Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 902 ggr
Raggedydoll
12/22/12, 3:06 AM

Bubblande andning

Typiskt, nu är det storhelg och då ska såklart lilla Zorro dra på sig något.. Han "bubblar" när han andas, men inte alltid. Låter inte som Rossel utan mer som bubbel. Vad kan det vara? det som dyker upp i mitt huvud är: Lunginflammation, Mykoplasma (stavning?).

Hoppas verkligen att det inte är mykoplasma igen. (haft det för många år sen på mössen då) 

Ska jaga veterinär som kanske kan något om möss imorgon, men bör jag vara orolig för de andra mössen?

Ska påpeka att han inte har stått i direkt drag heller, och mycket varmt å gott att bädda med.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Annons:
[fuzzygirl21]
12/22/12, 1:28 PM
#1

Det är nog lunginflammation tyvärr .

Grodan
12/23/12, 2:42 PM
#2

Vi kallar det för Rossel. Det kan låta på många sätt och det behöver inte vara livshotande. Det beror mycket på hur musens allmän kondition är.

Är musen i god kondition, har bra hull, håller värmen, fin blank päls, tvättar sig, är nyfiken och framåt osv så kan de fungera att få musen att bli frisk själv genom att mata på mycket bättre med färsk mat samt ser över torrfoderblandningen. Jag rekommenderar att du gör välling/gröt eller gegga som du har i äggula, havrekli och lite nyttiga örter om du har hemma.

Havrekli är mkt viktigt. Det innehåller betaglukan som är mkt bra för immunförsvaret!

Är musen kall, slö, ointresserad av omgivningen, har den "raggig" päls, porfyrin runt ögon och nos, är den smal och magen och bröstet drar ihop sig när den andas, ja, då är den mkt sjuk och det är osäkert om antibiotika fungerar. En bamsekur med Baytril och Ronnaxan/Vibramycin/Terramycin kan fungera. Det kan behövas två bredspektra och det kan behövas dubbeldos - en sjuk mus tar inte upp så mkt då kroppen lagt av, att ge en vanlig dos innebär att musen får i sig för lite!!! Men hör med veterinär. Vart i Sverige bor du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Raggedydoll
1/3/13, 9:41 AM
#3

Lilla zorro mår mycket bättre nu. han har varit hos vet och fått antibiotika, Det blev injektion varje dag i 12dagar, så nu är grabben inte så glad på mig. Hoppas bara inte att de kommer tillbaka nu när vi har slutat behandlingen. De andra missen har klarat sig helt från detta. Grodan: Jag kör på muspellets från Selective och så får de något nytt gott varje dag. Är det en bra varjant eller rekommenderar du att man gör sitt egna foder?

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

ajanki
1/3/13, 12:46 PM
#4

Åh, så skönt att höra att han mår bättreGlad

Upp till toppen
Annons: