Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1369 ggr
musculus
3/15/13, 10:25 PM

skaffa mus? övertala föräldrar

Hej!

Är det nån som vet hur man övertalar sina föräldrar att skaffa mus?

tack för alla bra svar 🙂

Annons:
Grodan
3/15/13, 10:58 PM
#1

Det beror ju lite på varför de inte vill att du skaffar möss.

Vilket djur det än gäller behöver du bevisa att du är påläst om djuret, vet allt om skötsel och kommer att städa buren ofta och mata duktigt.

Mus och bur kan du komma över billigt ex via nätet eller via kompis. Däremot är den stora kostnaden bottenströ och mat. Frågan är då hur din familj ställer sig till det. Betalar de eller trilskas de eller anser de att du får betala. Vad händer om musen blir sjuk och veterinär måste uppsökas? Det kan kosta allt från 450 -1500 kr. Veterinärer är dyra, så är det tyvärr.

Givetvis förhindrar man veterinärbesök genom att vara ytterst noga vid val av djur att köpa hem samt mata dem med väl utvald mat som är bra och nyttig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
3/15/13, 11:12 PM
#2

Här är en ganska bra tråd i samma ämne: overtala-familjen

Här är en äldre artikel: LÄNK

Generellt kan man väl säga att möss inte är det bästa husdjuret att skaffa om man är slarvig med burstädning, matning och att från början skaffa en rymningssäker bur.

Många har ev gjort någon erfarenhet av slarvigt musägande och då beskyller mössen för det. Det är äckliga djur. De luktar. 

Visst möss luktar, men så what? Ska du bara ha 2-3 mushonor och du väljer ett mkt bra bottenströ och städar ofta kommer knappt någon att bekymras över lukt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
3/16/13, 10:05 AM
#3

Jag ville ha både möss och råttor när jag bodde hemma, men mamma vägrade.

1. Dels tyckte hon de var äckliga och sa att något sådant aldrig skulle komma in i hennes hus.

2. Dels bekymrade det henne att vi så ofta åkte utomlands (min familj kommer från Finland, så vi reste alltid mellan Sverige och Finland på påsk, sommar och jul).

3. Något som hon också tyckte var problematiskt var att hon inte kunde lita på att jag verkligen skulle ta ansvar för djuret själv, med städning, matning osv. Men det var som sagt det minsta problemet…

Så beroende på vad det är som dina föräldrar vänder sig mot så blir det såklart mer eller mindre svårt att övertala. Jag fick aldrig någon mus för att mamma tyckte de var äckliga och p.g.a att vi reste så ofta. :( Om det dock bara handlar om att de tvekar på om du kan ta ansvar så skulle jag likt Grodan rekommendera att du visar att du är påläst! Berätta för dina föräldrar vad du vet och lyft fram bra argument så borde det gå vägen.

Om inte så får du helt enkelt vänta tills du är 22 år gammal och har en sambo som är mer lättövertalad ;) Thats my story :D

lovemysack
3/16/13, 11:52 AM
#4

Jag har en överenskommelse att plocka ihop alla mina kläder varje dag! ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

musculus
3/16/13, 8:49 PM
#5

Tack så mycket! Jag bor ju ändå på en bondgår där det finns sågspån och lite av varje satt det skulle nog gå om jag säger så. 😃

musculus
3/16/13, 8:57 PM
#6

Juste mina föräldrar tycker att dom är både äckliga och söta men ogillar dom mest.

Annons:
Emmaslindh
4/1/13, 11:48 AM
#7

När jag skulle köpa min första hamster så skrev jag en motion till mamma om VARFÖR jag skulle få köpa en hamster, det funkade faktiskt haha :)

Nu när jag bestämde att det var dags att bli musägare (nu bor jag visserligen 90% hos min kille, inte hunnit flytta ut hemma helt haha :P) så sa jag bara att "du, det flyttar in en mus här i slutet av månaden, bah så du vet" och han hade inget att säga till om (y) Men sen visade jag bilder och berättade namnet och då tyckte han det skulle bli lika kul som mig :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

musculus
4/11/13, 5:06 PM
#8

ok

Grodan
4/12/13, 11:32 AM
#9

#5 Det däremot låter INTE bra! På bondgård finns massor med vilda möss och du bör inte ta in något från gården som kan vara kontaminerat med smittor från de vilda mössen. Allt bör behandlas i 130 grader C i så fall, vilket kan vara lite jobbigt med ex spån, hö.

Dessutom finns en risk att dina tama möss lockar till sig de vilda, tyvärr. Så jag skulle nog rekommendera hamster istället. Eller iller. Eller råtta (råtta ska inte dra till sig andra gnagare i normala fall).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
4/18/13, 7:36 PM
#10

Okej men kattpiss kan det vara smitt bärande? För vi har många katter på gården både grannens och familjens och vi har aldrig haft problem med möss på flera år.

Grodan
12/5/13, 6:47 PM
#11

#10 Vet inte, men kattpiss luktar väl rätt illa, så om de kissar i spånet bör du nog inte använda det. Katter sprider bl a Toxoplasmos - främst via avföring, men finns det piss finns det väl avföring…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
12/8/13, 2:52 PM
#12

Okej då vet jag att jag aldrig ska använda det

Upp till toppen
Annons: