Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 682 ggr
ariama
2013-02-25 07:19

Mössen i mitt liv

Mina möss. Jag blir så förälskad i dem, igen och igen och igen. Och så på nytt igen.

På ett vis är de precis som jag önskar dem. I en stor öppen fri bur (ett bord faktiskt) har jag byggt upp ett landskap för en honflock. När jag sitter vid mitt arbetsbord, har jag musbordet intill mig.

När jag går in i rummet på morgonen, kommer en hel flock fram från olika håll, och möter mig ivrigt med vibrerande morrhår. Sätter jag mig ner, och håller fram handen, har jag snart ett gäng sittandes i handen. Där slår de sig ner, ser sig omkring, putsar lilla nosen, osv. Inget intresse av att försöka ta sig vidare, ingen "oro", varken yttre eller inre. Bara pigg och uppmärksam glädje.

När jag går in i rummet, springer de inte fram meddetsamma. De väntar tills jag säger hej till dem, och börjar prata och locka på dem. De vill vara säkra på att det är jag, de är fortfarande "skygga" som möss så lätt är. Men så fort jag börjar prata med dem, dyker de ivriga nosarna upp överallt.

Jag älskar mina möss, jag är förlorad, bedårad, förförd.

De här mössen är resultat av envis avel på just beteende. Och det är de som har mest "björndalens" i sig. Givetvis har jag fler möss, och alla är ju inte såhär. En del är rädda, någon brister i kommunikationen. Alla är snälla och givetvis fullt hanterbara, ingen är "springig" eller försöker gräva eller buffa i handen.

Nästan alla har färger jag älskar, röda och gula toner, många är i satin. Färgerna är främst recessive yellow (i gulton, någon i rödton) och chocolate/tan (med olika nyanser i färg och djup).

Jag älskar mina möss!! Vad andra tycker, bryr jag mig inte ett dugg om, de är MINA vänner, som jag lever med.

Annons:
ariama
2013-02-25 07:30
#1

Jag har inga planer på att köpa några fler möss inom överskådlig tid. Med de jag har nu som grund, tänker jag mig att bygga upp en linjeavel (alltså en kontrollerad inavel). Givetvis används enbart de bästa av avkomman till vidare avel.

Hur länge det kommer att gå, innan jag behöver nytt blod, vet jag inte. Jag har en ganska bra, och väl utvald, bas just nu. Jag vill inte ha "nya möss" eftersom jag då går flera steg tillbaka (typ) i några generationer, innan de blir som jag önskar igen).Några "onödiga" kullar kommer jag inte att ta, tvärtom. De ungar jag skaffar framöver, blir enbart för att bevara "min flock" jag har som sällskap. Typ.

Slutar gör jag inte, aldrig! Men utökar gör jag inte heller. Inte på något vis. Jag vet vad jag vill, och jag har det jag vill. Härmed är jag nöjd.

Det betyder, att jag inte heller kommer att vara aktiv i någon musförening. Inte ens delaktig. Bara "hålla ett öga på" emellanåt 😉, så jag vet vad som pågår i mussverige.

I övrigt går jag vidare i mitt liv, med nya aktiviteter och "äventyr". :-D

L8sson
2013-02-25 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vad bra att du inte släpper mössen helt 🙂 och jag tycker du ska dela med dig av bilder på ditt museri och möss för det är intressant dina möss är intressanta och ditt tänk är intressant. Jag har en musflicka från dig och BrummeLisa hälsar med varma kramar ;)

ariama
2013-02-26 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack Lotta :-).

Mitt "tänk" har jag delat med mig så det räcker och blir över, haha. (Jag tror till och med att "mitt tänk" står upp i halsen på en del, haha).

BrummeLisas son The Karate Kid ( som du så snällt lät flytta tillbaka till sin mors födelsehem) hälsar tillbaka till både dig och Lisa.

Fin grabb!!

ariama
2013-02-26 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

-

ariama
2013-02-26 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Trevlig mus, fin korsad typ. Härlig cinnamonfärg.

L8sson
2013-02-26 18:45
#6

Åh vad kul med bilder!! :D Kul att du gillar honom.

Annons:
Grodan
2013-10-17 19:01
#7

Underbar läsning. Jag älskar att läsa hur amaira älskar sina möss!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: