Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 27879 ggr
[Cras]
2013-03-05 21:35

akutråd -har hittat bebisar hos mina hanar! pygme!

Hej! jag har ett gäng med afrikanska pygmemöss, en grupp på 8 hanar (vad jag och uppfödaren trodde iaf!)

ikväll lyfte jag på deras hus och ut rullar en hel kull med ungar! vi har haft mössen ett par månader och inte misstänkt något alls..

kan ingenting om musavel, har aldrig fött upp en kull av något djurslag alls, så skulle vilja ha lite råd om hur jag tar hand om kullen nu!

först och främst, jag har inte sett vilken mus som går in i boet, alla är som popcorn hela tiden, tips på hur jag ska hitta mamman??

när jag lokaliserat mamman (kanske om det finns nån mer hona oxå????) är det bäst att flytta på kullen och mamman till ny bur eller ska jag flytta alla hanarna? jag har en plastbox ja använt som transport bur som funkar som tillfällig bur tills ja kan åka o köpa en plastbox lika stor som deras akvarium.

ska jag lägga ner nåt speciellt för dem att äta? just nu får en en blandning av små fågelfrön för undulater och finkar, plus linfrön och nåt annat litet frögrej, plus såna där strånkar på små pinnar med frön (hette det hampafrön?) från  djuraffären (inte såna konstgjorda med socker, utan nåt odlat), de får en blandning med torkade insekter och små torkade miniräkor i oxå, grönsaker o frukt då o då som färskvara. bör jag öka protein mängden? (de verkar inte äta upp alla insekterna som de får nu redan). nåt annat? nåt olämpligt? kan jag ge cous-cous?

nåt mer jag ska tänka på? vad kan jag göra för den stackars mamman?

Annons:
StillaSinnet
2013-03-05 22:27
#1

#0 Är det Mus Minutoides? 

Det är enklast att se könen på dem om du för över dem i en burk med genomskinlig botten. Glas eller klar plast. Om du kikar underifrån kan du sålla honor från hanar.

pygmémöss äter en hel del proteiner, gärna i form av insekter, så ge dem mjölmask tillsammans med små frön. Hirs, undulatfrön, kanarieblndning och gräsfrön är bra för pygmémöss. Mata på med kattmat (konserv) också.

Mer finns här

Det är mer som näbbmöss med lite spetsiga tänder för att tugga insektsskal. Får de dåligt med protein så ryker ungarna. 

Jag har bilder på mina men det är ett tag sedan jag avvecklade dem. Där finns i alla fall en hane som sitter och äter, och man ser pungen under svansfästet ganska tydligt tycker jag allt TRÅDEN

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-03-05 22:35
#2

Oj, 8 hanar. Går det bra? Hur gamla är de?

Jag har för mig att pygmémöss är precis som vanliga tammöss att hanarna kan börja bråka om det inte finns honor.

Minoth hade pygmémöss förut och hon täckte över buren med myggnät när hon skulle fånga in pyggisarna, så att de itne skulle kunna hoppa iväg ner på golvet. Det kan vara ett tips. Annars har ju Artlink svarat och jag… *host* vet inte så mkt om pyggisar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Cras]
2013-03-05 22:53
#3

tack för svar! #1 ja det är mus minotoides det gäller. men bra då får de i stort sätt vad de ska ha då. mjölmask matade vi mkt med för ett tag sen, men tar et tripp till djuraffären o köper mer plus burkkattmat då. jag har nu lyckats sära på mössen, tror det är två honor för de är det ednda med VÄLDIGT tydliga bröstvårtor.. de två är nu ensamma i akvariet med bebisarna och hanarna flyttade in i stora transport lådan, ska fixa större låda åt dem imorgon. #2 ja det har gått bra hittills med dem tillsammans, vi var medvetna att det fanns en risk att de inte skulle gilla varandra. men idag bråkade de o de var då jag hittade ungarna.. vet ej om de börjat bråka över honorna, ungarna eller om det vårt honorna som försökt freda sig och ungarna? får väl se om freden kommer infinna sig eller hur det blir nu :/

Grodan
2013-03-05 23:31
#4

#3 Duktig du är. De är lätta att hantera alltså? Alla pyggisar är ju inte det…

Jo, honorna kan nog vakta sina ungar, har jag hört… tror jag.. haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Cras]
2013-03-06 12:36
#5

#4 tack :) nej de är inte så lätta att hantera.. haha men har förfinat min teknik ;) jag vallar in dem i toarullar sen håller jag för ändarna o lyfter ur.. hällde ner dem i ett stort dricksglas för att kolla kön o sorterade dem i två transport lådor för att sen släppa ner tjejerna igen, tog ca en timme :) verkar vart lite spring hos hanarna idag men inte hört nåt pip så håller tummarna att de funkar fortfarande. ska försöka räkna bebisarna ikväll. har förresten fått tag i uppfödaren oxå och fått hjälp och skötselråd så ska vi hålla kontakten :)

Grodan
2013-03-08 16:55
#6

#5 Smart du är. Dina kanske inte är så superhoppiga heller. Kanske liiiite tama eller i a f vana vid människor…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Cras]
2013-03-10 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tänkte uppdatera lite :) Nu har vi fixat till det med alla mössen, de två honorna pysslar med kullen hela dagarna, jag tycker att en av dem är ute och bygger på boet hela tiden, väljer noga ut just vilken liten ströbit eller strå som ska sitta på rätt ställe.. <3

jag har vågat peta lite i boet och räknat till sex små ungar, men jag vågade inte lyfta på nån i högen, så skulle kunna finnas fler under dom.

 Fem av hanarna har fått ett lika stort akvarie för sig själva (leve facebookefterlysningar!) och har nu lugnat ner sig och bråkar inte. en ensam hane har jag kvar i en samla-låda själv, då han blev påhoppad av de andra hanarna i transportlådan och vart biten över ryggen, så han får läka ihop medan jag funderar på om jag vågar prova sätta ner han sen igen eller om han ska få bo själv hädan efter.

#6 de är nog de mest o-tama djuren jag nånsin haft :P men de hoppar bara om jag tar upp dem i händera, annars springer de bara, så liite vana kanske de är vid oss ändå? jag brukar ju alltid ta upp dem i lilla lådan på det viset när jag städar. i börjar så fick de lite panik om nån mus var framme och min lilla dotter kom och knackade på glaset då (entusiastisk ettåring), men nu har de faktiskt vant sig och ignorerar henne ;)

bild på bebisarna! fick inte med nån mamma, de var för snabba, lite synd för då ser man inte hur små de är :)

StillaSinnet
2013-03-10 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

*hjälper till* 

här är en bild i min handflata så syns det hur små de är :)

och med mamma

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sync
2013-03-10 18:26
#9

#7 #8 herregud vad små….. Skulle vara rädd att hålla i en sån D:

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Cras]
2013-03-11 20:10
#10

#8 ååå så pyttepytte de är ja :) jag har inte vågat lyfta på dem! är rädd att jag antingen ska klämma den jag vill lyfta eller mosa nån om jag ska försöka få in ett par fingrar under nån och lyfta.

Kollade till i boet idag igen och nu har de fått lite päls! verkade mer aktiva, ålade och krafsade på varandra, men tror inte ögonen såg riktigt öppna ut än?

StillaSinnet
2013-03-13 08:25
#11

#10 lycka till med dem :D Det är riktigt pigga och aktiva små krabater :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: