Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 764 ggr
punkmusic
1/9/13, 12:06 PM

högabsorberande spån

Jag har för mig att burmaterialet inte ska vara högabsorberande, då det luktar mer.. Så vad är rätt, ska spånet i buren vara högabsorberande eller inte?

-Kanske bara är i toa-lådan som spånet ska vara högabsorberande?

Annons:
punkmusic
1/9/13, 12:28 PM
#1

Ingen av de 29 som har läst kan svaret på min fråga? :)

VStromberg
1/9/13, 1:14 PM
#2

Ingen aning. Alspån funkar bra ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

punkmusic
1/9/13, 1:22 PM
#3

#2 vad bra tack! :) Vad jag har förstått är det högabsorberande haha

VStromberg
1/9/13, 1:31 PM
#4

Ja, det känns ju inte riktigt som att högabsorberande skulle lukta mer och vice versa..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
1/18/13, 7:11 PM
#5

Anser att det är så att bottenströ som inte absorberar så bra som tidningspapper, kartong-strö (STL), kutterspån osv LUKTAR APA efter kort tid

medans bottenströ som absorberar bra som majskolvsströ, aspflis mm inte släpper någon lukt alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

punkmusic
3/12/13, 2:41 PM
#6

#5 tack! :)

Annons:
Grodan
9/17/13, 8:11 PM
#7

Aspflis har en uppsugningsförmåga på 250-400 % (varierar alltså)

Halmpellets har en uppsugningsförmåga på 300-400 % (varierar alltså)

Dessa två är de bottenmaterial som för mig fungerat absolut bäst. Folk har kommit hem till mig där jag haft 70-100 möss och sagt: "men det luktar ju inget" (då när städning skett rutinmässigt varje vecka-varannan vecka med noggrann tvätt av burarna minst en gång i månaden)

Halmpellets är lite hårt, inte så hårt som kan kan tro, men det fungerar inte som ensamt bottenmaterial. Jag blandar ut med hampaströ, hö o papper och det funkar mkt bra. Mitt misstag var att jag hade i för mkt och både halmpelletsen och hampaströet "växer" efter en stund i buren. Dag 1 hade mössen 3-4 cm bottenströ. Dag 2 hade de 5-7 cm och nu snart 1 vecka senare har vissa 10 cm… lol… men det luktar ingenting… det funkar!!!❤️och framförallt, burarna är torra… inga blöta kisshörn, inget blött bottenströ!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: