Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 525 ggr
[MElovisa]
12/18/12, 9:32 AM

Mushonan biter sin syster

Hej allihopa!

Jag är ny så vet inte om det redan finns en diskussion om detta men…

Igår köpte jag två mushonor. De bodde tillsammans i affären så jag antar att de är systrar.

De bor i ett akvarium på 30 x 60 cm tills jag fått tag i ett större.

Den ena flickan, Ebba, har börjar bita den andra, Marie, vid svansroten. När Marie går in i huset följer Ebba efter och jag hör pipande. När jag tog bort huset efter natten för att se så att allt är okej följer Ebba efter Marie och biter henne längs ryggen. Marie är inte skadad eller liknande.

Nu såg jag även att Ebba juckar mot Marie. I affären sa de att de båda var honor och jag antar att de kanske bara gör upp om vem som ska bestämma.

Men jag känner mig hjälplös om vad det är frågan om. Kan någon förklara?
Jag skulle även uppskatta lite allmänna tips då detta är mina första möss. Har annars haft marsvin genom hela livet.

Är så tacksam för svar!

Annons:
ajanki
12/18/12, 9:48 AM
#1

Hejsan och välkommen hit och till musvärldenSkrattande

Det låter precis som du säger att Ebba är den dominanta av dom och vill visa Marie att det är hon som bestämmer i det nya hemmet.

Det du kan göra är att försöka distrahera Ebba när du är där och ser att hon är dum med Marie.

Om det inte blir sår av detta så ha is i magen och låt dom bestämma rangordningen, men om du däremot ser att Marie far illa av det så sära på dom och börja om från början med dom, som om dom inte alls träffats förut. Ha dom på en neutral lekplats där du är med och ser att allt går bra. Då kan dom mötas på den längre och längre stunder och till slut så kan du sätta ner dom i en rentvättad bur som inte luktar som nån av deras burar, eller ha kvar lite av Maries dofter i den.

Lycka till!!

Hoppas dom snart lugnar ner sig och blir vänner!!

[MElovisa]
12/18/12, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svaret!

Det är nog som du säger att de bestämmer rangordningen.
Just nu sitter Marie och putsar en njutande Ebba. Så jag antar att ordningen börjar blir klar.

Men Ebba juckar mot Marie och verkligen krökar med ryggen så att det nästan ser ut som att de gör ungar. Samtidigt biter hon henne i nacken. Jag skickar med en bild på det.

En av mina marsvinskillar gjorde så i början också och det var han som bestämde.
Vår familjs två hanhundar juckade också i början innan rangordningen var satt.
Kan det vara så att även mushonor gör så? Är annars nervös att djuraffärn tagit fel på könen, misstagen har ju skett innan…

ajanki
12/18/12, 11:45 AM
#3

Ja, honor gör så. Den som rider på den andra visar dominans på det sättet. Men om du är osäker på könen så sätt den honan som rider på den andra på en kant på en låda eller nåt, på det sättet så ser du tydligt om där är en pung.

Grodan
12/19/12, 4:41 PM
#4

#0 Biter och juckar… hm… Är det verkligen två honor? Det låter som om du har två hanar eller en hona och en hane… (dock brukar inte hanar vara elaka mot sina honor, oftast)

Kan vi få se bild på deras kön?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: