Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 511 ggr
Sync
2/26/13, 10:22 PM

Uppfödare?

När tycker ni man kan kalla sig själv för en uppfödare? Jag har suttit och tänkt på det lite.. Jag kommer att vara en uppfödare. Inte i stora grad, men uppfödare. Men kan jag kalla mig själv en uppfödare redan efter första kull? Eller tycker ni att man är en efter flera kullar? Eller tycker ni att man ska vara en seriös person som föder upp möss med exakta och fina planer inför aveln etc som folk känner till? Behöver man alltså vara ''känd'' i musvärlden för att kalla sig själv för en uppfödare? 

Vad tycker ni? Ville höra lite. :)  Om ni kryssar för Annat, motivera gärna!

Frågorna blev för långa.. Första undersöknings prick är:
1. Man är uppfödare efter en kull fastän man är nybörjare.
2. Man är uppfödare efter flera kullar och har större erfarenhet
3. Man är en uppfödare endast om man har speciella planer inför sin avel
4. Man är en uppfödare om man är ''känd'' i musvärlden.
5. Annat.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Sync
2/26/13, 10:23 PM
#1

Suck.. nu blev frågorna för långa.. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2/26/13, 10:37 PM
#2

Flum flum… *fniss* sårri… nu skriver jag som jag pratar lite…

Det är en väldigt filosofisk fråga. När är jag uppfödare?

Jämför med frågeställningarna när är jag människa? lever jag? hur vet jag att jag lever osv…

Det är UPP till dig!

Du bestämmer.

Fortsätter sen… ska bajsa korven nu


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2/26/13, 11:00 PM
#3

#2 Folk tycker såklart olika. :) 

Haha men Grodis…..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2/26/13, 11:24 PM
#4

#3 Min hund heter Korven.

Ja, folk tycker olika.

Man kan säga att när du har ett tydligt avelsmål och jobbar mer för hobbygrejen än den ekonomiska, så är du en uppfödare.

Är det ekonomisk fråga är du grossist eller odlare, ev massproducent. 

Tar du bara en kull då och då för att du tror att man måste det även om man bara har sällskapsmöss är du inte uppfödare. Speciellt inte när du inte tänker på färg, teckning, typ, hårlag, temperament, stamtavla… ingenting… och det enda målet är att få musungar… 

Men sen kan man ju ha en annan syn och säga att alla som parar på sina djur är uppfödare. Vissa är seriösa, vissa är mindre seriösa osv…

Själv tycker jag att man är uppfödare när man är ansluten till en klubb och är godkänd uppfödare i klubben. Jag vet, det är sjukt att jag skriver det, men jag lever lixom i den villfarelsen att då är man en uppfödare. De som inte är med i en klubb är odlare, producenter, grossister, massavlare eller bara djurägare som tar en kull. De har sällan några syften annat än att sätta flera djur till världen eller tjäna pengar, eller för att föda andra hungriga djur… Menar man att man har ett tydligt avelsmål och seriösa syften med sin avel bör man faktiskt gå med i en klubb.

Hårda ord. Men innerst inne är det så jag tycker och alltid tyckt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2/26/13, 11:35 PM
#5

#4 Haha jag dog lite där.. tack och lov att det var en hund. 🤪

Jag tänkte också lite på det där med klubb.. T.ex. svemus. Men egentligen så tycker jag att om man är i en klubb, så är det bara ett plus. Inget måste för att vara en riktig uppfödare.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2/26/13, 11:40 PM
#6

#5 Ah, men ser där tänker jag att i o m att man går med i en klubb. Lär sig jobba tillsammans med andra, jobbar efter en Standard (alla musklubbar jorden runt har i stort sett samma Standard) och jobbar för tammusen också, anser jag att man plussat på sin roll för vad det är man skall göra. Man jobbar inte bara för sitt eget höga nöjes skull utan även för den tama musen och för klubben.

Man höjer värdet på mössen som föds i hemmet genom att man lägger ner tid på att skriva stamtavlor osv - Nu sköts det i o f s digitalt i de flesta hem, men det tar ändå en viss tid i anspråk och det är genom att lägga ner denna tid som du ger mössen värde. De är värda din tid.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sync
2/27/13, 12:13 AM
#7

#6 Det har du rätt i. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2/27/13, 12:23 AM
#8

Skulle vara skoj o höra vad e 13 övriga som hittills röstat har för åsikter. Givetvis inte nu mitt i natten. När ni är vakna o har tid. 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2/27/13, 6:42 AM
#9

En uppfödare för mig är någon som tagit minst 1 kull, är medlem i tillhörande klubb och som har ett mål i sin uppfödning. Att avla kors/tvärs är mer inom kategorin massproduktion enligt mig och ingen uppfödare.

ariama
2/27/13, 9:22 AM
#10

"Uppfödare" kan vara/innebära vad som helst.

Seriös uppfödare är något helt annat. Valet är upp till var och en ("folk" gör i alla fall vad de har lust till).

Seriös uppfödare, tycker jag att man är när man beslutar sig för att vara det, arbetar långsiktigt, planerar hållbart, läser på, medvetet skaffar sig mer och mer kunskap och erfarenhet, är med i en förening.

Jag anser inte att man kan kallas sig seriös uppfödare, utan att ha kontakt och känna till övriga uppfödare och möss i landet (inte varenda en givetvis, men generellt, översiktligt, och de olika inriktningarna), avelsmål inom föreningen, vara med på tillställningar och titta på andra och andras möss av alla de slag.

Man måste se andras möss, för man blir så lätt hemmablind. Och möss kan vara så olika! Hur ÄR andras möss? Hur kan möss vara? Hur kan jag förbättra det jag har? Och givetvis väljer man ut sina avelsdjur noga!

Seriös uppfödare är man, när man inte avlar på defekta gener (!!!) bara för att man "vill ha" något. Seriös uppfödare är man, när man inte säljer sjuka eller defekta djur (i den mån man inte gör misstag vilket händer).

Seriös och BRA uppfödare är man, när man lägger vikt på, att ens djur har det BRA. När man klarar av att ge individerna LIVSKVALITET! Inte bara "producerar".

Seriös uppfödare är man, när man älskar sina djur!! Utan att för den skull behöva "vara blödig" - det kan krävas tuffa beslut av en seriös uppfödare.

Ja, nåt sånt tänker jag. Det är i alla fall vad som krävs för att jag ska respektera en uppfödare.

Och wooops, nu blev de långt igen ;-). Jag kryssade i "övrigt", det här får ju inte plats i ett pstående, haha.

[Iyen]
2/27/13, 10:30 AM
#11

Valde annat. Tänkte att det räcker att ha ett mål, en bild om vad man skulle vilja uppnå med sin avel. UTAN att glömma djurens bästa. =) Det räcker med en kull, med planer på fler. Kan gå flera år mellan kullarna också enl mig.

Digitalis
2/27/13, 10:50 AM
#12

Jag valde alternativ nummer ett, med tillägg att det förutsätter att man tog kullen med avsikt att sälja. En kull för "hemmabruk" gör ingen uppfödare. Så på det viset borde jag kanske ha valt nummer tre istället med brasklappen att den speciella planen kan vara att föda upp fler möss till försäljning.

Skiljer också på seriös uppfödare och uppfödare i allmänhet.

//frida

Upp till toppen
Annons: