Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 755 ggr
Velinga1984
12/30/12, 8:10 PM

Detta med Argente Cream alltså.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som säkert alla här inne hört flera gånger om så parade jag en argente cream med en silver agouti. I kullen fick jag 2 olika nyanser av argente cream. Vad jag förstått så innebär det ljusa att det finns blekgener? Men hur faller det sig att en blek argente cream får en blek ar-cr och en som verkar vara vanlig ar-cr

Fick förklarat för mig när jag köpte in argente creamen att båda blekgenerna finns, vad det nu innebär mer än att det är en väldigt ljus färg mot vad en argente cream enligt standarden ser ut. Jag läser mina häften och googlar för fullt om de färger jag har i min nystartade avel. Men jag hittar inte svaren utan vänder mig hit där jag vet att det finns flera kunniga.

På kortet syns tydlig skillnad på hur jag menar för de som inte är så pålästa om argente cream.

Annons:
Digitalis
12/30/12, 9:44 PM
#1

Hittade den här:

http://mus.ifokus.se/articles/4e3c7a9d88f472195e000367-genetiklista-agouti

Det jag vet är att c(ch) bleker röda pigment, och att c(e) bleker både svart och rött. Jag tänker att den mörkare är en "rödögd beige agouti", och att den ljusare är äkta eller falsk argente cream (det som kallas dove silver agouti i länken).

//frida

ariama
12/31/12, 9:22 AM
#2

C-blekningarna är ingen lätt genetik! Det är så många faktorer som spelar in, och har man inte från början koll på exakt vilka blekgener man har i sin mus (vilket ytterst få har), är det ännu svårare.

Olika färger ihop med de olika blekgensvarianterna kan varieras 216 gånger! http://mus.ifokus.se/discussions/4f472f02d3b4fd5b6a0009ab-210-blekgensvarianter

Rödögongenen bidrar också till pälsblekning.

Sedan tillkommer det här med polygener, eller modifieringsgener. Dvs samma färg (samma gen) kan ha flera olika färgnyanser (det är därför man kan färgavla riktigt vackra färger!)

Titta lite här om du vill:

http://www.muse.n.nu/c-lokus

Förlåt att jag har förvirrat dig. Kyss Någon annan får försöka förenkla det hela igen, efter mitt demolerings-inlägg.

StillaSinnet
12/31/12, 10:38 AM
#3

När jag började med möss läste jag att silver agouti var något mycket speciellt. Det var en av de första mutationerna om jag inte minns helt fel.

Äkta silver agouti är en agouti där allt rött blekts bort med hjälp av chinchillagenen c(ch)c(ch). Tillsätter man fox på en silveragouti så får man chinchilla. Allt vitt blir kritvitt och enbart gråskalor finns på musen.

I dag vågar jag säga att det inte finns några riktiga, eller ÄKTA, silver agouti. De flesta är blekta med hjälp av kombinationer där c(e) ingår. Man talar om falska silver agouti

En bra argente cream ska vara en rödögd chinchilla, jo så är det enligt engelska böcker. Argente cream ska enligt standarden ha vit mage och är i grunden en fox.

klippt ur SVEMUS standard:

Ögon röda. En Argente Creme mus skall vara en utsökt blandning av djup creme och silver. Underfärgen skall vara extremt blekt blå. Tassar samma färg som kroppen. Färgen på musens undersida vit. Bandfärg creme, bottenfärg extremt blekt blå och tippfärg silver. Införd 1967: B J Cooke. (Aatcchcchpp)

Finns det falska silver agouti (med båda blekgenerna c(ch)/c(e) ) så finns det naturligtvis rödögda varianter av dessa; falska argente cream.

De falska är inte renavlade utan har flera blekningsgener som spelar in: c(ch)/c(e), c(e)/c(e), c(ch)/c, c(e)/c och det är just därför de är så svåra att säkerställa genotypen hos de varierande nyanserna som uppstår. Speciellt när de sedan blir rödögda, som Amaria säger; p-genen bleker också.
En AA c(e)/c(e) eller AAc(e)/c som är svartögd är den tickade motsvarigheten till sö cr och stone. Den tickade motsvarigheten är inte standardiserad men kallas beige agouti. Hur den ser ut som rödögd kan jag inte svara på men den komemr vara svår att silka från en pew eller ar cr antar jag.

Frustrerande tycker jag. jag vill föda upp homogena kullar utan överraskningar och har insett att då är inte tickat med blekgener min grej.

Så började jag med splash och tricolorer, och jag kan lova att det var inte enklare precis ^^. men jag har nu börjat tycka det är mer intresant än besvärligt.

Fastställd genotyp kan man bara få genom provparningar, men man kan ha sina aningar. Dessutom lär sig ett vant öga att se vilken mus som har bästa färgen i domarnas ögon. Man går då helt enkelt efter fenotypen och avlar på de med bäst färg helt enkelt. I ditt fall tycker jag den mörkare är bäst argente cream utefter standarden och förmodligen skulle gå bästa på utställningar eftersom en djupare färg i kontrast ger en vitare mage, om den nu har en vit mage. men färgen ska för den skull inte vara så mörk som möjligt. Det ska inte synas någon tanrand vid maglinjen. En argent cream ska vara krämfärgad, inte vit.

Utöver detta med olika typer av blekningsgener finns dessutom olika baser. vi talar nu om svart bas. Men det finns även choklad agouti (cinnamon), blå agouti, lilac agouti och samma blekningar på dessa. SVEMUS har godkänt blå chinchilla och arente i blått, choklad (champagne) och lilac, men argente cream har inte alla dessa nyanser godkända, men de finns givetvis som argente cream, dock svåra att urskilja och bedöma.

och sist kommer polygener det som gör att amarias agoutisar inte är grå utan rödguldfärgade trots samma gentyp. Man inriktar sig och avlar målmedvetet röd med ännu rödare och spar enbart de bsäta för att sträva långsamt framåt. Det är ett drygt avelsarbete att finslipa nyanser under lång tid och det bryts snabbt i fel händer

Oj, det blev långt och inte vet jag om det hjälpte något alls :P

Nu ska jag ta mig lite kaffe :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
12/31/12, 11:17 AM
#4

Jo nu är jag med lite mer i hur det fungerar. Jag tycker att det är spännande och läser allt jag kommer över som glad amatör. Är det samma gen på en blek argente cream som ger agouti burmese? Har lärt mig att en agouti burmese har en si-ag gen och en sm-gen. Men huruvida det påverkar i avel har jag inte hittat men jag letar vidare för att hitta mitt svar :) Tack för alla svar :)

StillaSinnet
12/31/12, 11:24 AM
#5

#4 himalayagenen ger siamese c(h)/c(h) ska inte finnas i silver agouti och inte i ar cr heller. Himalayagenen ger himalaya när den är enkel, c(h)/c,

det blir lite dumt när man skriver genkoden utan parenteser. cchcch är c(ch)/c(ch), chch är c(h)/c(h), klurigt att hålla isär…

Tänk h för himalaya och ch för chinchilla

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
12/31/12, 11:33 AM
#6

ibland skiver man c^ch eller c(ch) men egentligen ska det skrivas cch

Alt betyder att chinchillagenen sitter på c-lokus. slarvigt skrivs det cch vilket medför huvudbry, speciellt i början

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
12/31/12, 12:24 PM
#7

Jag tycker du skriver himla bra och intressant, Artlink!

Vill bara tillägga, att c(h)-genen ger pointer! I dubbel upplaga blir det en siames, och i enkel upplaga antingen colorpoint (ljusare än siames för dess andra blekgen ger starkare blekning) eller burmes (som är mörkare än siames eftersom dess andra blekgen bleker svagare). Alltså olika färger i olika kombinationer.

Men nu pratar vi "avancerat", det här är "mycket". C-blekningarna är svåra som sagt, det är så mycket att hålla reda på, och det går in i varandra.

En annan sak att hålla reda på, när det gäller förkortningarna, är att inte blanda ihop färgernas genotyp kontra fenotyp.

Genotypen talar om vilka gener musen har, t.ex. aa som är svart. Medan vefontypen för svart skrivs sv (tror jag, bl är blått, en del färger har engelaska namn och en del svenska, vilket blir lite förvirrande det med)

Siames förkortas sm, medan siamesens genetiska beteckning är c(h)/c(h) - som dessutom kan skrivas på olika visd, som Artlink visat.

Digitalis
12/31/12, 1:07 PM
#8

Vill man göra testparningar så är det siamese man ska använda. Det är lättare att se skillnad på dessa kombinationer. Såg att jag vände plats på ljus och mörk i mitt inlägg också. c(e)-baserade argente cream torde inte ha lika mörk underpäls.

//frida

ariama
12/31/12, 2:51 PM
#9

#8. jag såg det Flört. Det finns ingenting som är så förvillande här i livet som mössens c-blekningar. Själv lyckaas jag alltid få till det fel någonstans, när jag försöker säga nåt om dem. Även de gånger jag "vet rätt". Jag tycker du har bra koll!

Grodan
12/31/12, 3:44 PM
#10

Hallo folks. Jag skriver utan att ha läst något alls i tråden. Sårri. Kanske tillför detta inget alls…

Först och främst så är Argente Creme en rödögd Chinchilla. Den skall alltså vara Fox. I a f den variant som ställs ut. Jag kan tycka att det är lite galet, men så har man bestämt i England när man skrev in den i Standarden och SVEMUS har anammat det utan krusiduller.

Korrekt genotyp är då Aa(t)c(ch)c(ch)pp

Tyvärr kan man även göra Argente Creme på andra sätt, men dessa genotyper står ej med i Standarden och de bör då egentligen inte eftersträvas

  • Aa(t)c(ch)c(e)pp - "falsk argente creme", förmodligen den vanligaste i Sverige idag
  • Aa(t)c(e)c(e)pp - pinkeyed "beige agouti fox"
  • Aa(t)c(ch)c(h)pp - "pinkeyed burmese agouti fox"

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
12/31/12, 10:58 PM
#11

#7 Vill bara tillägga, att c(h)-genen ger pointer! I dubbel upplaga blir det en siames, och i enkel upplaga antingen colorpoint (ljusare än siames för dess andra blekgen ger starkare blekning) eller burmes (som är mörkare än siames eftersom dess andra blekgen bleker svagare). Alltså olika färger i olika kombinationer.

Nu hänger nte jag med. Jag skrev i #10 att c(h)c(h) är siamese, första raden, men c(h)c är himalayan…inte CP om inte c(e), alltså c(h)c(e) finns med, och burmese är c(ch)c(h)

#10 ja, det var nog kontentan av det jag skrev i #3. Tydligt och bra :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Digitalis
12/31/12, 11:57 PM
#12

c(h) ger pointer i alla kombinationer utom med C. Dock i olika kontrast och styrka och därför är det rätt smart att para sina okända c-blekta med just siamese.

//frida

ariama
1/1/13, 8:26 AM
#13

#12 Ja, precis.

#11. Förlåt, jag hoppade över en c(h)-blekning där (en point-blekning).

Blekgenerna på C-lokus bleker såhär, i fallande skala (från lite till mycket blekning):

c(ch) - c(h) - c(e) - c

Chinchilla - siames - extreme dilution - albino (när generna är i dubbel upplaga).

När de kombineras bleker de fortfarande på samma vis, fast i en kombination som blir "mittemellan" de två inblandade generna.

Enda skillnaden mellan generna, förutom bleknings-graden, är att himalyagenen utmärker sig genom att bleka musen ojämt på kroppen, så den får pointer.

Alltså, en mus som har c(h) har alltid pointer.

När c(h) kombineras med genen ovanför i min bleknings-grad-lista, blir musen mörkare än siames. c(h)/c(ch) = burmes. Fortfarande pointer fast de kan vara svåra att se ibland, tycker jag.

c(h) tillsammans med genen närmast under sig i bleknings-hiearkin c(h)/c(e)blir colorpoint.

Och c(h) tillsammans med den allra mest blekande c-genen blir blir ännu ljusare än colorpoint (kroppsfärgen alltså, pointerna kan synas bättre då) och heter himalya, c(h)/c

Det här var alltså endast c(h)-blekningarna, de med pointer. Och de ska inte vara inblandade i cream-varianterna, precis som Artlink skriver. Vilket egentligen var allt jag ville förtydliga i #7. Ber om ursäkt, mina utläggningar passar nog inte in i den här tråden Skäms.

Annons:
ariama
1/1/13, 8:34 AM
#14

En annan orsak till svårigheten att veta vilka gener/färg ens c-blekta varianter har, är att färgerna på c-blekningsgenerna styrs väldigt mycket av polygener/modifieringsgener. Mer än de andra generna.  Särskilt extreme dilution kan variera väldigt mycket från ljus till mörk, fast det är samma färggen.

ariama
1/1/13, 9:04 AM
#15

Om jag håller mig till chinchilla-genen och blekningsgraden i kombination med de andra c-blekningarna (utom c(h) ), bör det vara såhär med de tickade varianterna som har tvåfärgade hårstrån:

c(ch)/c(ch) = minst blekt. Det betyder att svart fortfarande kan bli svart (man jobbar med polygener/modifieringsgener), men rött kan fortfarande ge en gul nyans (polygen-avels-arbete behövs!)

c(ch)/c(e) = mer blekt. Kallas falsk silver agouti. Fördelen är att allt rött definitivt blivit vitt, men det svarta får en brun nyans i stället.

c(ch)/c = mest blekt. Kallas ibland blekt silver agouti.

När vi går över till argente cream, dvs de rödögda varianterna av chinchilla, är det rödögongenen p/p (små bokstäver!) som bleker pälsen!!

Till skillnad från c-blekgenerna som bleker gult/rött mest och svart minst, gör p/p precis tvärtom: bleker svart mer, och gult/rött nästan inte alls! Det svarta/mörka på chichillan blir alltså ljust. Det gula/röda är ju redan vitt på grund av c-blekningar.

ariama
1/1/13, 9:13 AM
#16

#0 "…båda blekgenerna finns". Det bör betyda att din argente cream är c(ch)/c(e).

Då blir ungarna med en silver agouti som är c(ch)/c(ch), både c(ch)/c(ch) och c(ch/c(e).

Om även silver agoutin är falsk silver agouti c(ch)/c(e) får du även rena extreme dilution bland ungarna, dvs c(e)/c(e) = blekt argente cream. Vilket kan vara fallet med din ljusa mus.

ariama
1/1/13, 9:16 AM
#17

Om du fortsätter din avel såhär, och bara använder de mörka/bra/tydliga exemplaren i vidare avel, så är det en början till renavel. Och "felgenerna" rensar bort sig själva allt eftersom de faller ut och visar sig i kullarna.

Velinga1984
1/2/13, 9:57 PM
#18

Äntligen hinner jag svara Skrattande Lärorik tråd men usch vad jobbigt att sätta allt på plats i hjärnan med alla gener. Speciellt med tanke på att det är skillnad på att argente cream är en rödögd chinchilla, jag har fått veta att det varit en rödögd silver agouti. Och det är en skillnad då chinchillan ändå är fox vilket inte silver agouti är .

Upp till toppen
Annons: