Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1663 ggr
Ellenfyrkant
2013-01-03 17:19

Stronghold tips?

Har fått stronghold utskrivet av vet och just hämtat på apoteket. 1 droppe mellan skulderbladen har jag blivit beordrad på min dvärghamster. Ja, dvärghamster. Men har läst mycket om stronghold tidigare på Mus iFokus, mer öppet alternativt vanligt med diskusion om preparatet inne på mus iFokus än på hamsterforumen.

Tog dock reda på att det är giftigt för hamstern om den slickar i sig, så jag måste sysselsätta henne tills det sjunkit in, utan att själv få det på mig. Hur går ni tillväga vid behandling?

Har också fått höra om en del läskiga bieffekter, som i värsta fall slår ut Centrala nervsystemet.

Vad är era erfarenheter av användning av stronghold, både bra som dåliga?

Varken jag eller vet. trodde först att detta handlade om ohyra. Det är klåda och svullnad i hamsterns inneröra vilket blivit betydligt bättre vid rengöring med koksalt men inte återgått till det normala. Jag är givetvis rädd för risken med användningen när jag nu inte är säker på att det är på detta vis. Tänkte till en början låta bli men nu dök det upp på en hamster till, i en annan bur. Och vet inte om jag överfört bakterier eller om det är ohyra som går runt… Har ni varit med om andra "sjukdomar" där öron varit drabbade?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
UlrikaD
2013-01-03 20:39
#1

Det är inte öronskabb då? Togs det några tester? Är det öronproblem så brukar man ju "topsa" örat och kolla i mikroskop. Alternativt skicka för analys.

Jag har aldrig haft några problem med stronghold. Fast jag har ju använt det mest till iller och katt för just öronskabb.

Men även en gång på möss och guldhamstrar. Inga biverkningar vad jag kunnat märka iallafall.

Däremot har jag ju hört en del läskiga saker om Frontline, både på möss och katt så det skulle jag inte våga mig på.

Men Stronghold har jag som sagt inte haft några problem med.

Camillhe
2013-01-03 21:02
#2

Jag har läst en del om stronghold men eftersom jag inte är hamsterintresserad så kan jag tyvärr inte minnas något 100%igt. Men om du googlar på selamectin och hamster så bör du få upp en hel del rapporter och forskning (på engelska). Selamectin kan ge biverkningar, men det ska till en överdosering på 5 gg dosen på en råtta för första biverkningen. Och vid de flesta tester ger man djuren medlet oralt. Så jag tror inte du behöver oroa dig, men googla för säkerhets skull.

Ellenfyrkant
2013-01-04 13:25
#3

Tack för era svar! #1 de har gjort just detta men såg ingen skabb. Men eftersom det blivit på en till tror vet ändå att det är det och att labb kan ha missat öronskabb.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2013-01-04 23:42
#4

Nu är första hamstern behandlad med stronghold. Hur lång tid tar det tills man bör kunna se resultat? Bra att kunna avgöra eller utesluta..

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
2013-01-18 19:43
#5

Svåra frågor här. Jag har aldrig sett öronskabb på möss.

Vid vanliga skabbkvalsterangrepp (alltså skabbkvalster i/på huden) tar det ett par dagar att se resultat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: