Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 899 ggr
[Djur-Lina989]
3/26/13, 9:06 AM

Mössen Ihop!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår satt jag ihop dem gick kanonens :D

Nu är det bara väntan och spänningen kvar tror det blir både mixat och vita.

Fäger: Blå broken , Pink Eye , Black Eye

OBS: Annvänder ej kutterspån! tog slut igår så skall byta idag!

Annons:
Sync
3/26/13, 9:52 AM
#1

Hur gamla är de? Vad är poängen med denna parning? :) Är bara nyfiken.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Djur-Lina989]
3/26/13, 10:13 AM
#2

7-8 månader :)

[Random_Sweet]
3/26/13, 3:27 PM
#3

Är det inte blå even? :)

[Djur-Lina989]
3/26/13, 5:27 PM
#4

Vad är det för skillnad? :) (inte bra på färger)

Sync
3/26/13, 5:34 PM
#5

Personligen tycker jag det ser ut som bläsad med teckning på ryggen bara. Fel tecknad. På bilden ser det även ut som svag tan.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Random_Sweet]
3/26/13, 5:45 PM
#6

Oj, Blandade ihop Dutch & broken :P haha

Men broken & even är typ samma sak, ja :)
Mina möss som har den teckningen kallar jag iaf för even. :)

Annons:
[Random_Sweet]
3/26/13, 5:56 PM
#7

#4 Skillnaden är att even är likadan på båda sidorna medans broken kan ha olika fläckar och lite överallt. :)
Sämst på att förklara, haha.. Men det får duga ;)

Det är iaf vad jag har läst & hört! :)

Sync
3/26/13, 5:59 PM
#8

Even är som du säger. Men tydligen så har broken också speciella saker. Har ingen kunskap om broken heller så.. ja.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Connection]
3/26/13, 6:05 PM
#9

En broken ska vara så långt från en dutch/even i teckningen som möjligt och fläckarna/prickarna ska vara så jämna i storlek, rena och många som möjligt. Plus att det måste finnas en fläck eller prick på ena sidan om nosen.

[Djur-Lina989]
3/26/13, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Blå broken med tan sa en uppfödare jag pratade med :)

Sync
3/26/13, 6:52 PM
#11

Jag skulle registrera den som fel tecknad bläsad. Då den har mindre teckningar på ryggen och som jag nu ser på magen. Som om det skulle vilja bli banded. Och såklart så har den bläsad teckning på ansiktet ..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
3/26/13, 7:24 PM
#12

Nä, felteckad broken/even med tan skulle jag säga. OM den däremot har en vit FLÄCK på magen utöver tan, då skulle jag regga den som bläsad berkshire. Feltecknad vilket som.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Littlem
3/26/13, 9:52 PM
#13

Som #12 säger skulle jag nog med kalla den bläsad berkshire för det ser ut som den har vitt på magen. Trots det vita strecket på ryggen, det är lixom "fel" utöver.

Broken ska ha mer fläckar över kroppen och som sagt en fläck på nosen och sen ojämnt utspritt.

Even ska visserligen ha en jämn teckning men jag vill ha det mer utsritt ändå än bara delat av ett streck.

Det är skitsvårt att klassa sånna här otypiska möss. jag har haft drösvis av dem och de är ofta en mix av massa olika ;)

Annons:
VStromberg
3/27/13, 9:41 AM
#14

#13, nej, jag kallar den feltecknad broken. Den är tan/fox och inte berkshire :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
3/27/13, 9:43 AM
#15

Och utöver denna diskussion - kan det bli black eyed av denna kombo?

Om man antar att hanen bara har rödögd bakom sig.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Littlem
3/27/13, 10:41 AM
#16

Var trött igår när jag läste. Men visst kan en berkshire vara tan. Berkshire är att den är vit på magen. Inte vit hle mage som fox utan en fläck/strimma mera.

VStromberg
3/27/13, 10:45 AM
#17

Yes, och eftersom den där musen är tan/fox utan magfläck så hade jag inte sagt berkshire utan snarare broken.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Tsunamis
3/27/13, 10:50 AM
#18

Det där är en Blå Bläsad Berkshire tan med lite vitt på ryggen, som felteckning. De är väldigt 'vanliga' i avel med tecknat så att säga. Broken och even har inte helfärgad rygg eller helfärgat huvud/kinder.

#15 det blir nog bara blackeyed om inte den Blå bär på någon c-gen, vilket den säkert gör för det är ju rätt vanligt.

MvH  Tsunamis

[Djur-Lina989]
3/27/13, 10:54 AM
#19

Hon är helt vid på magen.

VStromberg
3/27/13, 11:10 AM
#20

#18 men berkshire är ju magteckning? Kan den vara besksire tan så att tan lägger sig "över" berkshiren?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Tsunamis
3/27/13, 12:17 PM
#21

#20 vita partier maskerar alltid färg & så även tan (och fox) magar. Antar att musen kommer från dig o så eftersom du verkar veta lite mer om den, men på fotona kan i alla fall jag se magteckning (om än liten) och även vita tassar vilket berkshires har.

MvH  Tsunamis

VStromberg
3/27/13, 12:22 PM
#22

Nej, musen kommer inte från mig :) Men har pratat lite med ägaren.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Tsunamis
3/27/13, 12:26 PM
#23

Aha 🙂

MvH  Tsunamis

VStromberg
3/27/13, 12:28 PM
#24

Men vita tassar kan ju tom. enfärgade f¨å =)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Tsunamis
3/27/13, 12:33 PM
#25

Menade helvita tassar med vitt upp till ochmed fotlederna. Var lite för snabb med att skriva bara.

MvH  Tsunamis

VStromberg
3/27/13, 12:37 PM
#26

Jaha, ja man kanske ska regga den som bl be/tan då. :) Sen ska ju inte TS regga i vilket fall, utan vill bara veta färgen.

Men om det föds en hel kull såna, reggar man dem som bl be/tan då? Jag tycker hellre övertecknad broken/tan. Meeeeeen vad vet jag :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
3/27/13, 12:38 PM
#27

(Eftersom jag inte tror att denna musen kan lämna standardenliga bl be)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Tsunamis
3/27/13, 12:44 PM
#28

Nej den kan nog inte lämna helt standardenliga blbe men man får i så fall regga dem som den de mest liknar helt enkelt. Ansiktsteckning i form av bläs eller pannfläck är ofta den avgörande faktorn här när det gäller dessa mellanting med mycket färg och just magteckning och bläs/pannfläck. jag har ett antal mellanting här hemma eftersom linjerna ofta är väldigt blandade broken/dutch/pannfläck och de små polygenerna som slyr färgfläckarnas placering.

(lite OT kanske)

MvH  Tsunamis

[Connection]
3/27/13, 1:55 PM
#29

Vad brukar man oftast kalla sådana där mellanting? Alltså, vilket samlingsnamn för just "mellantingstecknade" är det man brukar använda vanligtvis (i dagligt tal)?

Tsunamis
3/27/13, 2:02 PM
#30

#29 nope finns inte ett samlingsnamn, annat är den teckning den mest liknar sen missmarked/fletecknad efteråt.

MvH  Tsunamis

[Connection]
3/27/13, 2:18 PM
#31

Aha. Vad betyder joker då?

[Connection]
3/27/13, 2:19 PM
#32

Eller vad ÄR joker då?

Sync
3/27/13, 2:46 PM
#33

Jag TROR att joker var enfärgad mus med en annan färg i ansiktet och framtassar. (Inte vitt).

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Tsunamis
3/27/13, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Joker är ett fånigt påhitt 😛 hehe jo men du har rätt. Man *kan* använda joker men då gäller det möss som absolut inte liknar någonting annat.  Min kille här till höger är en sån, han har hela huvudet och framdelen i vitt, en svart prick i ansiktet och ett ungefär lika stort vitt parti på ryggen.

MvH  Tsunamis

Annons:
[Connection]
3/27/13, 6:22 PM
#35

Haha, jo, jag tänkte väl det. Har använt den termen för att beskriva en av mina första möss, och hon var stående lik den där hanen fast i chocolate tan joker… 😉

Upp till toppen
Annons: