Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 686 ggr
punkmusic
1/13/13, 1:06 AM

Kliar och tvättar sig mycket

Som rubriken säger har Kissen börjat tvätta sig väldigt ofta (trots tillgången till badsand) och han kliar sig också med bakbenet och munnen på ett och samma ställe… Kan det vara så att han är allergisk mot tillexempel det spånet jag använder "Chipsi Citrus" eller kanske maten jag ger honom?

Isånna fall hur testar man det effektivast? (genom att byta till annat spån och annan mat, eller har ni några andra tips och ideer?)

Annons:
UlrikaD
1/13/13, 2:54 AM
#1

Jag kan ju inte säga helt säkert att det beror på det. Men jag googlade på namnet och fick upp "Pressat spån med en citrusdoft."

Det är liksom två stycken nej på en gång. Spån är inte så lämpligt att ha som underlag till möss. Och parfyrmerade saker i en bur ska man aldrig ha till något djur.

Jag hade testat någonting annat till att börja med. Alspån använder många. Jag själv använder oftast Stl-strö.

Sen vet jag inte vad du ger honom att äta. Någonting särskilt som inte är vanligt? Djur krafsar sig ofta nära munnen om de mår illa. Men det är väl kanske inte så vanligt bland möss.

Min gissning är på spånet, det är ju också lättast att byta ut som du ser snabbast resultat om det gör nån skillnad.

UlrikaD
1/13/13, 3:04 AM
#2

Kollade runt lite mer och en del kaninägare använder det och det ska vara dammfritt och inga kemiska tillsatser. Men jag hade nog börjat i den ändan i alla fall.

Lamina
1/13/13, 4:24 AM
#3

Kliar han sig med bakbenen OCH munnen på samma ställe? Låter som ohyra tycker jagm koll i pälsen om du kan se något som rör sig, eller ägg, eller sår. Om han fortsätter så bör du ta honom till veterinär och be att få stronghold.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Velinga1984
1/13/13, 11:05 AM
#4

Jag hade uppsökt veterinär. Kan vara ohyra eller svamp.

punkmusic
1/13/13, 11:01 PM
#5

Okej jag ska byta spån och kolla om det blir bättre :) Maten är ingen ovanligt, han har dock fått frukt och lite annat som jag inte gett honom förut, kanske är något där också. Men saken ska undersökas, tack för alla svar :)

ajanki
1/14/13, 7:43 AM
#6

Säger som #4. Det kan vara ohyra eller svamp också. Ser du nåt i pälsen? Ser huden röd eller irriterad ut?

Annons:
Vattnadal
1/15/13, 5:33 PM
#7

Jag tror inte det är någon större fara med spånet, då den sorten inte alls är strakt parfymerad, utan jag tror det bara är lite citrusskal med. Inte särskilt dammigt heller.

Fast chipsi har ett bättre, ett löjligt bra flis, i miniatyr. Jag har testat det ett tag nu och är jättenöjd. Har din butik chipsi citrus, kanske de har chipsi super, av lövspån.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: