Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2234 ggr
ariama
2013-01-06 19:22

Han bet mig!

Jag är musbiten. Det är några år sedan sist, men nu var det visst dags igen. Jag har väl slappnat av i min vaksamhet lite, jag trodde inte han var en bitmus.

Min allra vackraste inköpta hane med helt perfekt engelsk typ, haft honom en månad ungefär. Han går med damsällskap.

Han är lite halvrazzlig, och springer rasslar ofta undan när jag kommer, fast ibland vill han komma upp i stället. Han är fin, men inte så "kommunikativ".

Eftersom jag faktiskt inte litar på hanmöss - jag tycker de ibland kan vara såhär som Mike var nu - är jag alltid försiktig ochv arsam. Pratar, talar om och visar att jag kommer, tar det lugnt. Det gjorde jag nu med, han VISSTE att jag var där, och Honey Yazz som är hans dam, var framme och höll på m3d min hand, hon är ju inte rädd.

Jag trodde han skulle "smittas" av Yazzis lugn. Istället brydde han sig först inte, sedan gjorde han ett rusnings-anfall fram mot handen och bet mig i fingret, och sprang bort igen.

Han bet så det blödde. Så var det med det.

Annons:
ariama
2013-01-06 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tycker - som jag sagt förut - att mushanar ofta kan vara såhär, man kan inte alltid lita på att de inte bits.

Lustigt nog försökte han inte bita igen när jag satte dit handen igen, och på något vis visste jag om det. Så jag tog upp honom så fort jag plåstrat om såret, och fotade honom. Det var vad jag tänkt från början.

Att ha "noll-tolerans" i avel, på mushanar som biter, är en god idé. Jag har det inte, jag tänker avla på Mike i alla fall. Och sedan sålla noga i kullarna, välj noga och utvärdera grabbarna noga - det ska inte bli några bitmöss efter honom.

Jag har i stort sett "alltid" fått bitmöss, än från det ena hållet, än från det andra. Även från seriösa temperamentsavlande uppfödare med stor och lång erfarenhet. Inte alltid såklart, men med jämna mellanrum dyker de upp.

De hanar jag har själv nu, egna uppfödningar, bits inte, nafsas inte, de är snälla och nyfikna och trevliga. Det är väl därför jag "slappnat av" litegrann. Men "säker" är jag aldrig med hanar.

Däremot har jag ALDRIG blivit biten av en hona så det börjat blöda.

musculus
2013-01-06 19:54
#2

kan möss sprida sjukdommar när dom bits? jag vet inte så mycket om dom men jag bara undrade.

L8sson
2013-01-06 19:56
#3

Inte kul att bli biten så man blöder! aj aj.. 
Hoppas det inte händer igen.

Camillhe
2013-01-07 01:33
#4

Varför avla på en hane med ett sånt beteende? Är det så ont om bra hanar? Utifrån vad jag läst och fått lära mig är dåligt temperament det absolut svåraste att jobba bort, har du någon annan syn på det?

ariama
2013-01-07 09:58
#5

Ja! Det är så ont om bra hanar. Glad

Jag vet vad jag har för avelsmål, och jag kommer ALDRIG dit, om jag inte väljer hanar på det vis jag gör. Och då är det ändå temperaments- och (framför allt) beteendeavel jag sysslar med! Med färg som en (för mig) viktig "sido-detalj".

Denna hane har en för mig totalt fel färg, bara som exempel. Skrattande Men en storlek och typ som är gudomlig i mina ögon, och som jag inte funnit någon annan stans. Han är inte heller en aggressiv mus. Han är bara en ordinär mushane. på det viset.

Standard och utställningar har jag lämnat bakom mig för länge sedan. (jag avlar alltså inte utifrån tävlande) Jag har, som de flesta vet vid det här laget Flört, egna idéer, både om avel, mössens beteenden, och var mössen står på domesticierings-skalan.

Jag är inte som "vanligt folk", och definitivt inte som "vanligt musfolk".

När det gäller mushanar, tänker jag i en klass för sig bland musfolk. Jag ser stora likheter mellan mushanar och många andra handjur, både i naturen och bland husdjuren (ej hund och katt, men höns, kor,häst, mm).

Handjur i naturen har en uppgift att skydda och försvara, och/eller hålla konkurrenter (andra hanar) borta. Detta beteende finns även ganska starkt hos mushanar, även våra tama mushanar. Tammöss är inte särskilt domesticerade husdjur - eller snarare, de är väldigt ensidigt domesticerrade.

Det gör att mushanar faktiskt kan vara ganska "opålitliga". Glad Och jag tycker, att istället för att ENDAST tala om hur snälla, gulliga, mycket-fortare-tama, mushanar är jämfört med honor, är det viktigt att även belysa den här andra aspekten.

Jag är långt ifrån den enda som blivit biten av en mushane!! Även högst snälla sådana!! Det är något man får ta med i beräkningen, anser jag, att mushanar kan vara så!

Sedan finns det en "bit-skala". Nu bet han mig, så det blödde, ganska bra dessutom, men han "högg" inte, och jag har ett litet märke idag, men inget som helst obehag av det. En mus som hugger, är aggressiv, och efterdyningarna av bettet är både smärtsamma och hänger med upp till en vecka med dunkande svullnad.

Och ja, jag tänker avla på honom!!! Skrattande Jag vet vad jag vill, och jag vet hur jag kommer dit. (tror jag Flört, jag har i alla fall en långsiktig plan, som är densamma sen flera år tillbaka)

Och - det här jag skriver är förstås inte "faktagranskat" utan "bara" mina egna tankar och erfarenheter. Utifrån att några av mina stora intressen är etologi, evolutionsbiologi, och domesticeringsprocesser. Och utifrån att både läst vad jag kommit över, diskuterat med andra, och studerat olika djurslag många timtal i sträck genom åren, utifrån deras beteenden (frigående, ej bur).

ariama
2013-01-07 10:07
#6

"En mus som hugger, är aggressiv, och efterdyningarna av bettet är både smärtsamma och hänger med upp till en vecka med dunkande svullnad."

Rättar mig själv meddetsamma, det här stämmer inte. Det beror på hur bettet tar. Jag vet en seriös uppfödare (jag nämer inga namn, eftersom det här med mushanar som biter är en sådan het potatis att ta i) vars snällaste och gosigaste mushane/avelshane plötsligt bet henne illa (och högst förvånande!) på en utställning när han var ganska gammal (dvs inga som helst bit-tendenser tidigare).

Han var inte aggressiv, han blev bara av någon okänd, oväntad, och förvånande anledning stressad.

Annons:
ariama
2013-01-07 10:56
#7

#2. Inte särskilt, vad jag vet. Inte våra tammöss i alla fall. Vilda möss, och framför allt sorkar, är det annorlunda med.

Däremot är ett fortfarande giltigt stelkrampsskydd viktigt, men det är det oavsett vilka djur man har.

ariama
2013-01-07 10:59
#8

Och ni som avlar på möss, ska givetvis aldrig köpa avelsmöss från mig. Skrattande

men sällskapsmöss kan ni gärna köpa Flört goa och trevliga sådana

(i mina ögon)

Grodan
2013-01-07 16:12
#9

Jättetråkigt amaira! Gråter Det suger att bli biten.

Jag anser dock att avla på denna hane går emot allt vad sunt förnuft heter.

Utseende skall ALDRIG gå före temperament, speciellt inte när vi pratar om möss som biter hål i människofingrar så att det blöder.

#4 Kan ABSOLUT inte hålla med. Det är lathet att avla på en sådan hane i mitt tycke.

Observera att jag inte läst allt här ovan. Jag går bara in snabbt för att säga mina synpunkter då de är viktiga. Det är viktigt att i avel inte ta genvägar och göra dumma saker. Avla på djur som biter hål i männniskofingrar t ex. Det är i mitt tycke det dummaste man kan göra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

PaaatyPalm
2013-01-07 16:38
#10

Kan inget annat än att hålla med grodan.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Digitalis
2013-01-07 17:11
#11

Möss har tänder. Klart att de kan bitas. Men rusningsanfall och bita tag i fingret? Han hade säkert sin anledning, om han kände att du var ett hot mot hans familjelycka på något vis. Han ville säga något. Däremot är det väl typiskt en sån sak som man vill få bort från en tammus "vokabulär". Jag hade kunnat acceptera självförsvar, att han blev trängd. Men det här var väl ganska oprovocerat?

//frida

ariama
2013-01-08 09:13
#12

#9 Grodan: "Utseende skall ALDRIG gå före temperament, speciellt inte när vi pratar om möss som biter hål i människofingrar så att det blöder.#4 Kan ABSOLUT inte hålla med. Det är lathet att avla på en sådan hane i mitt tycke.

 Det är viktigt att i avel inte ta genvägar och göra dumma saker. Avla på djur som biter hål i männniskofingrar t ex. Det är i mitt tycke det dummaste man kan göra."

Instämmer till 100%.

Digitalis: "Däremot är det väl typiskt en sån sak som man vill få bort från en tammus "vokabulär"."

Absolut.

ariama
2013-01-08 09:22
#13

Men nu var inte mitt inlägg tänkt att bli en diskussion omkring att låta bli avel på bitiga möss. Sådana diskussioner finns det redan tusen av.

Jag skriver för luddigt, för mycket, för vidlyftigt, för yvigt, och missar mitt mål. Det är tydligt det Rynkar på näsan.

Det jag vill försöka få fram är: "Jag tycker - som jag sagt förut - att mushanar ofta kan vara såhär, man kan inte alltid lita på att de inte bits."

och

"Handjur i naturen har en uppgift att skydda och försvara, och/eller hålla konkurrenter (andra hanar) borta. Detta beteende finns även ganska starkt hos mushanar, även våra tama mushanar. Tammöss är inte särskilt domesticerade husdjur - eller snarare, de är väldigt ensidigt domesticerade.

Det gör att mushanar faktiskt kan vara ganska "opålitliga". Glad Och jag tycker, att istället för att ENDAST tala om hur snälla, gulliga, mycket-fortare-tama, mushanar är jämfört med honor, är det viktigt att även belysa den här andra aspekten.

Jag är långt ifrån den enda som blivit biten av en mushane!! Även högst snälla sådana!! Det är något man får ta med i beräkningen, anser jag, att mushanar kan vara så!"

och

"Jag har ALDRIG blivit biten av en mushona så det börjat blöda!"

Annons:
ariama
2013-01-08 09:31
#14

Mike är faktiskt ingen "bitmus", utan en "ordinär hanmus"!!!

Kan åtminstone någon vilja vara snäll och kliva ut ur det gamla invanda tanke-spåret och försöka lista ut vad det är jag försöker säga? Även om jag uttrycker mig som en kratta Rynkar på näsan.

Vad gäller Mike, kan jag tänka mig att det var detta som hände:

 Han visste att jag var där, men kanske förstod han ändå inte situationen. Möss använder ju inte synen i första hand för att "se saker" utan mer för att "se rörelse" (det är då man överlever ett angfall). Det är luktsinnet som dominerar som sinne.

Jag hade hållt i andra hanar (jag brukar inte göra någon skillnad, men Mike och jag känner tydligen inte varandra tillräckligt), och en rekonstruktion av händelseförloppet kan bli såhär:

Han såg att hans dam "smajlade in sig" hos någon annan, och denna "någon" luktade hushane. Hans omedelbara reaktion var att denna inkräktare skulle BORT från hans bur, hans revir, och framför allt hålla tassarna borta från hans fru!

När han redan bitit, försvann han ju igen lika snabbt. Och försökte inte heller göra om det, när jag efter det tog upp honom i alla fall. Det är möjligt att han "blev förskräckt" över sitt misstag, som han ju förstås märkte omedelbart som tänderna tog fäste.

Inte vet jag, men det är möjligt.

Han är en MUSHANE, och som sådan har han ett försvarsbeteende i generna, som vi måste förstå att DE FINNS DÄR.

Oavsett om vi sedan avlar på att få bort det så ÄR DET INTE "bortavlat", än. Möjligtvis på ett fåtal mushanar, men det finns aldrig någon garanti på att det inte dyker upp igen.

ariama
2013-01-08 10:50
#15

Gör ett nytt försök att säga, kort och koncist, vad jag ville få fram med mitt inlägg från början (var snälla och glöm bort Mike i sammanhanget, det gäller mushanar överlag).

Mushanar har en tendens till att "ta till vapen", som mushonor inte har. Det är en könsskillnad som gäller många djurslag, och uttrycker jag det såhär så gäller det (generellt sett) även människan.

Jag tycker att det är viktigt att tala om att det är så det är!

Inte bara att mushanar blir lättare tama (osv), utan även att de faktiskt lättare bits, jämfört med honor.

Det här tycker jag är något som hela tiden sopas under mattan! Men potatisen tycks vara så het, att det inte ens får nämnas. Rynkar på näsan

ariama
2013-01-08 10:54
#16

Ni kan säga att det "beror på mig" om ni vill. Jag hanterar dem fel, läser av dem fel, "gör" dom bitiga, eller what ever. Mina honor "tål" min hantering, så det måste ju ändå finnas någon sorts skillnad!

Faktum kvarstår, att mushanar kan bitas, det finns många olika saker som kan trigga igång ett bitbeteende hos en mushane. Medan en mushona INTE triggas igång till att bita på samma vis.

Säg vad ni vill om det - det fortsätter vara min åsikt. Pronto. och jag tycker till och med att man kan tala om det, ja till och med BÖR tala om det!!!

PaaatyPalm
2013-01-08 10:56
#17

Jag ska inte skriva mer, men jag personligen skulle aldrig avla på en gerbil eller råtta som bitits. Hade en gerbil som bet i min förra kull, inga andra har visat något men har stängt ner hela den linjen nu & kommer inte ta någon kull på systrarna just pga honom. Även om dem är snygga och modern blivit bis osv. Det är väll ändå sånt i vill få bort & absolut inget som vi vill avla vidare på?

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Digitalis
2013-01-08 11:01
#18

#14 Jag håller med och förstår vad du försöker säga. Det är möss och mushanarna är de som har längst väg att gå ifråga om beteende för att bli ultimata sällskapsmöss. Men frågan är om man ska acceptera att det är så? Om man göder tanken att mushanar bits, eller kan bitas, kommer folk inte tycka att det är något konstigt när de gör det. Och det är det ju egentligen inte heller, men i sällskapsdjur är det inte ett önskvärt beteende. Blir man biten ska man reagera, inte acceptera.

Har man grundinställningen att tammöss inte ska bitas så kommer man med tiden att medvetet eller omedvetet avla bort beteendet också. Men liksom i allt annat kan man bara domesticera så mycket. Grodan avlar aldrig på möss som bits för att hon inte vill att möss ska använda sig av den typen av anfall i sin kommunikation. Klart att det händer ändå eftersom all avel är nyckfull, men vi har kommit jättelångt ändå!

Jag har mina teorier om att mössen som avlas länge på att bo med andra hanar har en mycket lägre testosteronhalt och det är ett hormon som ofta kopplas samman med aggression. En hane som bor med hona är sannolikt mer oberäknerlig än en hane som bor fredligt med sina bröder. En hane som inte bor fredligt med sina bröder är säkert också mer uppjagad än en som inte bryr sig.

Men som sagt, jag förstår. Det kan hända för att mushanar fortfarande är mushanar.

//frida

Magda
2013-01-08 11:22
#19

jag tycker att det är bra att det pratas om!

speciellt för nya musägare, som kanske blir helt chockade om deras nya mushane som alltid varit jättesnäll hos uppfödaren helt plötsligt biter el naffsar..

har haft mushanar som alltid varit snälla hos tidigare ägar
e (flera st faktiskt) som sen kommit hit och bitit mig, kanske för att jag  har många hanar, eller för ngt annat.. det kan hända. men de flesta som föds här bits aldrig, inte här iallafall..

var på en smådjursträff och hade med hanar, snäll hane som aldrig bitit, bet genast en annan som hanterade honom.. inte jättehårt, men ändå..  hane som bitit mig och var hoppig och omöjlig, trivdes jättebra med min kompis och är jättefin mot henne, så hon fick honom.. bara som exempel

men jag har även haft honor som bitit.. inte många, men det för
ekommer.. bland annat en som jag sålt.. är så ledsen för att hon bet sin nya ägare..

#17 jag som har både råttor och möss kan säga att det är enorm skillnad på hanar av de olika arterna och hur långt man har kommit, jag tycker att man såklart ska avla mot lugnare och fredligare hanar, men det är verkligen enorm skillnad..

OliviaK
2013-01-08 11:24
#20

Jag tror inte att det är så himla svart/vitt som att antingen bits en hane eller inte och dom som gör det ska inte avlas på. Jag tror att dom flesta hanar har det i sig men har mer eller mindre lätt för det(och självklart ska man avla på dom som har mindre lätt för det). Under fel omständigheter kan nog den snällaste av mushanar bitas. Som ariama säger så ligger det i deras natur att försvara. Det är i mina ögon en stor skillnad på en mus som i en viss situation har bitit och en som bits så fort en människohand kommer nära den. Mike kommer från mig så jag vet hur han är och han är som sagt ingen "bitmus" han var mysigast i kullen och var så trygg med handen att han sov där vid tre veckors ålder och äldre och blundade och njööt av att bli kliad på huvudet. Jag tror vi måste vara lite ödmjuka inför det faktum att mössens sinnesintryck är helt olika från våra och vi kan omöjligt veta exakt hur dom upplever saker. Vi vet hur situationen ser ut i våra ögon men den kan se helt annorlunda ut i mössens ögon. I våra ögon kanske det inte fanns något att försvara men tänker vi efter lite kan vi förstå att det kanske upplevdes som ett kritist läge av musen. #14 tycker din beskrivning av hur Mike kan ha upplevt det är väldigt bra och enligt mig kan den mkt väl stämma. De flesta djur drivs ju väldigt starkt av att de vill fortplanta sig. Om Mike upplevde ett hot mot hans möjlighet att fortplanta sig är det inte så konstigt att han agerade. Titta bara på hundar, är det en löptik i närheten av flera okastrerade hanhundar så blir det bråk väldigt lätt, inte är dom aggresiva för det.

Annons:
ariama
2013-01-08 11:33
#21

# 18. Men måste det vara antingen det ena, eller det andra? Och jag pratar INTE OM AVELN HÄR!! Glöm bort avelsaspekten!!

Varför får man inte ens SÄGA att mushanar har en större tendens att bitas, än vad honor har? Alla musmänniskor avlar inte!! Det FINNS faktiskt de som även "bara" vill ha möss som sällskap. Får de inte veta?

Antingen tiger man ihjäl att mushanar bits (för de SKA INTE bitas, oavsett vad de sedan GÖR) och så blir det "upprörd folkstorm" när en hane har bitit.

Eller så tycks alternativet vara - om man nu NÄMNER hanmössens  högre bitfrekvens, och "går med på" att det är så - att ALL musavel härmed kommer att gå åt skogen totalt i hela Sverige.  Det behöver den väl inte göra!! Vad är det för fel med kunskap och medvetenhet??

Det jag är emot, är denna upprördhet mot att mushanar har en ganska hög tendens att bitas. Faktiskt håller ingen med mig här. Men jag har sett det för många gånger, i för många sammanhang, för att inte tro att det är sant.

Jag känner mig lite grann som "är budskapet dåligt, döda budbäraren" … Rynkar på näsan

ariama
2013-01-08 11:41
#22

Och så lämnar jag den här tråden nu, så får ni fortsätta prata om att man inte ska avla på hanar som biter, och låta det jag FÖRSÖKER få fram falla i glömska igen.

Och jo Digitalis, du förstår hur jag menar, men jag skulle också önska att temat inte var en så het potatis att diskutera, utifrån hur det ÄR, etologiskt, rent generellt, utan avelsaspekten som enda spår. Den saken diskuteras redan i tusen andra trådar.

Men som sagt, tråden är "er", fortsätt nu fylla upp tråden med inlägg om att ni ALDRIG skulle avla på en hane som bits oavsett djurslag.

Rynkar på näsan

Magda
2013-01-08 11:41
#23

#21 fast jag håller med dig? kanske uttryckte mig lite dåligt.. kan göra det rätt ofta *s* försökte säga att fast de flesta av mina inte bits här, så kan jag inte garantera att de aldrig gör det i någon situation någonstans..och mushanar har bra mkt lättare till bett än övriga djur jag har hemma, utan att de är aggressiva.. eller det var inte så du menar..

och håller verkligen med #20 .. vi vet inte hur musen upplever olika situationer, vad den ser och uppfattar..

ariama
2013-01-08 11:44
#24

#19 och # 20. Förlåt. Jag såg inte era inlägg när jag skrev de två sista. Tack för era svar!! Kyss

ariama
2013-01-08 11:49
#25

# 23 "fast de flesta av mina inte bits här, så kan jag inte garantera att de aldrig gör det i någon situation någonstans.."

Precis!! Men jag törs garantera det med mina honor!!

(vi går visst om varandra nu, pratar i mun på varandra, kan man säga Flört )

ariama
2013-01-08 12:03
#26

#19 och #20 igen. Nu när jag hunnit läsa ordentligt. Precis så menar jag. Väl uttryckt!

# 20. "Vi vet hur situationen ser ut i våra ögon men den kan se helt annorlunda ut i mössens ögon."

Jaa, och när jag har haft tid att analysera vad som hände, samt hanterat honom mera, är jag ganska säker på, att hans anfall (som han ångrade i samma tiondels sekund som han bet och förstod) berodde på att han TOLKADE situationen som att det var en annan mushane som var i HANS bur, och försökte sno HANS mushona, mitt framför ögonen på honom. (jag luktade annan mushane)

Måste en mushane tolerera att en annan mushane oförbetett kommer in i hans bur, och flirtar med hans hona, för att duga i avel?

Man kanske inte ska skrika "avla inte på honom" innan man vet och förstår vad som hänt.

Men - oavsett avelsaspekten - kontentan av det hela är, att det är mycket lättare att bli biten av en hane än av en hona. Man behöver veta lite vad man gör.

Och, fortfarande, jag har ALDRIG blivit biten av en hona, så att det har börjat blöda. Och oavsett vad en del säger, så FINNS DET en skillnad. Och den tycker jag att man har lov att tala om, utan att det blir ramaskrin.

Digitalis
2013-01-08 13:28
#27

Jag har bara svårt att sätta mig in i tanken att inte alla är medvetna om att djur är djur.

Det blir kanske ett litet "I de lugnaste vatten"-problem med mushanar, i och med att de ofta faktiskt upplevs som lugnare än honor. När det väl händer så är det mer oväntat. De har en tydligare gräns för ok och inte ok och när den passeras så går det snabbt.

Min poäng, om den kanske var otydlig, är att hur naturligt ett beteende än må vara så är det inte bra. En attack är aggressivt beteende hur snäll musen än är annars. Det finns situationer där musen kan bitas. Ett faktum. Men är det okej?

Jag vet inte riktigt varför det finns ett behov av att lyfta fram det här om mushanar specifikt. Att en mus kan bitas i en viss situation är en onödig brasklapp i min värld, för ingenting är någonsin givet. Det enda man kan säga är att sannolikheten är låg.

//frida

Annons:
UlrikaD
2013-01-08 14:09
#28

Jag har aldrig blivit biten av en mus. Däremot av en hamster. Hon har aldrig bitit vare sig före eller efter den händelsen så någonting var det ju som inte var bra just då. Jag lyckades bara aldrig klura ut vad.

Jag förstår inte riktigt den här nolltoleransen mot bitning.
Om ett djur vill säga att någonting inte är bra, vad ska den göra? Skicka PM?
Mössen kan inte prata, de har inga händer och kan göra teckenspråk. De har sina tänder.
Sen ska de väl inte hugga sin husse eller matte blodiga gång på gång, då är det något annat som är fel.
Men att ett djur säger till på något sätt måste de väl ändå få göra.

Annars är de ju bara djur i fångenskap som inte får ha någon egen vilja alls för då blir de avlivade. Det är lite läskigt tycker jag:(

ajanki
2013-01-16 13:34
#29

Att detta är ett känsligt ämne märks väl! Men ändå är det en diskussion som ska och bör hållas!!

Jag är väldigt tolerant när det gäller mina möss beteende, av den enkla anledningen att dom faktiskt är djur och att dom inte kan prata utan har andra sätt att visa hur dom mår. Det är många som inte vill ha springiga, oroliga, skygga m.m möss men jag accepterar allt det och tycker om dom för det dom är och försöker jobba med just den individen för att få den att må så bra som det går! Jag avlar inte på dom som jag tycker är lite svåra i temperamentet men jag accepterar dom!

Jag har inte haft möss så länge (3 1/2 år) men jag har inte märkt detta med att mushanar är benägna att bita mer än honor, inte tycker jag heller att dom ska bitas! Jag förstår allt det ni skriver om att dom inte kan visa det på annnat sätt och att ska dom acceptera vad som helst, tex. en främmande hane som kommer in i buren osv. Nej, det är klart att dom inte ska acceptera vad som helst!!! Men dom ska ju inte bita mig, den som ger dom mat, kärlek och allt jag kan erbjuda dom. Dom ska ha en spärr där!! Dom ska se att det är jag som sätter ner min hand och inte en främmande mus som kommer in i buren!

Jag har ett exempel på det som jag tycker är strålande: Jag hade fått hem min första mushane, hemma innan hade jag en bur med honor. Jag kom hem sent på kvällen och min man som var hemma hade inte fått tag i en ny bur så över natten lät jag hanen (Morakullan´s Kvantilmus) sitta i en stor men ganska låg petbox, i taket var det ett mindre hål och jag lagade det med ståltråd och sen la jag en bok över. När jag vaknar på morgonen och går fram till buren så ser jag till min fasa att det springer ur en vildmus ur petboxen!!! Boken var petad åt sidan och musen var så liten så den kom emellan ståltråden. Jag tar bort locket och ser hur buren är full med blod, jag blir helt stel..tänkte att nu är Kvantil död…jag lyfter upp hans hus och han far ut som en projektil mot min hand men hinner se att det är jag och biter mig inte!! Han var så nära att göra det så att jag kände tänderna…men han hade en bitspärr som jag brukar kalla det.

Vi som föder upp har ju ett ansvar mot dom som köper våra möss (de som säljer sina möss då…) och det är ju att musen är snäll och går att lita på!

Grodan
2013-01-18 17:57
#30

#14 + #15 Mja, jag tycker inte att jag sitter i något gammalt tänk vad gäller möss, mushanar och bitbeteenden. Jag har haft möss i 24 år utan uppehåll och har en stor förkärlek till hanar. Jag har ingen aning om hur många hanar jag ägt faktiskt, men jag har alltid varit noga med att de ska vara trygga, lugna, harmoniska och sociala. De skall inte ha låg stresströskel och de ska inte ha oerhörda krav på aktivering utan skall trivas i det jag erbjuder dem (trivas i fångenskap) osv osv.

Detta gör att jag ev väljer bort hanar som andra kanske väljer. Vad vet jag. Men faktum är att jag endast blivit biten av en hane en gång och jag berättade anledningen till denna gång i någon tråd där vi pratade om samma sak.

Jag har sålt flera möss som jag bedömt ha bra temperament, men som vid flytt bytt temperament och bitit sin nya ägare. Jag kör inte med bortförklaringar eller dyligt och jag kör också med noll tolerans. En mus som biter en gång, biter troligen en gång till och en gång till osv. Speciellt när jag pratar om väl tämjda möss…

Att jag inte blivit biten av en mushane mer än en gång beror också på att jag ser på djuren hur de mår. Jag kan se om de är stressade, otrygga eller överdominanta/vaktiga… Så om jag istället ska uppge en siffra på hur många mushanar jag fött upp eller ägt som haft låg stresströskel eller inte trivts i fångenskap blir siffran högre.Dock inte superhög… kanske 10%

Jag skriver nu inte för att förlöjliga någon. Och vill heller inte att någon förlöjligar mig. Jag skriver för att tala om att jag anser att det är ytterst ovanligt med mushanar som bits från uppfödare som selektivt avlar för bra temperament och god karaktär. Det händer, ja, tyvärr, för man kan inte veta alltid vilka djur som har svårt att byta hem. Det händer att det dyker upp ett måndagsexemplar i någon kull, eller att mkt bra djur kan ge sämre avkomma. Det händer. Dock anser jag att vi genom avel påverkar detta. Idag finns också mkt fler möss och många från puppymills där man struntar i temperament, så det är väldigt viktigt att försöka läsa mössen ordentligt. Mår de bra i fångenskap eller är de stressade?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-01-20 21:48
#31

amaira, jag hoppas att du vet att inget är personligt. Jag tycker att du är modig som skrev detta inlägg. Det ska du ha kredit för.Kyss

Jag ber om ursäkt för om mina inlägg känns stötande eller så.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-01-21 09:27
#32

#31. Var inte orolig Grodan Kyss, jag har inte tagit illa upp Flört.

Du skriver bra saker, som alltid, och när du delar mid dig ur din gedigna erfarenhetskälla är det alltid lika värdefullt!! ALLAS erfarenheter är värdefulla!!

Samlade erfarenheter säger ju mer än en enda (begränsad) individs erfarenhet.

Jag anser fortfarande att hanmöss har lättare för att hugga, än honmöss har, och att jag sällan kan vara 100% säker på att en hanmus inte hugger i någon situation - oavsett om den kommer från mig eller från någon annan.

Det må vara mitt fel om en hane biter mig, då kan jag formulera det såhär: Hanmöss har lättare för att hugga MIG, än honmöss har.

Och jag har även sett att detta gällt för några andra personer (som blivit huggna av hanar, men honor som hugger har jag aldrig sett).

That´s all. Glad

Grodan
2013-01-21 14:22
#33

#28 Möss har mycket mer än tänder att prata med. De använder hela sin kropp, även sin päls, svans, öron, ögon, läten mm.

Om man tar sig tid att lära sig förstå möss och läsa dem ordentligt så kan man nog säkert uppfatta tydliga signaler som inte innefattar att mössen behöver bitas eller skicka pm.
I min mening är ett kraftigt bett i ett människofinger (blodvite) en väldigt allvarlig tillsägelse från musen, då den säger att den inte tycker om dig och inte trivs i det liv du ger den. Den kan också försvara sitt revir.

Ska den försvara sitt revir mot dig? Genom att bitas?

Man behöver inte avliva djur som bits, är stressade och mår dåligt i fångenskap. Men de som väljer att göra det av de anledningarna har mitt fulla stöd.

Man behöver fundera på om musen mår bra och om man kan göra något för att den ska må bättre. I de fall där musen är rent aggressiv och/eller stressad så anser jag inte att den mår bra och att det är föga jag kan göra för att få den att ska må bättre (förutsatt att det inte är något stort fel på miljön, men generellt gäller i den här tråden att inget är direkt fel i miljö eller skötsel!). Givetvis gör jag en individuell bedömning av varje djur.

Noll tolerans bör man ha mot att använda möss i avel som saknar bithämningar. Sällskapsdjur skall inte bitas. Och avlar man ska man verkligen inte avla på möss som bits. Biter en mus av misstag? Ja, ta då reda på att det verkligen var misstag. Ha inte så bråttom och para på en bebis. Vänta och se hur musen utvecklas, hur den klarar olika saker som utflyckt, möte med annan mus (samma kön ev bara lukten av den) och annat som är viktigt att ta hänsyn till i avelsarbetet för att utröna vilken karaktär musen har.

Det behöver vara viktigt för uppfödare med temperament så att folk som skaffar möss som sällskapsdjur inte får problem med möss som är lättstressade, försvarar sitt revir eller rent av är aggressiva. Det är så tråkigt när det händer nybörjare, för de har inte lärt sig förstå möss riktigt… Därför förespråkar jag noll tolerans för uppfödare. Noll tolerans behöver inte betyda att man avlivar möss som har dåligt temperament, är stressade eller mår dåligt, men om man väljer den utvägen anser jag det inte heller något fel för musen mår inte bra i min mening.

#32 Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-01-21 19:08
#34

Jo, nog blir det en diskussion alltid Glad, och det är utmärkt. Har gett mig nu, vad gäller trådens ursprungliga ämne och innehåll Flört . Tråden har ju "spårat ur" till OT - från sitt ursprung.

Låt gå för att diskussionen är viktig, men det jag försökte säga från början, och genom hela tråden, "körs över" hela tiden. Det är okej, jag "bryr mig inte" längre.

Kramar Kyss.

Annons:
Grodan
2013-01-22 00:42
#35

#34 Nu förstår jag inte…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-01-22 08:52
#36

Tips: Läs #13 och #15. Och titta gärna även på #21.

Jag har själv bidragit till att göra tråden "luddig" i och med att jag svarat - och gått in specifikt på - vad som hände med just Mike, och varför, samt råkat sagt att jag avlar på honom (vilket utlöste "folkstorm" Flört ).

Grodan
2020-09-28 13:40
#37

Ytterligare en intressant gammal tråd i ämnet "hane som bits".

Amaira (jag envisas med att kalla henne det, för det är hennes riktiga nick egentligen), påstår att vi sopar under mattan det faktum att mushanar oftare och lättare bits än honor.

Jag håller inte med. Eller jag har inte sett detta. Faktiskt, helt ärligt, har jag nog tvärtom sett mer smånafs hos honor. Krafsa mellan fingrar som ibland även är smånafs mellan fingrar. Och redan där blir det "hejdå" från mig…

Så, jag kan då kanske inte eg delta i denna diskussion, för jag har inte sådana möss. Jag kan inte alls hålla med amaira om att om en mus bits, så är det nästan alltid en hane. Absolut inte. I min värld är det vilken mus som helst (hona eller hane), men en otam, rädd, ohanterad, aggressiv eller sjuk mus. Det betyder dock inte att amaira har fel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: