Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 6129 ggr
Tsunamis
2013-02-14 09:58

Projekt: Bläsat

Här tänkte jag skriva lite och visa hur det går för mina två bläsade projekt Bläsade berkshire och Hereford. I dagsläget vet jag inte om det är värt att kombinera de två projekten eller hålla dem separerade men det lutar mer åt att eventuellt ha ett litet utbyte för att förbättra mina Bläsade-berkshire men att hålla en del av Herefordarna rena från berkshire-vitt. 

Det gäller alltså ett par olika gener som styr de vita områdena. Berkshire vill gärna dyka upp på ryggen och/eller sidorna vilket det verkar som om mina Hereford-linjer lyckats ha hållit sig ifrån för det är fel enligt standard. Bläsarna kan bli krokiga och inte ha lika tydliga linjer om man blandar de två också.

Men i alla fall! Jag har fått fram en del Pannfläcks-berkshire och Bläsade-berkshire redan och är glad över resultatet so far 

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-02-14 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan börja med avelsdjuren. I stor del är det två hanar och fyra honor som ligger till grund för mina Bl be. Jag har också parat ut ena hanen på en enfärgad hona och använt sonen vilket gör att det är egentligen tre hanar och fyra honor. 

TAM's Ulliga Uven är först ut, Svart Joker engelsk typ (men kompakt) skulle jag i stort sett säga men man kan ana att det ligger huvudfläckar blandat genetiskt i honom. Han är lugn och lätt att hantera, har alltid bott med söner och är runt 1 år idag och kärnfrisk. De söner jag valt att spara har haft samma lugna beteende i handen.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Svartling's Badger aka Gerard (han sa till mig att han ville heta så…) en Svart tan bläsad med enstaka magfläckar. Ganska så svensktypad och liten men jag kunde inte motstå denna kille som för övrigt tar hand om sina damer väl och är en hejare på att bygga bo.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ena honan Dany, Svart Dutch missmarked korsad typ(eng). Egentligen inte passande för varken bläsat eller broken men båda fanns blandat i stammen. Hon fick bli mamma till stor del pga hennes temperament. Klart lugnaste honan hemma just nu som inte är rasslig i buren utan står glatt vid locket varje gång man tittar ner i buren.

Gammal bild på henne då jag inte har fler just nu.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Andra honan Diamantens Benin, tricolor bläsad. Hon blev 1 år och 2 månader sedan somnade hon stilla in. Frisk under hela sin levnadstid så jag blev ganska ledsen att hon inte ville leva längre än så. Trevlig var hon om än liten i typen.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tredje honan Äppelmust, Svart Broken korsad(ganska eng) egentligen inte toppenbra till bläsat men jag vet också sen innan att det är ganska blandat vittecknat i de linjerna. 

Här poserar hon med Badger som nyligen fick deras första kull.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nyaste honan fortfarande under utredning Vattnadals Gigi, argente broken/varigated engelsk typ. Egentligen inte heller toppenbra för bläsat men det återstår att se exakt vad för vittecknings-kombo hon har bakom sig. Att det dyker upp brokat som biprodukt är inget minus det heller så 

(lånad bild!)

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-02-14 10:23
#7

Sedan har vi en rad lika ungar som kommit under året. En del olika bra bläsat, andra en mix av bläsat och broken. Några Dutch missmarked har också dykt upp men de kommer troligen inte sparas.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fina Cumulus agouti broken satin eng, ur Benin x Uven son. Återstår att se om han kommer kunna användas i avel. Han är lugn men aningen för lugn tycker jag. Det finns en gräns!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bellatrix, Svart gränsfall bläsad berkshire&broken korsad(eng) och  Polaris Svart pf be eng.

Ur Uven son x obes hona (Fenya ur mitt mikro-lilla abyprojekt) här är jag mer nöjd med Polaris storlek & temperament än vad jag är med Bellatrix.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sirius Svart Bläsad berkshire bror till ovan. Han har fått stanna kvar, hade inte tänkt spara hanar men han är alldeles för snäll och go för att inte kunna spara. Bor fredligt med obesläktade Cumulus.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jonquil, Svart joker yngre men ur samma kombo. Inte bestämt riktigt om han får stanna eller inte. Lutar åt att han får stanna för han har lyckats växa mer och mer rätt in i hjärtat eftersom han är så lik farfar. Men det var det där med att samla hanar på en hög!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Teramo, Svart Bläsad Berkshire ur Uven x Dany. Han är ett tydligt exempel på vad som faktiskt kan dyka upp ur föräldrar som då ser ut att aldrig kunna ge bläsat. Men jag vet bättre  hans bror Trapani en pf berkshire kommer nog också få stanna, han delar Uvens och Teramos temperament.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-02-14 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Teramo och pappa Uven.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Syskon till Teramo, Pannfläcks Berkshire och Bläsade Berkshire både honor och hanar finns till salu för dem som är intresserade. *hint hint*   

Lillebror bläsad längst ner, och syster smal bläs till höger.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Badger igen, för nu kommer några av hans ungar.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Teramo poserar med en (något) ovillig kompis Captain Hook, agouti bläsad tan efter Badger x Benin.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Syskon till Captain Hook - Calico Dancer, Splash bläsad fox och Jack Dancer Agouti pannfläck tan.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-02-14 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Calico Dancer igen.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jane & Alvida, Siamese bläsad fox resp Agouti pannfläck systrar till ovan de har inte blivit fottade på ett tag så jag lägger med en gammal bild här.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:57
#24

That's it! Det är vad jag fått fram bland mina bläsade/pannfläck/kossafläck-jox.  återstår att se vad nästa steg blir och vilka som passar för avel när den tiden kommer.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Herefords är nytt för mig sedan december och med helt nya okända djur som ännu inte är avelsmogna och står under utredning både temperamentsmässigt och utseendemässigt. Men eftersom genen inte direkt finns i Sverige i någon utsträckning så får jag jobba med det jag har - förutsatt att det inte visar sig vara sjukt eller dåliga temperament.

Där har jag två olika linjer att följa varav djur tillhörande den ena var förbokade efter en hel del kontakt med uppfödaren ett par månader innan de togs hem. Den andra linjen vet jag nästan ingenting om djuren har inte den bästa typen (små och ganska otypade)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Tagna i December på de små/otypade:

honorna

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-02-14 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

hanarna

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-02-14 11:01
#28

Två av de förbokade var dräktiga (bla hon i #25 och hennes bärare-dotter) så Hereford-bärare finns det en drös av här hemma just nu där jag försöker utvärdera vilka som ska stanna.

MvH  Tsunamis

Littlem
2013-02-14 18:37
#29

Jättekul att se dina projekt!!  Du har ju fått en del ok bläsade ändå, det gäller väl bara o få bort teckningen på ryggen o så som sagt.

Visst tar du med dig lite ungar till årsmötet?  Då vill jag gärna kika på vad som finns :)

Tsunamis
2013-02-15 11:27
#30

#29 Tack! 

Japp jag tar med mig lite ungar så får du gärna kika igenom dem. Eftersom du också avlar på tecknat så får du helt klart första tjing 🙂

MvH  Tsunamis

ariama
2013-02-15 19:51
#31

Spännande projekt. Bläsat är läckert (har några själv). Och dina hereford är jag riktigt avundjuk på, ursnygg teckning!! ❤️

Grodan
2013-02-16 18:51
#32

Många fina bläsingar. Det är så underbart med bläsat.

#8 för lugn? Jag känner ju en av dina avelsmöss, hon har varit hos mig, och jag tycker hon är på tok för nervig och stressad. Biter på galler och biter sönder transportburar, klättrar i burtaket i cirklar. Så du kanske ska ha en fööööööööör lugn hane i din avel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-02-17 00:17
#33

#32 haha jo jag vet vilken du menar, Ajanki var ju även hon orolig för musen. Hon mår idag i alla fall mycket bättre med sällskap och hantera henne är inga problem nu heller. Tror hon led väldigt mycket av att vara ensam för hon fick ju sitta ensam så länge innan transport löste sig. Tycker det är skillnad på lugn och lobotomerad jag-vill-ingenting - lugn :P

MvH  Tsunamis

ariama
2013-02-17 09:00
#34

"lobotomerad jag-vill-ingenting - lugn"

Hahahah! 😂

Bra uttryck :-). Såna ligger inte högt i kurs hos mig heller (för jag tycker inte de är kommunikativa). Samtidigt får de förstås varken vara nerviga eller springiga. 

De ska vara vakna, nyfikna (genom att se sig omkring, inte springa iväg), ha ett inre lugn (men inte lobotomerade haha), och vara kommunikativa ("Hej matte vad kul att du kommer/är med").

Annons:
Sync
2013-02-17 14:16
#35

Verkligen fina möss. Jag vill i framtiden avla fram hereford med texel :D men ja.. I framtiden. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Lamina
2013-02-17 15:13
#36

Verkligen fina bläsar du har där, Tsunamis. 😇

Tror hereford skulle bli riktigt snyggt med aby. 🤤

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vildvittrans
2013-02-17 18:20
#37

Följer Herefordprojektet med stort intresse! Tycker de är underbara! Även de otypade :-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Tsunamis
2013-02-18 09:13
#38

#34 hehe precis 😉

#36 Ja vi får ju se vad det blir av med abysarna. Har inte bestämt riktigt men jag har ju berkshire och brokade aby-bärare just nu. Så abys får gå in i något av mina bläsade inriktningar, det var inte tanken från början men man drömmer sig ju gärna bort i diverse projekt men sen inser man sina begränsningar och får hitta sätt att fläta samman projekt för det går ju inte att ha hur många burar som helst. 

Tack alla!

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-02-18 16:08
#39

#33 Vad bra! Rädd att jag var lite hård, men du tog det bra! 😍

Asch, lobotomerad är inte kul. Varför är en del möss så, tro?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nlinds
2013-02-18 19:35
#40

8# + 9# = kärlek <33333
Jag tror jag precis avled av cuteness overload

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Grodan
2013-02-18 19:52
#41

#40 LOL


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
nlinds
2013-02-19 14:48
#42

haha :D

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

StillaSinnet
2013-02-19 15:27
#43

Mycket kul att se ditt projekt!

W-Lethatl white spotted är en gen som styr många teckningar medan s-spotted är en annan. 

Broken, dutch och even tillhör den senare och jag kan tänka mig att dessa båda gener inte bör kombineras om man vill få fram rena teckningslinjer. 

W/W ger dock dödighet.

Vi kommer nosa lite på det där under överkursen på lördag.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2013-02-19 16:06
#44

#39 Hehe nejdå! Musen var ju komplett galen så det var minst sagt berättigat 😉 är väldigt glad att den gjorde en helomvändning för det är ju så, att flockdjur kan reagera väldigt kraftigt på att vara ensamma länge. 

#43 Räknar kallt med att (förutom några av Herefordarna) ingen av dem är helt rena utan säkerligen en kombination av s med varierande grad K-faktorer. Jag avlar mycket för min egna skull egentligen så om de någonsin blir helt standardskorrekta återstår ju att se. Ser fram emot genetiken i alla fall även om en hel del inte är så nytt för mig tror jag 🙂

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-02-19 16:59
#45

# 44 Skönt att höra att hon blev sig själv igen med sällskap!! Det var ju så jag trodde att det var :)

Otroligt fina möss i denna tråd!! Ska bli jättekul att följa dina projekt🙂

Jag saknar mina bläsade mycket!! Har bara en nu och hade ju flera stycken förut.

StillaSinnet
2013-02-19 20:56
#46

#44 jag tror du kommer få tillföra en hel del istället 😃

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2013-02-20 15:15
#47

#45 Tack ajanki!

#46 Haha ja kanske det 👍

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-02-20 15:18
#48

#44 Haha… galen… stackarn… hon mådde inte bra… glad att hon mår bra nu!

Längtar tills du har massa Hereford att visa upp!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2013-03-11 07:31
#49

Gah jag har fått in långhår 🤔 både Badger och Äppelmust beslutade att deras barn skulle minsann bli långhår. Ena honan är dessutom rejält luddig också. Postar foton lite senare under dagen.

Långhår är inget jag behåller så luddbollarna kommer leta nytt hem!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-03-11 07:39
#50

Appropå något annat så har honan i #6 nu blivit mamma med min 1åriga Recessive Yellow hane. Roliga är att inte alla ungar blev tan så jag kommer nog kunna sälja någon enstaka agouti RY bärare för den som helst vill få ur tan 😃

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-03-11 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Lilla kossan:

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-03-11 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

*Jag är så svensktypad och luddig*

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-03-11 16:11
#53

#52 Och så är jag världens sötaste 😛 😉

UlrikaD
2013-03-11 18:02
#54

Har du långhåriga fluffis-honor så kan du skicka hit dom!👍

Grodan
2013-03-11 19:12
#55

Hurra för LH. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
2013-03-11 19:51
#56

Håller med!! Hurra för långhår ❤️🎧

Tsunamis
2013-03-22 09:45
#57

Hihi att alla är så förtjusta i LH 😛

#6 & #8 kommer sättas ihop om ca 3 veckor med stora förhoppningar på avkomman.

Hereford:
Ena hanen i #27 sitter nu med en Coffee hona från zickan, andra försöket det blev ingenting första gången. Misstänker att honan helt enkelt gått och blivit för gammal. Händer det inget så får han snart en ny fru i form av ett barnbarn till #25.

Ena honan i #26 sitter nu också med ett barnbarn till #25.

MvH  Tsunamis

Sync
2013-03-22 12:44
#58

#57 Klaaart. En LH hereford hona skulle vara perfa till min avel.. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Tsunamis
2013-03-22 13:15
#59

Det kommer aldrig dyka upp här, var så säker 😉

MvH  Tsunamis

[Connection]
2013-03-22 13:39
#60

Ditt projekt är verkligen superspännande! Följer det med stort intresse! 🙂

ariama
2013-03-23 09:09
#61

Jag följer också med stort intresse.

Tsunamis
2013-03-23 10:28
#62

Kul att folk är intresserade! 🙂 Det går ju inte fort att få fram resultat, jag väntar ju gärna tills både hanar och honor har en bra avelsmognad. Sen skulle jag gärna vilja ta 'större steg' - t ex ha en riktigt stor & vältypad mus och avla mina hereford mot för att få upp storleken men det drömmer jag om än så länge. Kul vore att avla in svart på Herefordarna också. Men vi får se än så länge, några cinnamon & agouti hereford & RY bärare har jag nu i alla fall *hint hint* ariama 😃

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2013-03-24 02:54
#63

❤️

Grodan
2013-03-26 21:42
#64

#62 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-04-11 20:41
#65

Hereford:

Blev ingen kull på R.ö Coffee hanen och Coffee honan så jag bytte hona till en stor och stilig agouti dam istället. Eftersom de små fjuttarna i #26 och #27 är så otypade så är hanen ungefär hälften så stor som honan 😂

I övrigt så har det inte blivit något i burarna. Eventuellt är honan till andra hanen i #27 dräktig men i så fall blev hon det ganska nyligen.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-04-23 14:49
#66

Nu har mina två herefordbärare Cinnamons fått sin kull!! Ungarna är idag 3 dagar gamla och jag tänkte försiktigt se ikväll om några bläsar syns än eller inte. Kan knappt hindra mig från att hoppa upp och ner av glädje wieee 😂

Annat som inte hör hit men är roligt - väntar en kull med bandade agoutis om någon dag eller två. Wohoo det med!

MvH  Tsunamis

UlrikaD
2013-04-23 15:25
#67

#66 Grattis!! Håller tummarna för lite bläsat:)

Grodan
2013-04-23 21:58
#68

#66 Mums till både bläsat o banded!

Vill se foton! På mamma, pappa o bäsar!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2013-04-23 22:11
#69

Spännande!! Ser fram mot bilder på bläsar och bandisar ❤️

Annons:
Tsunamis
2013-04-23 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Här har vi föräldrarna strax innan jag satte ihop dem för några veckor sedan.  De är inte superstora i typen och de hade eventuellt kunnat få vänta någon månad eller två till - men där kände jag att jag inte vågade vänta pga Rossel som gått bland de små otypade honorna i #26.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-04-23 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Honan är större och bättre i typen. däremot så har jag undrar om inte dessa är någon blekt Cinnamon variant, de känns så ljusa i färgen.

Ungarna såg jag inget på än förresten de har rätt så ljus grundfärg än så länge.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-04-23 22:55
#72

#71 Ja, de är en rätt ljusa. De är inte avlade mot rött, helt klart.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-04-23 23:31
#73

#72 nej precis för det har varit en hel del blekgener inblandat i den linjen. Men just nu är jag glad om jag får herefordbebisar oavsett färgnyans för det går att ordna i kommande generationer.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-04-23 23:38
#74

#73 Ja, jag med… Massa massa blääääääääääääsar…

Vad är det för Banded då? Foto på mamma o pappa?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-04-23 23:43
#75

Jag vill se bandisar :D

Tsunamis
2013-04-24 09:32
#76

Agouti hereford-bärare, systern till Cinnamon hanen fick en kull igår också! Wohoo! Hon är parad med en av otypade hanarna i #27 😃 avskyr verkligen coffee färgen pappan har så de blekgenerna ska helst ur illa kvickt 😛

Bandisarna får vänta lite då jag inte äger hanen (som är banded) men foton på mamma kommer så småningom. De bebbarna beräknas nedkomma vilken dag som helst. Mamman är en av mina stora Agouti rena engtypade och pappan är en Agouti bandad tan korsad typ med smalt band.

MvH  Tsunamis

Annons:
L8sson
2013-04-24 12:06
#77

#76 hur ser stammen ut bakåt då? Finns det någon stamtavla man kan kika på? 
Synd på att det både är aguoti och tan :( Men ska bli spännande och se vad det blir! :D

Tsunamis
2013-04-24 12:30
#78

#77 Mamman är ur två Holländska importer jag skulle tro att hon inte kan ge svart/solida färger så ungarna kommer troligtvis alla bli tickade. Pappan kan nog bära på svart eventuellt. Vad jag vet av honom så är det djuraffärsdjur i stammen men han är inte svensktypad vilket förbryllade mig lite.

MvH  Tsunamis

L8sson
2013-04-24 13:23
#79

#78 Jag sållar ju bort allt tickat ur min banded avel, därför jag tyckte det var synd ;) Ska bli intressant och se när de föds :)

Grodan
2013-04-24 17:52
#80

Tsunamis har bytt avatar… oj… nu känner jag mig vilse…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2013-04-24 19:55
#81

#80 Hi, hi jag har också bytt avatar…men håller med att man känner sig vilsen när nån bytt avatar:)

Tsunamis
2013-04-24 20:21
#82

Haha jo men jag har ju haft min gamla jättelänge 😛

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-04-26 12:59
#83

Pip i banded-boet idag 😂 wiee riktigt babyboom hemma just nu!

Foton kommer i nästa vecka när de 3 kullarna börjar få lite mer päls 🙂

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
2013-04-26 14:39
#84

#81 ja helt galet juh…känner inte igen er

#82 jag fick inte byta för folket här (det blev hysteri när jag bytte någon gång), så jag kommer ha den jag har 4 ävvör

#83 Åh, jag lääääääääääängtar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-04-30 09:12
#85

Ungarna har sååå ljus grundfärg så det är fortfarande svårt att se. Men av det jag ser så är det ingen bläs så långt ögat kan nå varken i ena kullen eller den andra😕 total besvikelse!

Men men. Så är det att jobba med recessiva teckningsanlag 🤔

MvH  Tsunamis

Littlem
2013-04-30 12:10
#86

Men va tråkigt =(  Hoppas att de bara luras o att de har bläsar iaf!

ariama
2013-05-01 05:00
#87

#70 och #71. De är "lite bleka" men annars är väl färgen bra? Med lite mer djup i bara. Framför allt är de inte sotade!! (i alla fall den ena verkar vara helt utan sotning). Jag själv tycker att sotningen är största gisslet, "varenda mus" tycks vara sotad. Det är inte så lätt att bli av med.

Sotning syns bäst (är värst) på tickade varianter som agouti och cinnamon, (även argente och champagne-argentemen då som "ljussotning") och olika gula/röda. Mitt eget önskemål är att man låter bli att avla på olika sotningar, för att det är "så gulligt. Jag tycker man förstör färger på det viset, för många generationer framåt. Så, var rädd om din "icke-sotning" här.

Vissa färger förbättras ju med sotning, t.ex. svart och blå.

Tsunamis
2013-06-13 22:22
#88

#70 av deras kull nr två har vi åter igen bara enfärgade. Alla förutom en… Som istället har en rund huvudfläck. Suck. Dessutom är det en hane så kan inte para den med min Hereford kille heller. Nåväl i juli/augusti kavlar jag upp skjortärmarna och försöker igen parar då min Hereford med honan i #70 samt två av hennes halvsystrar.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-07-11 07:10
#89

#6 och #8 har nu blivit föräldrar. Yihoo! #27 har även fått hela tre fruar för nu har jag banne mig bestämt mig för att få fram fler Hereford. Det är honan i #70 som är till höger på bilden samt två av hennes halvsystrar.

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-07-11 09:43
#90

#89 Stort Grattis!!!

Vad spännande:)

Annons:
Grodan
2013-07-11 09:53
#91

#89 HÅller en tumme för bläsat!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-07-12 00:10
#92

Tack! #91 Däremot tror jag inte på att de 'bara' får bläsat utan mest fläckar. Men dem två har ju fått vara med i tråden här ändå :)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-08-01 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Wie haben bläsen!!! *Studsar upp och ner* 

Några feltecknade men det gör inget. Vad jag kan se så har några rätt teckning 😃

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-08-01 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Hereford!

MvH  Tsunamis

Smulan80
2013-08-01 21:44
#95

ååå herefords vill ha!! :) De är ju så underbara, min storfavorit av teckning! 😍

Littlem
2013-08-02 01:44
#96

JAAA!!  "Felbläsade" du inte vill ha kvar vet du var de kan ta vägen ;)

Grodan
2013-08-02 01:45
#97

WEEEEE!!!!

Grattis!!!

Gah, så skoj!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2013-08-02 12:04
#98

Tack alla! Är så himla glad :) ska kolla kull nummer två idag och se om resultatet blev lika bra där. #96 det kommer säkert finnas till dig med :) troligen är alla tickade men det kanske funkar ändå?

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-08-02 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Ännu mer bläsar hos Pipdjurs ungar! 😂 Åh vad glad jag blir. Kan inte riktigt se någon klassisk Hereford men jag är glad även för smalare bläsar. Pipdjur är tan så några här kan bli tan.

MvH  Tsunamis

Littlem
2013-08-02 17:08
#100

# 98 Jag har ju lite ag redan så jag får väl överleva o få in tickat ;)

Härligt med mer bläsar!

Blanca från dig går med en fläckig hona nu. Får se om nån unge får hans bläs :)

Tsunamis
2013-09-12 09:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Det börjar arta sig på den här fronten i alla fall. Cointreaus söner och döttrar är lovande även om de inte bara har bläsen utan enstaka fläckar här och där också. 

(Tsunami's) Rocks Off, Choklad (blekt) Hereford/Broken.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-09-12 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

(Tsunami's) She's a Rainbow & Angie, Choklad Hereford/Joker. (ngt äldre bild)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-09-12 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

(Tsunami's) Sigbjörn & Sindi, Cinnamon pfbe & blbe respektive.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-09-12 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Blandade tjejer från Cointreau x Arkos & Cointreau x Pipsväng.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-09-12 10:00
#105

Just nu sitter Cumulus #8 med Badgers (#2) döttrar, jag var inte helt säker på att göra den kombinationen men jag gör en chansning. Kan dyka upp både Brokat och Bläsat.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-09-12 17:35
#106

Åh, vilka sötnosar! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2013-09-12 19:51
#107

Finingar!!

Tsunamis
2013-09-15 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Lovande importer från Nadine Conrad, Tyskland :)

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-09-15 18:18
#109

Härliga #108 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan80
2013-09-15 18:24
#110

Gud va fina. *avis* ❤️

Littlem
2013-09-15 21:46
#111

Så himla fina!!

Annons:
ariama
2013-09-16 08:13
#112

#105. Fiiint 😃. Jag gillar Cumulus 😉.

#108. Wow!! Hereford är såååå läckert!!!

Tsunamis
2013-09-16 08:45
#113

tack alla 🙂 Är så glad för mina möss just nu!

MvH  Tsunamis

Velinga1984
2013-09-16 08:48
#114

#113 Tycker jag att du ska vara, så fina 👍

Grodan
2013-09-16 14:17
#115

#112 och jag ❤️ääääääääääääääälskar Cumulus!❤️

Han är en nästan perfekt mus. Snygg, välmusklad, vacker och snäll. Och go att pussa på. Jäkla mumsig mus!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-09-16 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

#115  ❤️ Han tackar för sin idolstatus!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-09-16 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

❤️

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-09-16 15:14
#118

Superfin! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Littlem
2013-09-16 18:26
#119

Håller med  Grodan!  Även om jag inte haft äran att pussa honom personligen ;)

Tsunamis
2013-09-17 09:05
#120

❤️

Han fyller faktiskt 1 år 2 veckor efter SM. Gud vad tiden går!

MvH  Tsunamis

Velinga1984
2013-09-17 15:24
#121

116 åååh finfin 😘

StillaSinnet
2013-09-18 07:45
#122

Superkul med dina fina tecknade! Ska bli kul att se dem på SM :)

Jaghar också ett par bläsar här hemma men tyvärr är det blekta färger och inget för din avel… sö cr sh och bei ssh

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2013-09-18 08:42
#123

#122 är det breda bläsar a'la Hereford som främre killen i #108 så tar jag gärna en titt på dem om du vill omplacera dina. C-gener går avla  ut relativt lätt ändå, i alla fall ihop med de övriga jag har.

Hade hoppats på fler avelsdjur från Tyskland men så var inte fallet. Väntar dock spänt på en trio blå Hereford från England men har inte fått sett bilder på dem än så jag vet inte vad det är jag kommer få.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2013-09-18 17:14
#124

#123 Nej, mina är inget att ha! Smala bläsar och en berkshire :) Fast ganska bra berkshire faktiskt

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2013-10-17 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Tyska trions första kull 😃

MvH  Tsunamis

Annons:
Smulan80
2013-10-17 21:31
#126

😍

Grodan
2013-10-17 21:53
#127

Aw. Drömlyktor där! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2013-10-18 03:12
#128

#125  Åhhh!!! Äntligen! :D   Supergrattis!

Tsunamis
2013-10-18 08:28
#129

Tack alla!

Två är lite sneda men mammans bläs är sned men det visar ju på att hon kan ge fina bläsar ❤️ Tycker de två tyska honorna är så otroligt snälla också trots ung ålder. 

1 av den engelska trion är ok men de andra 2 mössen är jag mindre glad i temperamentet på. Men jag brukar ju ge undjur en chans för det kan ta ett tag för dem att landa och boa in sig och framförallt bli tamare. Misstänker att de bott trångt och med många burkompisar och inte riktigt trivts med det. Samtidigt vet jag ju att de tyska också bott trångt och många men ändå är mycket snällare…

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-10-18 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Blå hanen som ni säkert redan sett på FB 🙂

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-10-28 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Choklad Hereford 😃

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-10-28 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Blå Herefords!

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-10-28 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

.

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-10-29 08:15
#134

Underbara herefordsbebisar! ❤️

Grattis!!

Tsunamis
2013-10-29 08:18
#135

#134 tack!

MvH  Tsunamis

Vattnadal
2013-10-29 09:42
#136

Ibland kan det vara så att det kan bli bra ungar temperamentsmässigt, även om föräldrarna inte är bra. Det kan ju vara miljö som spökar på föräldrarna…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
2013-10-29 10:09
#137

#136 om inte annat så tänkte jag helt klart välja ut de lugnaste ungarna och spara dem i alla fall.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-11-12 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Ja ibland blir bläsarna lite sneda även hos Herefords. Jag misstänker att de flesta uppfödare  väljer att kulla bort dem men här hemma fick de växa upp. Lite långhår dök upp i kullen också.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-11-12 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Vad jag märkt så kan alltså det vita partierna på bläsen bli lite ojämna. Det vita 'fyller inte ut' hela lyktan så därför ser man de här krokiga kanterna. 

Den längst till vänster har en rak & fin högersida men krokig vänstersida. Bara en liten flik som går in vid ögat däremot så han är faktiskt bäst i kullen. Han som liten har jag på bild i #131.

Den längst till höger har en rak & fin vänstersida men krokig högersida.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-11-12 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

hanen i #131 är här längst till vänster. hans bra sida närmast kameran.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2013-11-12 12:49
#141

Sindi längst ner i #103 ska faktiskt få dejta en av mina tyska eller engelska Hereford lite längre fram. Ska bli intressant att se om han själv kan ge Hereford eller bara smalbläsade Berkshire. 

Likaså She's a Rainbow i #102 ska nog få dejta en ren Hereford hane så småningom också. Hon har Herefordbläsen men även mer vitt på ryggen men rimligtvis bör det inte slå igenom på ungarna särskilt lätt. Det ska gudarna veta att det inte är i min Broken avel…

Jag återkommer med nya bilder på ungarna i #132. Det dök upp Aby i kullen vilket gör mig lagom trött jag vill inte ha en massa jädrans hårlag bland mina Herefordar!!! 😡

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-11-12 16:20
#142

Tack för att du delar med dig av både foton och hur du tänker med dina planer m.m !!

Det är oerhört fina möss och jag har blivit helt betuttad i hereford😍

Jag har alltid älskat bläsade möss och haft några stycken också, men den där breda bläsen är väldigt fint tycker jag!

Ser fram mot bilder på #132 bebisarna, själv älskar jag ju abys:) Men förstår att du blir irriterad när det dyker upp alla möjliga hårlag när du bara vill ha shorthair!

Grodan
2013-11-12 16:43
#143

#139 + #140 Åh, vilka pötnötar!

Och LH!!! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-11-13 08:29
#144

#142 Så lite så 🙂 bara kul att dela med sig! Såg också nu att på bebisen längst till vänster i #133 kan man faktiskt se virvlarna på rumpan tydligt. Usch och fy för Aby (i fel linjer)! 

#143 Ja du kan ju gissa vart den hanen ska bo hehe 😛

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-11-13 11:09
#145

#144 Ja, undra var han ska bo he, he 😛

Littlem
2013-11-13 16:12
#146

De är helt ljuvliga! Även om tecknat i kh ger bättre "effekt" för ögat är ju de långhåriga så underbart fluffisöta ^^

Surt att aby dök upp =/  Som sagt, tråkigt när det smyger sig in annat än man tänkt.

Annons:
ariama
2014-10-21 10:28
#147

Kul att läsa igenom tråden en gång till. och även veta resultatet på SM 1 - 1,5 år senare, med dina fina och lyckade hereford  😘.

Tsunamis
2014-10-21 17:38
#148

😃

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: