Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 867 ggr
labbetrubbel
1/23/13, 7:07 PM

Hon "viftar" på svansen jämnt!

Hej alla! Är ny på möss och skaffade oss två tjejer för några Veckor sedan! Tyvärr kommer dom från djuraffär! Till frågan: Ena tjejen "viftar" svans hela tiden såfort man kommer när buren! Har haft råttor förr och det brukar sägas att dom är arga/irriterade / varning! Vad jag läst så stämmer även det på möss! Vad bör man göra? Jag är inte rädd och hon har aldrig bitit men det är irriterande att hon så fort man ens går förbi så blir hon sur! Ska inte tala om när man är i buren och pular!!! En annan fundering, kan andra möss ta efter detta beteende eller ligger det i generna? Den andra tjejen har aldrig gjort så! Undrar då jag skulle vilja skaffa en till mus i framtiden ( då från uppfödare) men vill inte riskera att även dom får massa "dumheter" på hjärnan ! ( ursäkta formuleringar etc skriver från telefonen)

Annons:
VStromberg
1/23/13, 8:35 PM
#1

Mina veckogamla ungar viftar på svansen ;) ingen aning om vad det betyder.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Natalb
1/23/13, 8:49 PM
#2

hade en hane som vifftade vilt på svansen innan han högg mig, tror det var pga att jag precis gosat med en annan hane, men det kom så plötsligt då han inte hade gjort det innan, sen läste jag om det där med svansen och som jag förstått det så är de en varning att de inte gillar det som händer / att det är irriterade eller liknande (?)

ariama
1/23/13, 10:51 PM
#3

Viftar, eller piskar, med svansen gör de när de är "upprörda" på något vis. De kan vara arga och irriterade och ge bit-varning, det kan också bara vara en allmän varning som säger dem själva och kompisar att vara vaksamma för något som de inte vet vad det är (kanske farligt?), och det kan vara ett uttryck för ren rädsla (utan en tanke på att hugga).

Om en hane piskar med svansen så ska man akta fingarna, de kan hugga rejält (men behöver inte göra det).

labbetrubbel
1/24/13, 1:04 PM
#4

Tack Ariama, hittade inte ordet piska i huvudet när jag skrev inlägget!;-)! Ok!Så detta bör alltså försvinna varefter hon blir mer hemmastadd kanske?

Grodan
1/24/13, 1:44 PM
#5

#4 Ja, hon kan sluta med det när hon vänjer sig.

Du kan också prova att placera buren på annan plats där det är mer rörelse eller byta bur. Terrarium eller gallerbur där man öppnar på långsidan skrämmer möss mindre än ex dunaburar och akvarium där man kommer uppifrån…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

labbetrubbel
1/27/13, 7:14 PM
#6

Okej vad bra! Dom bor i gallerbur dock öppnar man på ovansidan! Dom står redan i köket där det är mycket liv och rörelse! Brukar även ta med buren in i vardagsrummet på kvällarna! Hon piskar bara man närmar sig buren! Men hoppas detta försvinner vart efter! Tack för alla svar!:-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: