Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 3042 ggr
vevve89
2012-11-29 19:55

Foder, blanda basfoder?

Jag får hem mina möss om ca 1½ vecka men vet inte vad jag ska ge för foder än. Tänker blanda mestadels själv…

Finns det några blandningar på tex Ica eller Konsum som innehåller rätt saker att ha i basfodret? Vilka märken?

Vilka torkade flrukter kan man blanda i basfodret / eller ska man bara ha det som godis?

Skriv gärna vad ni har från affärerna i era blandningar så jag vet vad jag ska köpa och blanda ihop + vilken mängd/hur många delar av varje!

Annons:
[ElisabethYL]
2012-11-30 17:22
#1

Jag blandar efter följande recept:

1 lit havre/havrekross/havregryn

4 dl gröna ärtor

9,5 dl vetekross

2,5 dl korngryn

2,5 dl rågkross

2 dl helt bovete

2 dl majs

8 dl skalad hirs/9,5 dl undulatblandning

3 dl torkad morot

2,5 dl av vardera havre, korn, råg och vete kan bytas mot 1 lit 4 korns kross..

Tänk bara på att det blir mycket mat av den här blandningen… Flört

[Iyen]
2012-11-30 17:34
#2

och vart köper du det?

:O

[ElisabethYL]
2012-11-30 17:36
#3

Morötterna köper jag i djuraffären, resten i mataffären typ ICA, Coop, mm Det mesta står i butikens hälsohylla…

Man kan nog torka morötterna själv, men det gör inte jag Oskyldig

Grodan
2012-11-30 17:47
#4

Jag köper hel havre, hel vete och kornkross på granngården/lantmännen/odal. Det är 25 kilos säckar…

Jag anser att säd nästan direkt från åkern/bonde är det mest nyttiga. Skalen ska vara kvar!!! (utom på vete) Där sitter mkt näring!

Sedan blandar jag till min grod-blandningSkrattande

Jag har huvuddelen säd och blandar i så att de får bara några enstaka av varje frösort. Sedan fyller jag på nytt när de ätit upp allt, även havren!

Jag kör med ögonmått. Har aldrig orkat mäta upp exakt.

  • 3-5 delar havre
  • 3-5 delar vete
  • 3-5 delar korn
  • 1 del vetegroddar
  • 1 del havrekli
  • 1 del bovete
  • 1 del hirs
  • 1 del hel linfrö
  • 1 del hackad mandel eller valnöt
  • 1 del skalad solrosfrö
  • 1 del oskalad sesamfrö
  • 1 del quinoa
  • 1 del skalad pumpafrö
  • 1 del torr hundmat (ibland)

Kan även ha i torkade örter och annat


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2012-11-30 21:14
#5

Men att köpa 25kg säckar till 2-4 möss är ingenting som jag är sugen på :P

Grodan
2012-11-30 23:07
#6

#5 Nej, själklart.Skrattande

Men man kan gå ihop med andra smådjursägare och dela, eller få köpa loss lite av några som köper hem mycket. För att det är den bästa säden för smådjur helt enkelt och för att det blir mycket billigare än att köpa små förpackningar med förångad och behandlad säd på matvarubutiken.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vevve89
2012-11-30 23:12
#7

Tack för tipsen, verkligen kanon och ska skriva en låååång lista som ska inhandlas och blandas, ska även köpa en foderhink…

Kan man ta havre från stall? Kan isf köpa billigt på jobbet… =P

Ska skriva upp massor och gå å shoppa musmat nästa vecka å blanda! =)

Tar gärna mot fler tips!

Grodan
2012-11-30 23:20
#8

#7 NEEEEEEEEEEEEEJ, inte från stall!!! Den havren är med största sannolikhet infekterad med massa smittor.

Som jag skrev Granngården/Odal/Lantmännen… Det är faktiskt ofta mycket bra säd. Innehåller sällan skräp eller smittor.

Men man kan givetvis "autoklavera" säden - dvs hetta upp i 130 grader Celcius så att alla bakterier, svampsporer, levande ohyra och alla ohyreägg dör och förstörs. Kanske förstör man också då lite näring… vet ej

Tips: När Du är i butiken och tittar på stora säckar säd. Stick in handen i ena hörnet på ovansidan av säcken - det finns en öppning där - lufthål. Ta ut lite säd i handen och titta på. Hur ser den ut. Finns det några dammkvalster eller majskvalster? Lukta också. Luktar det fräscht? Du kan också kolla hur det förvaras i butiken. Förvaras det på ett lite fuktigt ställe eller förvaras det högt upp och torrt? osv osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2012-11-30 23:28
#9

#8 Ville bara kolla =) Skippar den då.

Får kolla vart lantmännen/granngården ligger, tror det är en rätt bra bit bort. Och får se om ngn isf kanske hinner skjutsa mig.

Det ska jag kolla på. Finns det mindre säckar än 25 kg förresten? Vet inte vart jag skulle kunna förvara såna säckar hemma. =/

VStromberg
2012-11-30 23:43
#10

Havre och havre/linfröpellets från stallet funkar utmärkt, bara man tar det direkt när påsarna öppnas :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2012-11-30 23:46
#11

#9 Nä, det finns inte det ju… mindre säckar…

Som sagt. Gå ihop med några.

Själv säljer jag gärna några kg till behövande, när jag har. Dock så har just nu nästan slut. Jag lägger sällan på så mkt. Tror dock kilopriset på denna säd ligger på 3-6 kr.

#10 Ja, det förstås. Direkt ur påsarna när de kommer till stallet och öppnas. Inte säckar/påsar som stått i stallet flera veckor.

Då är det mycket bättre att köpa från ICA.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Banankaka320
2012-12-01 00:04
#12

Jag ger som råttorna får, axa grynblanding, nötter & frukt musliblandnig (ej söt) och nu något nytt jag ej minns.. Typ hallon blåbärs müsli (ej söt). Sen nyligen några frön! Minns inte heller vad det hette .. Senil idag :(


Camillhe
2012-12-01 11:19
#13

Istället för att köpa enorma säckar (om du inte har så många möss) kan du köpa mathavre och matvete på Ica, däremot så funkar inte matkorn för det är för hårt, så korn får jag köpa i flingform.

Annons:
vevve89
2012-12-01 14:12
#14

Kan man ha krossad bovete?

[ElisabethYL]
2012-12-01 14:21
#15

Det måste väl gå lika bra som helt bovete??

Det är ju "bara" krossat istället Flört

vevve89
2012-12-01 14:27
#16

#15 jo, har kollat i några affärer och hittar bara krossad. Men tycker också att det borde vara samma sak… =)

VStromberg
2012-12-01 18:34
#17

#11 Precis, och har man några hästar så öppnas det påsar var och varannan dag.. ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

vevve89
2012-12-01 19:15
#18

Vi får inte havren i påsar utan direkt från bil har ja för mig som töms i en stor behållare… Som har ett rör som går in i stallet!

VStromberg
2012-12-01 20:12
#19

#18, då hade jag inte tagit av den.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Upp till toppen
Annons: