Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 474 ggr
stinakkarlsson
12/29/12, 12:17 AM

Katt och möss, tror ni det funkar?

Är det någon här som har både katt och möss? Jag har nämligen det, men rummet där mössen är brukar jag måsta se till att den är stängd. Men jag har tänkt börja med duna-bur så kan katten oxå vara i det rummet. Tror ni det är någon risk för katten att skada mössen då? Min katt är en inne katt och har aldrig jagat, men katter brukar ju ändå vara födda med att jaga djur och så.

Annons:
jollycox
12/29/12, 10:52 AM
#1

Jag har två katter(innekatter, huskatter) och har öppen bur till mössen. Den äldre katten kan vara i mitt rum(där mössen är) men inte den yngre, han har betydligt mer jakt i sig. Dock har det hänt att vi glömt stänga dörren så den yngre har varit i mitt rum, då är det tur att jag har skygga möss. :P
Säkrast är ju att ha heltäckande bur(inte gallerbur), terrarium är nog säkrast av alla burar men duna funkar nog bra om mössen inte klättrar i taket.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lamina
12/29/12, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har 2 katter, och den yngsta är en ren jägare. Han har vuxit upp i skogen.

Jag trodde dunaburar skulle vara säkra för mössen, men det visade sig tyvärr att dom inte var. Som tur var fick musen bara en liten skada på svansen. Men dom enda burar som är säkra för katter är akvarium med väldigt tätt gallerlock, terrarium och plastlådor som den på bilden. Jag håller på att byta ut alla mina burar till sånna. Tills dess får inte katten vara bland burarna om inte jag har koll.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

stinakkarlsson
12/29/12, 2:00 PM
#3

Tack, men jag tror jag prövar ha duna buren ett tag iallafall. På tanke att min katt inte är någon "jägare". :)

UlrikaD
12/29/12, 4:40 PM
#4

Jag har enbart terrarium där mina katter får vara. Just i och med att möss gärna klättrar i gallertak så är det lätt hänt att en katt får tag i en tass eller en svans. Behöver inte ens vara med mening, eller illa ment. Bara någonting som rör sig snabbt, precis som en leksak och automatiskt går tassen ut för att fånga.

Sen kan man ju tänka på vad för terrarium/akvarium man har också om man har katt. Jag hade ett med det största luftfiltret på taket. Hjälpte ju inte mycket när det låg 10-kg katt där ovanpå och sov. Kom inte så mycket luft in däremellan alls.

stinakkarlsson
12/30/12, 1:08 AM
#5

#4 Fast mina möss har aldrig klättrat i taket på galler som tur är :) Och jag tror faktiskt att jag har ett akvarium liggandes någonstans, som jag kanske kan använda. :)

VStromberg
12/30/12, 4:03 PM
#6

Min kisse sitter väldigt ofta på taket på ett av mina akvarium och kikar ner genom gallret, annars bryr hon sig inte. Råttorna bor i en bur med 1,2cm mellanrum mellan gallren och dom har hon luktat på en gång, sen aldrig mer.

Snart 2-årig bondkatt som jag tog över för några veckor sedan.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: