Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 720 ggr
terrorinAlive
2012-12-15 21:58

Kan man sätta ihop möss eftersom?

Hej! Läst på som sjutton om möss nu men en grej undrar jag…

När den dagen kommer då jag köper möss så har jag ändrat mig och vill ha honor… Lång historia…

Men då undrar jag om jag kan köpa en mus från uppfödare 1 och en av uppfödare 2 och en av 3 och en av 4 och sätta ihop dom?

Kan jag då sätta in mössen allt eftersom med mellanrum eller bör jag vänta tills jag har alla olika mössen och då sätta ihop dem?

Hade tänkt ha 4 eller 3 stycken.

MVH
Therese

Annons:
adirf1
2012-12-15 22:08
#1

Well, eftersom ingen annan skrivit än kan jag väll ge ett fattigt svar(är inte nära på den som sitter på mest kunskap om möss härinne)..
Tekniskt sett skall det väll gå, men frågan är om man vill göra så. Detta då det är en viss risk att sätta ihop individer från två olika uppfödare så skulle jag väll iaf gissa på att det inte är att rekomendera så många olika bakteriefloror i samma bur. Rätta mig gärna om jag yttrat mig felaktigt^^

Mvh Frida :)

Sync
2012-12-15 22:34
#2

Tjena. Som #1 bland annat säger. Det handlar om bakterier och själva musen. Oftast så går honor bra ihop utan några problemer. Men ifall du tänker köpa alla ifrån helt olika uppfödare ska du ha helst dom var för sig och långsamt börja en process att vänja allas bakterier för alla. Man kan t.ex. skyffla bottenmaterial mellan dom eller låta dom leka tillsammans på en större plats (lekplats). Dom måste såklart lära känna varandra också men dom ska fortfarande ha sina egna burar och skydd.. Att sätta in fyra olika individer på en gång i en och samma bur är riskabelt och ej rekommenderat. Dom har som sagt inte samma bakterieflora samt att dom ej känner varandra. Dom kan t.o.m dö ifall man gör så. Pga stress eller bakterier som ena musen inte hade bra immunförsvar mot.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Digitalis
2012-12-15 22:35
#3

Det bästa är att köpa möss från samma uppfödare om man vill minska risken för att mössen blir sjuka. Om man ska ha dem till sällskap finns det inget värre än att de får luftrörsproblem eller tumörer :/

Om du tänker dig fyra stycken kan du annars köpa två st från två olika uppfödare och låta dem bo isär i början, låta dem träffas på neutral yta och ösa strö mellan burarna så att de bygger upp immunförsvaret mot varandras bakterier. Jag brukar också tänka på att köpa från olika uppfödare som använder varandras möss i aveln.

//frida

Sync
2012-12-15 22:37
#4

Men det är fortfarande inte så smart att köpa sådär. Köp hellre av en, max 2 uppfödare av isåfall. Mindre stressigt för djuren också. Dessutom måste dom som sagt vara ensamma isåfall ett tag. Det tycker inte honor särskilt om.. Systrar är tillsammans från början och därmed är det inga problem.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

terrorinAlive
2012-12-16 00:22
#5

Okej tack då vet jag, jag är ju inte säker på att jag kommer köpa från olika uppfödare, jag bara undrade. Det kan bli så att jag köper alla från samma och då är det ju lungt :)

Tack för svaren!

MVH
Therese

ariama
2012-12-16 09:55
#6

Det finns också uppfödare som samarbetar! Och själva byter möss sinsemellan ganska regelbundet. Då bör det inte heller vara något problem. men köp dem gärna 2 och 2, för deras egen skull. särskilt om de är unga.

Annons:
terrorinAlive
2012-12-16 14:20
#7

okej vad bra, då tror jag att det är så jag gör, om. 2 och 2 :)

Grodan
2012-12-19 16:43
#8

#7 Låter bra! Skrattande

Tycker du fått mkt bra svar i tråden. Tack alla snälla som svarat. Känns så skönt att ni tar så bra hand om folk som kommer hit. Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

terrorinAlive
2012-12-20 13:12
#9

Ja verkligen! Tack!

Upp till toppen
Annons: