Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Genetik, färger, hårlag och teckningar

Några recessive yellow-färger (nyanser)

2013-03-07 14:06 #0 av: ariama

I fokus vill inte ladda upp bilder från min dator, så jag klistrar in. Därav litet format.

Visr några bilder på lite olika gula och "röda" nyanser jag har på mina recessiva yellow. Dessa är i satin. Honey Glow är mormor till Honey Fashion, medan Honey Chrisp kommer från en annan kull.

Glow har den typiska "brandgula" färgen, som är så vanlig även på argente och champagne argent (när dessa inte är avlade bleka).

Fashion har en nyans djupare färg, och Chrisp är mer röd, lite cinnamonaktig. (Chrisp ser lite otymplig ut på fotot, men hon har faktiskt en riktigt vacker typ, fast lite liten.

ry1f.jpg

Anmäl
2013-03-07 14:10 #1 av: ariama

Här är "ungefär" samma färger, fast i icke-satin.

Honey Candy är typiskt "brandgul" medan Hanni Charisma har en dovare och brunare/rödare ton, mer lik cinnamon.

Alla mina "gula" RY heter något på Honey. Men när färgen gått över till "röd" (brun/cinnamonaktig) heter de något på Hanni. (gäller inte på satin som får en tydligare RY-färg än ickesatin).

På det viset kan jag lätt skilja på varianterna i stamtavlan.

ry10.jpg

Anmäl
2013-03-07 14:14 #2 av: ariama

Visar en annan rödfärg, på tan denna gång, inte RY utan chocolate/tan tecknad (berkshire-even-variant).

Så mycket av tanfärgen syns inte, men den som syns visar en härlig mörk rödfärg med djup. :-)

Visserligen har tan-möss alltid (om de inte är väl färgavlade) en starkare tanrand just längst upp mot sidorna (därav också svårare att avla bort tanranden på foxar). Och det är ju just denna "extra-starka-tanrand" som syns på Chrystal. Men jag är glad i alla fall, över djup och ton.

ry-tan.jpg

Anmäl
2013-03-07 18:26 #3 av: Grodan

Jag har en sån hemsk variant som RY Lilac här. Fast just nu inget foto...

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2014-01-11 14:29 #4 av: ariama

Jag visar mera av röd recessive yellow. Honey Mia är drygt fem månader, och har en härlig mörk "gulfärg" som tangerar röd.

Honey Crisp lyser som guld. Gult guld, trots att hon som ung såg ganska mörk ut.

Crisp är längst till höger på den första bilden i tråden. Hon har faktiskt "ljusnat". Annars är ju röd en färg som mörknar med åldern.

Anmäl
2014-01-11 14:32 #5 av: ariama

RY tycker jag bäst om i den guldgula färgen. Är helt nöjd med varianten som jag har.

Så här röd som Mia är, är inget jag eftersträvar. Däremot vill jag ha den färgen på mina chocolaters tanfärg!! Wow! Jag jobbar vidare på temat Ler . Kanske kanske nån dag i nån avlägsen framtid...

Anmäl
2014-01-11 14:50 #6 av: ariama

En till ganska nytagen bild på Crisp. Och tanfärgen på Chrystal Beauty. Jag avlar ju RY och ck/tan sida vid sida.

Jag bara ÄLSKAR den här färgen och lystern som mina satin RY har. Jag kan tänka mig att det finns dom som tycker att det bara är "för mycket", för det är ganska "mycket". De lyser som guld på ett nästan onaturligt vis, inte bara på fotona utan även i verkligheten.

Jag förundras över att ett djur kan ha den här färgen! Hjärta

Anmäl
2014-01-13 15:56 #7 av: hejkomochhjälpmig

Dina möss är så otroligt vackra! Vilka skönheter (och de verkar vara så himla trevliga också!) Kär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.