Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 641 ggr
jossans
1/12/13, 1:06 AM

Vad för slags mus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Fick hem denna lilla kille för en vecka sedan efter att första ägaren åkte på allergi. Han är cirka tre månader och ungefär lika stor som min handflata. Men nu undrar jag om någon vet vad han är för sorts mus?
Och om någon vet på ett ungefär hur stor han blir?

Annons:
Lamina
1/12/13, 2:10 AM
#1

En vanlig svensktypad tammus (mus musculus) av färgen PEW (Pink Eyed White.) En väldigt söt liten pojke. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

jossans
1/12/13, 2:19 AM
#2

Okej Glad Tack så mycket för svaret! Ja han är så jäkla gullig så jag kan inte sluta titta på han!

Majsen på bilden var jätte poppis men har tagit bort den nu för märker att han gillar den lite väääl mycket. Hur är det när det gäller majs, är det bara bra ibland? Har hört att dom kan gå upp i vikt lätt av det?

Men det kanske bara är vad folk säger?

Lamina
1/12/13, 2:34 AM
#3

Ha ha, vet hur det känns. Jag satt i timmar och bara tittade när jag fick hem min första mus. Och så är dom otroligt goa djur också!

Det mesta frukt och grönt är nyttigt, färskt och i små mängder. Dom ska ju liksom inte bara äta sånt som dom tycker är jättegott, utan varierad kost är bäst. Matrester kan du också ge honom litegrann ibland.

En annan sak du bör tänka på är att kutterspån inte alls är särskilt bra för smådjur. Det innehåller terpentin och är ofta dammigt vilket ju är jobbigt för dom små som ju i princip går med nosen i marken hela tiden. Sen kan dom få små minimala sår i tassarna av det också, som bakterier kan komma in i. Så jag skulle råda dig till att byta till något annat såsom toa-lätt, alspån/aspspån (är egentligen flis) eller hampaströ. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vildvittrans
1/12/13, 2:54 AM
#4

Jättesöt mus du har!

Just majs är faktiskt ganska sött så jag själv tänker på att ge mindre av tex majs än de flesta andra grönsaker. Men lagom små portioner är ingen fara :-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

jossans
1/12/13, 3:05 AM
#5

haha jaa, han är dock inte helt handtam än men börjar bli bättre bara efter en vecka. Majsen fungerar jätte bra som godis när han går upp i handen så använder det mest som det nu :)

Då ska jag absolut byta Glad Fick med spånet när jag fick han så har inte köpt nytt än men kalas bra att du sa till! Flört Bra att man får tips!

Sorry om jag öser med frågor men bra att veta i början då jag inte hittar alla svar jag vill ha. Han är rätt skuttig och gör små språng, i alla fall när jag lägger in någonting nytt i buren, vad ska jag tolka det som?
Kan det va att han är nervös eller glad eller hur är det?

jossans
1/12/13, 3:08 AM
#6

#4 Tack, jag har döpt han till Plupp. Ha ha inte jätte fint namn men han ser ut som en tycker jag:)

Vad bra, han åt rätt mycket av det när jag precis la in kolven så tog bort den och ger i bland:)

Annons:
[holypinata]
1/17/13, 12:10 AM
#7

Pluppen pluppensson! Han ser fasen precis ut som mina råttor fast miniminiformat! :D

Här är mitt användarnamn btw! :)
See ya sis! :)

Upp till toppen
Annons: