Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 471 ggr
Grodan
2012-12-29 19:16

RY-varianter

Vilka RY-varianter kan man få fram?

Sable?

Marten Sable?

Cream? aaeec(ch)c(ch)

Silver Fawn?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
2012-12-30 20:31
#1

Sätter ett avtryck här, är också nyfiken på det:)

ariama
2012-12-31 12:37
#2

Jag tror nog att alla varianter som går med A(y) också funkar med e/e. Jag vet inte vad som skulle hindra.

Det enda är - tänker jag - att man inte släpper på gul/röd-färgens "renhet", som försvinner snabbt så fort man släpper lite på färgaveln.

Det sägs att RY föds mörka och gulnar med åldern. Vilket gör att det kanske kan ta upp emot ett halvår innan man vet om färgen är bra eller inte.

En del källor säger halvår, andra säger första pälsbytet, jag säger att båda delarna kan förekomma.

Det är en sanning med modifikation, de kan även födas gula, dvs med "ren" färg utan sotning (även svartögda). Så om man jobbade seriöst med det, kan man nog få lika fina RY som DY, det tror jag säkert.

Så, med en bra RY-färgavel i grunden, kan man nog få fina varianter av alla de andra också

ariama
2012-12-31 12:41
#3

Hur det är med sable och marten sable, törs jag inte uttala mig om, när jag tänker närmre på saken. RY-färgen "förstörs" ju av sotning, medan sable är just sotning.

Här behöver jag fundera lite. Vilket kanske inte ens hjälper, utan att ha praktiskt erfarenhet, som jag inte tänker skaffa mig. Flört

Finns det skrivet om det någonstans? utländska forum?

Upp till toppen
Annons: