Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 669 ggr
Josefineeklid
2013-02-04 22:38

Nysmus

Min älskade "lilla" Hedvig har blivit jättesjuk. Gråter Hon får dock medicin nu, veterinären säger att hon har mycoplasma och då kände jag verkligen hoppet brista litegrann. Hon har börjat blivit lite aggressiv (hon bet mig i fingret idag, fick ett litet sår men det gjorde inte ont) och hennes päls är helt tuffsig. hon har gått ner i vikt också, äter inte som hon ska. kan ju bero på Baytril förstås, den gör väl mössen lite illamående och sådär? Jag är orolig för henne. Hon är världens bästa mus. Hon är alldeles seg och andas ryckigt och våldsamt. Åååh, jag är så orolig! Är rädd för att lämna henne hemma när jag går till skolan för att det känns som att jag sviker henne om jag inte är där hela tiden och passar henne. Är rädd att det ska hända något.

Det är ganska dragit i våran lägenhet. Ganska kallt. Kan det bidra till att hon blivit dålig? Det knäppa är att hon var frisk ena dagen, andra dagen var hon som en helt annan mus. Usch.

Har ni något tips på t.ex matgeggor som kan vara hjälpsamma? Eller bara allmänna råd? Gudars. Rynkar på näsan

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
Littlem
2013-02-05 08:22
#1

Bara kallt brukar inte va farligt men dragigt är inte bra. Går det inte ställa buren nånstans i nått hörn där hon får stå utan drag?
Jordnötssmör tipsade grodan om nånstans, det innehåller mkt fett vilket blir extra energi åt dem .Annars är lax och ärtor bra med mkt antioxidanter.

Josefineeklid
2013-02-05 11:05
#2

Ska jag införskaffa sockerfritt jordnötssmör eller "vanligt"? Vi har ett litet extrarum (det är mer som en passage) i lägenheten där det inte finns några fönster och är därmed inte alls lika dragit. Jag har ställt in buren där nu. Jag har gjort en gegga med lax, ärtor, hallon och blåbär m.m som jag tinar upp ibland och ger dom.

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

jollycox
2013-02-05 14:35
#3

När min mus fick baytril så gick hon ner i vikt, jag gav jordnötssmör(fanns bara icas egna på affären) och gav mycket färskmat och då gick hon upp igen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

StillaSinnet
2013-02-05 17:36
#4

fullkornsvälling är kraftig mat som man kan ge som tillskott när det kniper. 
normalkriska och vuxna djur blir feta av välling så det är enbart till digivande honor, ungar eller krassliga djur

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-02-05 18:32
#5

Köp några paket havrekli  och blanda ner i torrfodret samt i färskmaten och se till att hon får dagligen.

Havrekli innehåller betaglukan, som höjer immunförsvaret och kan göra möss friska. Har själv botat flera snuviga möss under vintern.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineeklid
2013-02-06 17:21
#6

Visst borde jag låta henne bo själv under tiden som jag medicinerar henne och ger henne "specialmat"? Eller spelar det ingen roll? Alla andra av mina möss har precis blivit friska så jag vill inte att de ska bli sjuka igen. Obestämd

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
Josefineeklid
2013-02-10 17:11
#7

puttar upp tråden lite, skulle behöva veta 

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Grodan
2013-02-10 17:29
#8

Jag vet inte vad jag ska svar riktigt. Det är en fråga för din veterinär egentligen.

Det är så konstigt att i en flock på några djur så blir en sjuk av en bakterie och skall medicineras. De andra då? De har ju samma bakterie. Ska den som är sjuk medicineras och sedan direkt återinfekteras av sina burkamrater?

Jämför ohyra. Du behandlar inte en i flocken eller en av dina möss. När du väl blivit drabbad behandlar du ALLA!!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineeklid
2013-02-10 17:50
#9

Jag har behandlat alla. Dom är friska nu. Hon var inte sjuk när dom var det, men jag gav henne medicin ändå. Grejen är den att hon blev sjuk under tiden som jag behandlade dem, så nu när dom är friska så är hon fortfarande dålig.

Jag tänker att eftersom hon gått ner så himla mycket i vikt och behöver extra mat så vore det kanske dumt om de andra, nu friska, mössen åt upp det för henne eftersom hennes aptit inte är den bästa just nu.

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

jollycox
2013-02-10 19:06
#10

Jag gjorde så att när jag tog upp dom, som jag brukar en stund varje dag, så satte jag sen ner först den sjuka musen och god mat så hon fick äta sig mätt och sen satte jag ner den friska, då tog jag bort jordnötssmöret men färskmaten fick den friska också äta.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: