Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 723 ggr
Lojs
2012-12-09 13:46

Avelsålder?

Hej! Jag har en hona som jag skulle vilja ta en kull nummer två på. Hon har sedan innan en fin och trevlig kull som är några månader gamla. Hanen jag tänker mig har passande typ och jag tror de kan konplettera varandra fint, han har ganska precis blivit lagom gammal för avel. Honan är dock född 15/12 förra året, är det för gammalt när hon är runt året? Hade det varit en hamster så hade jag övervägt det om honan var i fin kondition, men jag vet inte hur det funkar med möss?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Velinga1984
2012-12-09 13:55
#1

Personligen hade jag räknat ut hur gammal honan skulle vara vid en ev kull och sätta maxdatum därifrån. 1 år och 1 månad för en omföderska tycker jag är helt okej, underförutsättning att honan har bra hull och kondition.

Har en hona som är född 1/1 2012 som sitter kvar med hanen efter hennes andra kull som föddes 15/11. Hon fick sin första kull vid runt 4 mån gammal, en oplanerad kull som togs bort samma dag. Hon flyttar snart ifrån ungarna, och om hon går tom denna gång så får det vara så. Hon har dock fått lågt antal i sina båda kullar, 4 st så det tycker jag att hon kan få sent.

Lojs
2012-12-09 17:13
#2

Tack för svaret!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
2012-12-09 17:22
#3

En hona som haft kull ca 3 månader innan kan klara av att få en till vid hög ålder, men det bör inte gå för lång tid mellan kullarna i så fall.

Sedan beror det lite på vad det är för mus. Min erfarenhet är att svensktypade och korsningar klarar av att få kullar runt 1 år års ålder, även sin första kull, medans engelsktypade inte alltid klarar det så bra. Obs, min erfarenhet. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lojs
2012-12-09 18:25
#4

#3 Tack för ditt svar med!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2013-01-06 22:11
#5

Jag satte ihop honan och hanen. Tog isär dem efter ett tag, hon började inte bli tjock och jag ville inte dra ut på det. Så idag när jag kollar i buren så hittar jag en liten musbebis, kanske 2-3 dagar gammal. <3 Jag tror lillfisen kommer bli tjock och bortskämd. ^^

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
2013-01-07 23:42
#6

#5 haha, grattis till den lilla tjockisen! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: