Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 712 ggr
stinakkarlsson
2013-01-02 18:43

Hjälp, snälla. Måste kanske..

Jag har börjat fundera över en sak, nämligen att jag kanske inte kan ha kvar mina två möss(honor), mössen börjar vara ungefär ett halvår. Jag har en katt, och de går inte alls ihop. Sedan så tycker min familj att mössen luktar så mycket, jag städar buren varje dag, för dem börjar lukta på en gång. Jag är 13 år gammal, går skola från 07:45-16:00 ungefär, jag pluggar, tar hand om mina två hundar och min katt. Så jag har inte riktigt tiden med att ha mössen. Sen så är det inte bara det, utan jag är allergisk mot massvis av saker, men har klarat av mössen, men känner med tiden att det börjat klia i ögonen och halsen då jag är vid dem. Jag har inte pratat om att inte ha kvar mössen med mina föräldrar, för jag vet inte hur dem skulle reagera. Men om vi säger att ni skulle vara jag, hur skulle ni göra då?

Är det lätt att sälja två honor, med bur och tillbehör?

Och hur ska jag göra om jag inte får dem sålda om jag beslutar mig för att sälja dem?

Annons:
MMEB
2013-01-02 18:47
#1

I vilken stad bor du? Jag letar nämligen efter honor.
Jag tror inte det är så svårt att få dem sålda faktiskt. Jag har två honor och de luktar inte alls mycket. Det är inte så att du kanske har någon inredning i buren som har sugit åt sig kiss och sådant som gör att det luktar? T.ex. hus av trä.
Vad är det för bur du har? :)

PaaatyPalm
2013-01-02 18:49
#2

ang säljningen så är ju allt relativt.

Sen så hur jag skulle göra? Det verkar som att du redan har "bestämt" vad du vill, dvs att sälja honorna.

Jag personligen kan väll tycka att man ska kolla upp sånt INNAN ett köp, mössens lukt är ju ingen nyhet precis & definitivt inte tiden som dem kräver.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

[Iyen]
2013-01-02 19:09
#3

Paatypalm… Ts är 13 år. Inte lätt att försöka ha koll på allt, även om man både vill och försöker. Det Ts gör, genom att be om råd och fråga musfolk om situationen tycker jag låter som ansvar. Hellre inse att det inte funkar och handla utefter det, än att ha en bunt "bortglömda" djur. Förstår du hur jag tänker? Skriver på mobil så jag får inget "flow" i texten. En liten tanke till Ts, uppfödaren till mina möss förvarnade mig på att medellivslängden på en mus är ca 18 månader. Och Max 3 år är det väl man säger? Vet inte om det gör någon skillnad… Hoppas det blir bra för er :)

stinakkarlsson
2013-01-02 19:10
#4

#1 I Piteå/Luleå, haha, vad dum jag känner mig o.O Dem har faktiskt ett trä hus, så kan mycket möjligt vara som du skriver :)

#2 Nej, jag har inte "bestämt" mig, utan jag vill veta hur det går till och så om jag skulle vara tvungen att sälja dem. Och jo, jag pratade med personalen på djuraffären samt kollade upp massor på internet angående deras lukt och hur mycket tid. Men jag tänkter ju själv också att jag skulle ha tänkt längre på beslutet om att skaffa dem angående tid, men nu gjorde jag ju inte det. Och får leva på nuet, och inte vad jag kunde ha gjort.

[Iyen]
2013-01-02 19:11
#5

Och en sak till… Som jag läste nu. Det är inte lätt att ha djur i huset/hemmet som inte alla i familjen tycker om.

stinakkarlsson
2013-01-02 19:11
#6

#3 tack så mycket, du förstår precis hur jag menar :)

Annons:
stinakkarlsson
2013-01-02 19:17
#7

#1

http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/gnagare/burar/gd/gd-happy-47x30x37cmmixade-farger.html

En sådan bur har jag, fast en hel rosa med gröna detaljer samt en blå miniduna, en rosa Transportbur och en liten plastbur.

Aranea
2013-01-02 19:19
#8

Vad har du för bottenströ? Till exempel kutterspån gör att det luktar rätt snabbt.

#2 Man kan faktiskt inte förutse allt här i livet.

PaaatyPalm
2013-01-02 19:21
#9

#3 Absolut är det starkt utav henne att skriva en sån här tråd, var inte så jag menar.

Är ingen mus tjej, utan klickade bara in på inlägget så det kom där på sidan. Men Jag vår ett ton tals mejl från folk som tröttnat på sina djur, som plötsligt inte har tid, har blivit "allergiska" osvosvosv. Blir bara så trött varie gång jag får ett sådant mejl så att jag kanske dragit ut lite ilska här. Fast samtidigt så står jag fast i det jag skriver.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

stinakkarlsson
2013-01-02 19:23
#10

#8 aspflis :)

Lamina
2013-01-02 19:25
#11

#7 Hur ofta skrubbar du rent gallret?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

stinakkarlsson
2013-01-02 19:29
#12

# jag brukar göra det ca 1 gång i veckan :)

Lamina
2013-01-02 19:42
#13

Pröva med att slänga ut trähuset. Sen kan du lägga alla plastsaker (hyllplan osv.) i blöt någon timme en gång i veckan. Sen skrubbar du av dom och gallret med Piss Off som finns att köpa på djuraffären. Där kan man också hitta Nicos Alspån, som enligt många ska vara överlägset på att hindra lukt. (Det är lite dyrt i min smak, men jag har inte hunnit prova om det finns billigare alternativ som funkar lika bra.)

Funkar inte det så finns det doftspray att köpa. Tap a Drop är bra enligt många, men finns såvitt jag vet bara att beställa utomlands än så länge. Air Wick Electrical Plug in Diffuser har jag provat, och tycker det funkar jättebra när man bara har några få möss. Men sätt den inte för nära buren!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
PaaatyPalm
2013-01-02 19:44
#14

Finns ju luftrenare också som är otroligt hjälpsamma! allt ifrån någon 100lapp till några tusen.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

MMEB
2013-01-02 19:45
#15

…och om du får dåligt samvete för att du inte har tid för dem och inte kan sälja dem. Lägg in en kruka med ekologisk jord (kanske även en växt såsom en basilika?) och de kommer ha något kul att syssla med ett tag. :)

stinakkarlsson
2013-01-02 19:58
#16

#15 hur länge räcker det tills dem tröttnar på det då? (lät som en bra idé)

MMEB
2013-01-02 20:06
#17

Jag har inte haft mina så länge så har inte testat med växt själv. Men har läst att många gör så och så håller mössen på att äta upp den och gräva upp rötter. Just nu har jag bara en kruka med jord inuti och de har grävt gångar i och byggt en liten grotta. Ta en ganska stor kruka och häll i ekologisk jord så de kan bygga gångar och så :) Det kommer de gilla ett bra tag. Sen kan du ju byta ut jorden efter ett tag så de får bygga nytt. Du kan även gömma några godsaker i jorden som de kommer söka efter.

PaaatyPalm
2013-01-02 20:10
#18

En skål med vatten & ärtor burkar vara underhållande också, iallafall för råttorna.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

stinakkarlsson
2013-01-02 21:01
#19

#17 jaha, men hur har du krukan då? I en bur, eller bara helt fritt? Jag har nog inte tillräckligt stor bur för att en kruka ska rymmas där, så om jag ska ha en kruka måste jag ju ändå hålla koll på dem då de är där i ;-)

MMEB
2013-01-02 21:05
#20

Jag har ett rätt stort akvarium så den står däri. Men du kan ju försöka klämma in en i buren och låta den vara där under en dag så tar du bort den sen. Så blir den som en leksak de får ibland :)

Annons:
Grodan
2013-01-18 19:55
#21

#10 Har du aspflis så skall det absolut inte lukta någonting på flera dagar när du har två mushonor… Låter jättekonstigt.

kan vi få se bild på dina möss och buren?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2013-01-18 20:31
#22

#21 håller med att de bör inte lukta..

Ts är du säker på att de inte är hanar?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: