Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1326 ggr
Lottavo
3/13/13, 10:55 AM

Ring kring ögat

Vår ena vän har fått en mörk ring kring ögat. Hon är mellangrå, men runt ena ögat är hon mörkgrå, nästan svart. Ingen av oss vet riktigt när detta dök upp, utan vi såg det bara här om dagen. Hon verkar inte påverkas av det, men det ser nästan ut som om hon fått en blåtira (eller gråtira…) 🤔

Annons:
lovemysack
3/13/13, 4:24 PM
#1

Bild?

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Grodan
3/13/13, 4:33 PM
#2

Gråtira… hm… det lät skoj. Har hon kliat bort päls runt ögat eller har hon en ögoninflammation som gör att pälsen ramlar av?

En bild kan hjälpa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lottavo
3/13/13, 10:34 PM
#3

Vad vi sett så beter hon sig inte på nåt speciellt sätt med det ögat, hon verkar oberörd. Ögat rinner inte, och ser inte kladdigt ut.

Jag ska försöka ta en bild, hon är dock inte den mest stillsamma sorten… ;)

Lottavo
3/15/13, 4:14 PM
#4

Nu ser det ut som om hon har en något mörkare grå tröja på sig… (Det är hon på min profilbild)… Så jag undrar om det inte kan vara så att hon håller på att ändra pigment…

Hon ser väldigt söt ut med lite ljusare grått på bakkroppen och mörkare fram, det mörkare är dessutom lite blankare…

Lottavo
3/19/13, 11:18 AM
#5

Det här börjar bli intressant…

Nu har ringen runt ögat ändrat sig, och påminner nu mest om en halv yin-yang symbol…den drar sig bak åt örat.

Så det verkar som om hon ändrar pigment, eller kanske hon tappar lite vinterpäls?

VStromberg
3/19/13, 12:44 PM
#6

Man kan tyvärr inte förstora upp avatarbilden.. Kan du inyte lägga upp den här i tråden?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Lottavo
3/19/13, 1:03 PM
#7

Har bilden på datorn hemma, ska försöka komma ihåg att fixa det ikväll

Grodan
3/19/13, 6:35 PM
#8

#5 Ok, du pratar om pälsen och inte huden.

Jo, din mus är av en sådan variant som ändrar färg mycket. Skuggningar, skiftningar osv. Så det är nog fullt normalt.

Jag hade väldigt svårt att förstå vad du exakt menade. Inte förrän inlägg #5 fattade jag något. Ifall du undrar varför det tog sådan tid…

Att inte någon av de andra 1600 medlemmarna kunde svara är konstigt också… hm🤪


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/20/13, 7:00 AM
#9

#8. "Att inte någon av de andra 1600 medlemmarna kunde svara är konstigt också… hm"

Och vad ska vi andra ettusensexhundra svara tycker du? ;-) Ska vi fylla tråden med efterfrågan om bilder? Eller bara fylla tråden med ett "Förstår inte vad du menar?" De svar som finns, täcker nog även resten av medlemmarnas "svar".

Själv har jag ingen minsta aning om vad Lottavo menar eller syftar till. Det kan ju vara precis vad som helst. Sorry Lottavo, men utan en bild på vad du menar, är det mycket svårt att komma längre. 😘I alla fall för mig.

Lottavo
3/20/13, 7:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vad jag menar är precis vad jag skrev… 😉 Pälsen skiftar färg, och först var det bara en ring kring ena ögat, och då vart jag lite orolig. Nu har skiftningen spritt sig, och det börjar verka mer naturligt.

😃 Nån bild på skiftningen har jag inte, tyvärr.

ariama
3/21/13, 7:49 AM
#11

Himla gullig mus!!

#10. ja, jag vet att du menar de du skrev 😉. Frågan är hur jag tolkar det du skrev. och det kan jag göra på många olika vis. För det finns så många olika sätt som möss kan "förändras runt ögonen" på.

Ordet "päls" kan jag inte finna i dina inlägg, hade du skrivit päls i första inlägget, hade det varit lättare för mig (och andra) att tolka. För du var samtidigt orolig för andra saker själv, eller hur? Du påpekar: inte rinnande ögon, osv. Alltså är det någon förändring där man kanske kan förvänta sig rinnande ögon, vilket man inte kan om pälsen ändrar färg, osv.

Pigmentförändriing kan ske både i huden, eller i pälsen. Och de kan beror på olika saker.

Din mus har alltså ändrat färg på sin päls runt ena ögat = helt ofarligt.

Men, tappar hon även päls? #5: "... eller kanske hon tappar lite vinterpäls?"

Eftersom det finns så mycket att välja bland, som det skulle kunna vara, och handla om, är det svårt att svara. På samma vis som en vetrinär inte ger diagnos utan att se djuret.

Hur som helst verkar din gulliga mus vara helt frisk, och utan skador. 😘

Lottavo
3/21/13, 10:19 AM
#12

Knas kan det bli. I första inlägget visste jag ju inte vad det om det var pälsen eller huden (det är ju inte så tjock päls närmast ögat…) . och sedan när förändringarna spred sig var det så självklart att det var pälsen, så jag tänkte inte på att skriva ut det 😊

Grodan
3/21/13, 8:06 PM
#13

#9 Mja… jag funderade på om jag kanske var lite dum som inte fattade… 😜

#12 Precis. Jag trodde det var huden… Nu vet jag.

Ber om ursäkt för att jag var lite sur i tonen. Jag var nog inne och skrev när jag eg inte hade tid eller ork.

Färg på din tjejja skulle jag säga typ Coffee. Hon kan vara Burmese också. Dessutom är hon tecknad och Longhair (LH). LH är trevligt, inte varje dag man ser här på mus-ifokus.

När jag tittade på fotot så ser jag att hon är lite dammig i pälsen och ev tunnpälsad. Kan hon ha skabbkvalster? I så fall så kan det ju påverka pälsen och de kan även sätta sig runt ögonen. Kolla hur hennes hud ser ut. Är den ren och slät eller har den små små vita saker…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lottavo
3/22/13, 8:52 AM
#14

Tufsigheten är borta, den försvann när hon började bli lite mörkare. Dammigheten beror nog mest på kameran… Jo, båda våra vänner har långhårsanlag.

Tyckte inte du lät sur alls! 🙂

Upp till toppen
Annons: