Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 861 ggr
Sync
2013-03-25 19:18

Avelsplaner - Paraxona`s

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Ville dela med mig lite av mina planer. Samt visa upp min första parning som kommer att ske 24 juni. Jag, som vissa av er vet, bor i Skåne och här finns inte så många uppfödare. Speciellt inte uppfödare med varianter jag kommer att föda upp själv. Jag har för ett tag sedan bestämt mig att sattsa på hårlagen Texel, LH astrex. Alltså lång lockig päls. Jag vet att det är en variant som finns få av, samt att få fram fin texel päls på möss är lite svårt. Jag underlättade det för mig och skaffade mig två texel pojkar ifrån Ales. Nu gäller det att skaffa en LH hona, eller eventuellt en till texel hona. Jag prioriterar LH eftersom lh pälsen förbättrar längden på texel pälsen. Men man kan inte avla endast LH med texel hela tiden, eftersom då förlorar man den fina lockiga pälsen i vidare generationer. Varför valde jag just texel? Jo.. för att det är så fantastiskt fint. Samt att när jag började läsa lite mer om det och fick veta att det börjar bli färre och färre av så kände jag att det var något för mig. Det ska inte försvinna. Samt att jag skulle vilja se fler varianter av möss här i söder. Det finns några dåliga saker när det gäller texel möss också. - Eftersom de har lång och lockig päls så kan avföringen fastna i pälsen där bak. Det kan eventuellt leda till sjukdomar. Därför måste jag se till att ordentligt kolla genom mina möss varje dag. Jag kollar runt under svansen och vid könsorganet. Därmed kollar jag runt på hela musen och tassar. - De flesta texel möss har "ursprung" från svensktypade LH. Alltså är de oftast små eller har mindre öron, kortare svansar, mindre huvud osv. Jag ska försöka att få fram större och mer engelsktypade texlar genom att para ihop mössen med de största, finaste och snällaste texlar/LH. Jag kommer att börja med fler projekt i framtiden. Jag ville t.ex. att få fram longhår såklart också. Ville även börja med hereford i lh eller sh någon gång. Varför vill jag jobba med så svåra varianter redan nu i början? Jag gillar dem. Samt … varför inte? :P Nu har jag babblat lite om utseendet. Men jag har även planer inför temperamentet också. Temperamentet ligger på första plats tillsammans med pälsen hos mig. Hur ska mina avelsmöss vara? Jo, som de flesta uppfödare tycker. De ska vara kontaktsökande och lugna i handen. Lugna i handen menar jag inte att musen ska sitta utan att göra något. Klart, lite av det ska det vara. Men inte hela tiden.. Musen ska kolla runt, nosa och undersöka. Sätter man ansiktet mot handen så ska musen undersöka ansiktet. Ett exempel hos mina möss är Anngelika, som så fort hon ser mitt ansikte så vill hon nosa på min mun. En mus ska trivas på en. Låta musen springa runt på dig och undersöka. Inte försöka fly/klättra ner. Utan klättra på Dig. Det är skillnad. Jag anser inte att en mus ska direkt hoppa upp i handen så fort som möjligt. Musen ska först lukta på handen och sätta sig på den och visa att den känner sig trygg. En annan sak är att den ska trivas med andra i buren. Sover de tillsammans? Äter tillsammans? Leker tillsammans? Har ni fler frågor om just det ovanstående tycker jag att ni ska ställa dem direkt! Då jag vill att folk verkligen förstår vad jag vill nå. En bild på min texel pojke Gil. Han bjöd på sig själv haha.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
farido13
2013-03-25 19:21
#1

jag fylller år den 24 juni

Sync
2013-03-25 19:36
#2

Min första parning ska ske 24 Juni. Det håller sig inte riktigt till mina planer som står ovan. Detta blir en speciell parning som även är annorlunda än vad jag tänkte mig rent avelsmässigt. Nu menar jag Åldern på mössen som går i avel samt pälsen. Min första parning kommer att ske mellan min Agouti Texel hane och min SH svart dålig dutch. Det kommer ge astrex avkomma. Alltså kort håriga lockiga. (Iaf är det så det borde bli). Anledningen till denna parningen är att Anngelika är så fantastisk av sig. Helt perfekt temperamentmässigt för mig. Jag vill verkligen ha något efter henne! Jag ryser av tanken att någon gång kommer hon att dö och inget kommer vara kvar efter henne. Alltså är det min anledning på honan. Pappan ska bli min Gil, eftersom han är så fin i karaktären samt att han har lockig päls. Jag vill ha looockiga möss. Så det får bli han utan tvekan. Enda saken som fick mig att tveka från början är åldern på dem. Anngelika är två månader äldre än Gil. Nu rös säkert många av er. Det gjorde jag också i början. Mina avels åldrar är enkla. - Hanen som går i avel ska vara 7 månader som yngst. Men det i nödfall. Vanligtvist ska hanen vara minst 12 månader. - Honan ska vara 6-8 månader. Inga undantag. Vid min parning kommer att Anngelika vara 8 månader, alltså äldst i mina tankar. Jag prioriterar just nu honan här. Eftersom det är hon som ska orka och ta hand om bebisarna. Samt föda dem. den 24 Juni är Gil alltså 6 månader. Detta är den enda gången jag tänker para med en sån ung hane. Jag tror inte det är något fel på hanen vid denna åldern. Han ska även bara befrukta . Anledningen att jag vill egentligen vänta tills mina avelshanar är ett år är att då kommer jag vara säkrare på deras hälsa och immunförsvar som de kommer att föra vidare i framtida generationer. Gil kommer att bli pappa två gånger. Nästa gången då han är minst 1 år. Just nu har jag inga planer inför vidare avel efter denna kullen. Kanske blir det astrex projekt, men då i framtiden. Lovar inget. Här kommer 2 bilder var på Gil och Anngelika.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-03-25 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Gil

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-03-25 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gil

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-03-25 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Anngelika

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-03-25 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Anngelika

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Sync
2013-03-25 19:46
#7

Jag har även fixat en hemsida. paraxona.weebly.com Den är precis påbörjad och lättskriven! Ska jobba mer med den när jag har ork. :) När det gäller svemus så funderar jag fortfarande på att registrera mig. Men jag vet inte än. :) Det var nog allt!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-03-25 20:07
#8

#1 Haha. Awesome ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-03-26 21:19
#9

Gil är fin.

Anngelika är också fin.

Var och en på sitt sätt.

Men… hittar du verkligen inte en texelhona till Gil?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2013-03-26 22:35
#10

#9 Det gör jag! Har snackat med Maya också. Kullen som kommer efter Anngelika och Gil kommer jag inte fortsätta på. Inga planer för det iaf. Denna kullen blir endast till sällskap. Jag får se hur det blir med Mayas texel hona. Tyckte att honan som Maya eventuellt kunde släppa till mig var lite för svensktypad. Det är de flesta texlar .. men jag vill prioritera en mera engelsktypad. Dessutom skulle Maya skriva lite mer info om henne men har än ej återkommit .. orkar inte jaga så mycket just nu eftersom jag mår själv lite dåligt. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Littlem
2013-03-26 23:21
#11

#10  När jag kikar på bilder på din Gil tycker jag han nog är ungefär samma typ som honorna jag har. Men det avgör ju du.
Tyvärr hittar jag inte igen infon nu. Det blev lite hastigt o lustigt när jag fick honorna från Elin. Ska höra igen om hon hittar igen infon om dem.

Tror, eller vet, du kommer få ett hästjobb, att hitta närapå engelsktypade texlar. Det är ett segt arbete. Ax är med små ( ja om man inte kollar på TAMs splash ax som är stora som hamstrar :P).

UlrikaD
2013-03-26 23:23
#12

Jag har astrex och texel både från Elin och TAM`s. Jag tycker de överlag är större än resten av mina möss.

Sync
2013-03-27 07:17
#13

#11 Jag menade mest huvudet och öronen som jag tyckte var lite osäkert för min del. :) Gör det! Jaa .. jag vet. Men det får jag tåla. Resultatet kommer ju vara bara bra. :) #12 Då har du det bra. :p min Gil är relativt stor också just nu. Men pälsen ljuger lite också. Måste förresten väga mina möss snart .. tyckte att min Annika blev lite smalare.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
ariama
2013-03-27 07:54
#14

Underbart Cync! Låter toppen! Väl genomtänkt, och med kunskapsgrund.

Jag "ryser inte" 😉   (av din första parningsplan). Jag anser att principer är bra, men man får inte vara stelbent och stirra sig blind på dem. Anngelica är en snygg mus (typmässigt) och beteendet du beskriver, anser jag vara "smått katastrof" att inte ta tillvara i avel!!! Det finns inte så gott om sådana möss.

Jag, som själv avlar beteende i främsta hand, gillar också hur du beskriver ditt beteende-avelsmål 😘.

Jag kan också trösta dig med, att Anngelica må vara korthår, men hon kunde vara bättre som korthår (vilket är bra i ditt fall).

Om man parar långhår och korthår, får man semi-långhår, dvs mittemellanmöss. Och man arbetar med polygener (vilket man egentligen gör i all riktad avel, t.ex. storlek, typ, öronstorlek, svanslängd, färgnyans, osv).

Man kan aldrig få fram något, som inte redan finns "i genpoolen". Tänk på det. Det gäller alltså att finna bra djur nånstans därute, som escalerar i någon speciell egenskap som du vill få in i dina möss. Riktigt långhårig långhår t.ex. och sedan blanda ihop de olika ingredienseran, och fortsätta så i många generationer. Vara noga med urvalet, vilka ungar som går vidare i aveln.

Min egen erfarenhet av det här med urval, är att det är bland det svåraste som finns! Det låter så enkelt och självklart. Men vad gör man, när den beteendemässigt underbaraste musen samtidigt är den minsta, och den vackraste färgen har en snörstump till svans, och den bästa typen också är den absolut räddaste?

Och OM det mot förmodan dyker upp en "perfekt mus" så hugger den tänderna i en. Hahaha. Jag menar inte att avskräcka dig, det här är bara mina egna förvirrade tankar i avelsdjungeln. 😃

Sync
2013-03-27 08:38
#15

#14 Fortfarande dyker det upp saker för mig som jag inte alls har tänkt på. Men tack ändå! Jag kände också att jag måste ta bebisar på henne. Gil är extremt kontaktsökande, så bebisar kommer bli världens bästa! (Enligt mig då :p). Samtidigt att jag vet att det faktiskt finns LH och även lite texel lite längre bakom Anngelika. ;) Enligt mig har hon ingen normal KH päls. Jag har att jämföra. Hennes päls är mycket tätare och mycket mjukare. Samt som bebis ansåg Magda att hon skulle bli LH. Men plötsligt bytte hon päls till "sh". Det där om att leta gör jag. Folk klagar på mig ibland att jag inte kan bestämma mig eller att jag är så petig. Hehe jag förstår. Det är svårt och allt tar tid. Men ingen har väl bråttom? :) Inte musuppfödare iaf.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ariama
2013-03-27 08:52
#16

Nä, som musuppfödare behöver man inte ha bråttom. 😃
När det gäller djur som har längre reproduktionscykel, kanske man faktiskt behöver ha mer bråttom, lustigt nog.

Man kan inte para en häst (travhäst t.ex. som dessutom "måste" ge resultat på travbanorna, för att inte riskera att hamna i ett slakthus nere i Europa) med siktet inställt på en champion om tio generationer - hahaha, det skulle se ut!

Men med möss, som har den här korta reproduktionscykeln och många ungar att göra uval bland och korta livslängden, kan man ta sig tiden att "samla ihop" sitt avelsmaterial, och planera på ett långsiktigt vis.

Sync
2013-03-27 09:02
#17

Herregud vad jobbigt det skulle vara med hästarna isåfall. Snacka om att köpa ny "stor bur" för varje ny häst. ;)) Ja. Det är ganska lugnt det. Men nu ska jag ut med min kompis hund eftersom dom är utomlands.. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-03-27 11:35
#18

Varför vänta tills hanen är 1 år innan parning? :/ Tyvärr lever inte mössen idag så länge som de gjorde för några år sedan. Det är mer ovanligt än vanligt att de lever över 1,5 år.

Varför chansa på att ett bra avelsmaterial dör innan man hinner para? Eller helt enkelt inte orkar para.. När det nu inte finns så många texlar så skulle jag rent utav strunta i åldern, bara de är könsmogna + någon månad eller två.

Meeeeen, det är min åsikt :)

MVH tjejen som precis satte ihop två 3 månader gamla syskon..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
2013-03-27 11:56
#19

jag väntar med hanar eftersom jag vill vara säker på hälsan. Just that. Ena anledningen till att våra möss inte lever lika länge idag är att vi avlade fel ett tag. Jag vill inte göra några dumma fel.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-03-27 12:00
#20

Jo absolut. Men OM han dör innan du parar honom igen, då har du ju inget att avla med..;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
[Miss_björnbär]
2013-03-27 12:00
#21

Måste bara säga att han är ruskigt vacker :)

[Connection]
2013-03-27 12:02
#22

#19 "Ena anledningen till att våra möss inte lever lika länge idag är att vi avlade fel ett tag. Jag vill inte göra några dumma fel."

Vilket/vilka fel gjordes då, menar du? Bara nyfiken på vad du syftar på, alltså :)

Sync
2013-03-27 12:12
#23

#20 Ifall han dör så tidigt så var han inte det bästa avelsmaterialet enligt hälsan /livslängden heller. :p #21 :) #22 Ena saken är att vi avlade på för unga möss. Ja, de är könsmogna och kan ha bebisar ganska tidigt. Det betyder inte att de kommer få bra avkomma. Det har även satsats mer på utseendet än hälsan. Som hos många andra djurslag. Nu borde vi försöka förbättra allt och ta tillbaka våra misstag. :) Jag tycker (är inte direkt ensam om det) att vi ska avla på äldre hanar då vi är säkra på att ingen genetisk sjukdom hoppar fram eller annat sådant som inte kommer ut direkt. Vi vill ju inte föra vidare dåliga gener i vidare generationer ..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-03-27 12:16
#24

#23.. Men om du gör som jag gjorde och råkar sitta ihjäl musen då?.. Hihi……. ;) Nä jag fattar vad du menar. Men då har ju ju inte någon bra texel sen? Är det inte bättre att para tidigt och isåfall behålla alla ungarna? Så du är säker på att du får din texel sparad.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2013-03-27 12:17
#25

Annars dör ju liksom texlarna ut..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
2013-03-27 12:31
#26

#25 Saaay whaaaat O___O Jag förstår hur du tänker. Jag skrev "Som yngst 7 månader, men det i nödfall" för hanar. Då jag anser att där börjar man liksom inse hur det är med dem och så. Jag vill att pälstypen stannar, men musens immunförsvar, livslängd och temperament går fortfarande förre allt annat. Det är ju det som får oss att älska mössen. Det är hur dom är. Iaf det är så jag tänker. :) Jag vill ha friska djur. Jag vill hellre vänta ett litet tag för att vara säker än att para, få bebisar och bam så får pappan/mamman tumör eller något. Eller att para hanen vid tidig ålder och sen dör han vid 8 månaders åldern till exempel. Det ger ju dig syn på att han inte var helt frisk. Alltså, i värsta fall, ärvde bebisarna det efter honom. Hur som helst.. så är det hur jag tycker och tänker. "Nödfall" är t.ex. veeerkligen fin päls blandat med riktigt bra temperament. Men är musen "bra" för min avel så väntar jag tills musen är 1 år. Hanen alltså.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-03-27 12:35
#27

Ja det är väl vettigt att tänka så, men jag tänker lite annorlunda. Jag tycker att musen är gammal gubbe när den är 1 år.. Haha. 

Sedan avlar jag inte på sjuka djur, rosslar dem, knastrar eller något annat så ryker dem ur aveln direkt, och även föräldrar, barn, syskon etc.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Grodan
2013-03-28 16:38
#28

#23 Ifall han dör så tidigt så var han inte det bästa avelsmaterialet enligt hälsan /livslängden heller. ❤️ Gillar det tänket!

Tycker du har en mycket sund inställning till avel, Sync!

Att skynda och avla innan de dör, ja, jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt. Jag har praktiserat det en kort tid och det ledde egentligen igenstans. Och nu har jag gått tillbaka till mitt gamla tankesätt med att ålder bevisar hälsa. Jag anser att man behöver utvärdera djuren en tid också samt utsätta dem långsamt för smittor.

Jag har råkat vänta för länge med flera hanar, de har varit 2 år och inte kunnat. Det händer inte ofta, men visst händer det. Det är trist, men det får man leva med.

Vi uppfödare har tidigare samarbetat så att vi har lånat varandra äldre hanar, som bevisligen gett mycket bra avkomma och jag tycker att det är bra om vi skulle kunna göra så igen, så länge vi inte utsätter dem för alltför hård smitta givetvis. Att flytta runt innebär att utsättas för nya smittor och jag tror att det är den största boven idag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-03-28 16:43
#29

Jag tänker mest på vad som händer om vi människor får barn i den åldern. Handikappen som uppstår.

Njae, jag tycker inte om tänket att vänta hela musens liv innan man avlar.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
2013-03-28 19:55
#30

#28 :) #29 Nu är det faktiskt så att människor är inte exakt samma sak som möss. ;) En frisk och rätt avlad mus ska leva runt 2 år. Det finns äldre möss än det. Varför skulle 12 månader vara gammalt? Ett exempel som jag direkt tänker på var Clayface. Kommer inte ihåg vems mus det var. Tror h*n blev 2 år och 9 månader.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: