Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 600 ggr
marty94
2013-03-21 18:48

Akut

Hej, har en mus hemma som jag misstänker fått snedskalle.
Över 1år gammal, tycker ni att det är värt att sätta in en antibiotika kur? Går knappt att hålla i henne just nu… 
Just nu känns det snällast att ta bort henne…

Annons:
[Random_Sweet]
2013-03-21 18:59
#1

Vad är "snedskalle" ?

marty94
2013-03-21 19:07
#2

#1 tror det beror på ett virus,
Vilket gör att huvudet blir snett och det blir bara värre och värre tills de bara går i cirklar om det inte botas med antibiotika men i detta fall tror jag det är för sent…

amandaerslid
2013-03-21 19:14
#3

Åh vad hemskt.. 

Inte det man vill se just nu men finns de någon bild så man kan se hur de ser ut då? Så man vet ifall någon utav sina egna får eller något! 

Hoppas de blir bra. :)

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen



.

[Random_Sweet]
2013-03-21 19:18
#4

#2 Åhj, Låter inge bra.. :(

Säger som amandaerslid Kan du lägga upp en bild?

jollycox
2013-03-21 19:22
#5

Jag kände också att 'nu kommer jag måsta ta bort henne' när min äldsta mus fick snedskalle i januari. Hon var då 1år och 5 månader. Lutade ganska mycket med huvudet. Vi åkte till veterinären, fick baytril som hon skulle ha i 14 dagar. Vi gav, med mycket kämpande, medicin varenda dag. Hon blev inte bättre men jag tappade inte hoppet. Efter 12 dagar med medicin blev hon bättre, rakare huvud och fick bättre balans. Nu mår hon jättebra, är lite lite sned men inte yr eller något.
Så jag tycker du ska åka till veterinären och få medicin, men det måste bli imorgon.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-03-21 19:25
#6

#3 & #4 gå på youtube och sök på snedskalle, finns en video som heter 'Doris snedskalle', en råtta som har snedskalle.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
marty94
2013-03-21 19:28
#7

#5 Ok, tack!

Grodan
2013-03-21 19:52
#8

Nej, det är inte virus. Det är bakterier. Mycoplasma eller Pasteurella.

Antibiotika-kur kan fungera om du ger en stor dos. Gärna dubbel än veterinär ordinerar. Men det är bråttom!!!

Ta ut spån och lägg en handduk/duk/matta som är lätt för musen att få grepp på som bottenmaterial, annars ligger hon bara och snurrar i buren och det är verkligen inte trevligt för henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: