Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 804 ggr
LinneaJohaanson
11/27/12, 10:48 PM

Färger/teckningar

Hejsvejs!

Jag håller egentligen på att föda upp guldhamstrar men har haft en mus tidigare dock var han otroligt agressiv så han fick somna in men har nu pratat med en av mina hamstrars uppfödare, som jag måste säga är världens snällaste hamster, som även föder upp möss och därigenom ska jag göra ett nytt försök! Jätte spännande!

Dock skulle jag vilja läsa mer om färger och teckningar och ltie sådant, tycker mig ha letat runt men tycks inte hitta något! Någon som kan hjälpa?

Har 15 guldhamstrar så ska bli kul att få in lite annat djur så att säga!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Annons:
Fornuddens
11/27/12, 11:33 PM
#1

Skulle du inte sälja kaniner och hamstrar pga tidsbrist?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Sync
11/27/12, 11:37 PM
#2

Färg och varianttråden här. Där får du se dom flesta färgerna, hårlagen, teckningar och sånt.. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

LinneaJohaanson
11/28/12, 1:08 PM
#3

#1
Kaninerna säljer jag pga ja man kan inte ha kaniner i denna lägenhet! Det finns ingen plats plus att den är nybyggd så man får helt enkelt inte plus att jag fortfarande äger kaninerna dom bara bor hos min kompis som bor på landet, hamstrar säljer jag av några för att det är för mycket hamstrar helt enkelt! Vill inte ha någon stor uppfödning utan småskaligt. Sedan ska jag ha 1 mus inte 15! Så Förstår inte riktigt vad din komentar hade här och göra?

#2
Tack så mycket Skrattande

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Sync
11/28/12, 1:16 PM
#4

#3 Inga problem. Bara 1 mus? En hane isåfall? För om du ska ha en hona så måste hon ha en kompis. Annars kommer hon bli ledsen och bli sjuk pga ensamheten t.o.m. Honor är alltid i grupper. Hanar har man oftast ensamma för att dom inte kan leva med andra hanar. Finns folk som avlar på hanar som kan leva i flock. Men dom går ändå oftast ensamma..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

LinneaJohaanson
11/28/12, 1:20 PM
#5

Ja precis en hane ska jag ha! Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Sync
11/28/12, 1:22 PM
#6

Okej. Lycka till :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
LinneaJohaanson
11/28/12, 1:23 PM
#7

Tack så mycket, ska bli kul! Ska åka och köpa terrarium på lördag så allt är klart! Inte för att han ev ens är född men det är ju alltid bra att förbereda sig! Plus att alla hamstrar ska få akvarium!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Grodan
11/28/12, 1:37 PM
#8

Hej Linnea!

Jag minns dig. Du köpte din mushane på en SVEMUS utställning på 4H-gården i Uppsala, visst?

Det var så synd att hanen blev aggressiv, men det är så underbart att du inte fått avsmak för möss för det. Sånt värmer i mitt lilla hjärta.

Som Sync säger i #2 så finns ju de trådarna. Sedan finns även lite Artiklar. Kolla under Artiklar och sedan färger, genetik och hårlag

Här är en (det finns inte längre foto på alla varianter tyvärr)

fargvarianter

#3 Klicka på Anmäl så försvinner hennes inlägg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bumsibum
11/28/12, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

i vilken tråd kan jag läga upp denna ?

av alla de #2 länka där uppe. Skäms

Sync
11/28/12, 2:21 PM
#10

#9 Uhh .. Ser inte på bilden. Men teckning är väl broken? :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
11/28/12, 2:22 PM
#11

Justja .. Just broken tråden finns ej :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Bumsibum
11/28/12, 2:24 PM
#12

såg de hehe Glad

Grodan
11/28/12, 3:11 PM
#13

Ojdå. Men det är ev för att tydliga Broken är rätt ovanligt.

Det är bra om man kan lägga upp så tydliga foton som möjligt i färg- och varianttrådarna. Själva fotot ska vara tydligt men även musen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
LinneaJohaanson
11/28/12, 3:52 PM
#14

#8

Åh vad kul att du kom ihåg mig!
Ja, precis det var jag som var där och köpte!

Jätte tråkigt att han var så som han var, fick väl lite sådär direkt efter att jag inte ville ha någon ny men nu på senare tid har jag verkligen velat ha en ny. Speciellt efter att jag flyttat hemifrån och har hamstrarna och sådär!
Det var väl mer pojkvännen som fick avsmak han har fått för sig att alla möss är sådär nu och säger att jag inte ska köpa en ny men jag trotsar så ska jag visa att dom är super trevliga!
Plus att Frida som jag köpt min ena hamster av är så himla bra, har aldrig träffat ett så snällt djur som hamstern jag köpte från henne så det kan liksom inet gå fel!

Jag läste lite där, jättespännande! Älskar färger och genetik med mera 'ven om jag är rätt kass på det! Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Sync
11/28/12, 4:08 PM
#15

#13 "Tydlig broken"? Ursäkta? :p Det finns väl inte tydliga broken.. Är inte broken en teckning som inte tillhör/ser ut som "standard" teckning? :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
11/28/12, 4:13 PM
#16

#15 Broken har en egen detaljerad Standard. Precis som Even och Dutch har.

Men… i Sverige har aldrig folk lyckats avla dessa 3 varianter från varandra så de ser ofta ut som mischmasch mellan dessa.

Jag vet dock att några Broken funnits under de senaste åren men vet ej om de har räknats som Standardenliga sådana.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
11/28/12, 4:22 PM
#17

#16 Aha! Då vet jag. Jag blev ''inlärd'' att broken är just teckning som inte tillhör någon speciell standard teckning. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Bumsibum
11/28/12, 4:40 PM
#18

ska ta en bättre bild på henne.. Glad, dumt nog vill inte iFokus lägga upp bilder fårn min kemera så måste ta mobilen blir inte lika bra då. Rynkar på näsan

Bumsibum
11/28/12, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

ska pröva me en bild mans er bra som e från kameran för ett tagsedan.. Glad

Digitalis
11/28/12, 5:01 PM
#20

Kan du ta en bild uppifrån? Even ser ungefär likadan ut på båda sidor, alltså ser man den uppifrån ska sidorna vara som spegelbilder av varandra. Broken är tvärt om. Den ska helst inte vara symetrisk i mönstret alls.

//frida

Annons:
Grodan
11/28/12, 5:14 PM
#21

också viktigt att se om den har nosfläck!!!

Vi har gjort så i sverige att broken utan nosfläck, och som för övrigt inte är speciellt broken-standardenliga, reggar vi som even. Eller ja, förut i a f, idag vet jag inte… det år lite splittrat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bumsibum
11/28/12, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

okej, då gör vi ett försök då.. Glad bild 1.

Bumsibum
11/28/12, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

bild 2 :)

Bumsibum
11/28/12, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

bild 3 Glad

Grodan
11/28/12, 6:05 PM
#25

Hon har nosfläcken… men jag tycker inte hon är Broken. Hon har för mkt jämna fläckar. Och för mkt fläckar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fornuddens
11/28/12, 6:11 PM
#26

Grodan om du mende att hon skulle anmäla mitt inlägg förstår jag inte, för jag ville inte på något sätt vara otrevlig. Jag bara ifrågasatte eftersom jag sett att hon säljer hamstrar.. Alltid svårt att uttrycka sig i text hur man låter..Men det är väl jätteroligt om Linnea kommer in i musvärlden också. Glad Dessutom har vi haft en iFokus grupp tillsammans och pratat en del, så det var tråkigt om Linnea tog det på fel sätt, skulle kanske uttryckt mig annorlunda och frågat på ett annat sätt..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Digitalis
11/28/12, 6:13 PM
#27

Finns det liknande grupperingar för vitfläcksanlagen på möss som på råttor? Där brukar ju t.ex. hooded och eubk hänga ihop, och variegated och ambk i den andra gruppen. Är dutch och banded samma gener fast avlade åt olika håll? Är broken och even samma? Det blir ju en soppa om man blandar varianter som inte hänger ihop, för det finns ju ändå något mönster.

//frida

Annons:
Littlem
11/28/12, 6:17 PM
#28

Svulle nog med säga even om henne. Kan lägga upp en bild på en hona jag har nu som folk säger är en bra broken (förutom att hon har rumpfläck).

Grodan
11/28/12, 6:26 PM
#29

#26 Jag uppfattade det som att hon tyckte att din kommentar var otrevlig. Jag är glad att det inte var så.

Jag svarade bara lite kort, för jag vet inte varför du skrev så och på vilket sätt det är relevant. Jag tänkte eg ta bort ditt inlägg med skrev istället att hon skulle Anmäla det om hon ville det. Det är faktiskt det enda sättet folk kan skärpa sig på, om de blir anmälda tillräckligt många gånger. Då anstränger sig folk att skriva inlägg som är lätta att förstå och som inte innehåller en underton av otrevlighet.

#27 Dutch, Even och Broken är ss. Banded finns det två varianter av eller fler. Den som avlar fram bäst är dominant banded. Sedan finns en annan gen som jag kallar banded med pannfläck. Recessiv.

Sedan om du parar två dominant banded får du varianter som påminner om dutch…

#28 mi to


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: