Annons:
Etikettfotografier
Läst 997 ggr
[Snuttegris]
2013-03-26 13:44

Trodde jag aldrig.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet inte jag riktigt hur det är inom musvärlden, men till stor del inom marsvinsvärlden så är vi emot att köpa djur i djuraffär för att vi vill inte stödja grossistavel. Jag har aldrig haft behovet att köpa djur från djuraffär och aldrig riktigt hittat djur där som jag har klickat med.

Men igår hände det. Skulle in i djuraffären för att ha hem lite matskålar till mina marsvin och köpa lite godis till hundarna, och var nyfiken på att se om dom hade möss. Inne i smådjursrummet fann jag dom sötaste honor man kan tänka sig (i mina ögon). Jag blev stormförälskad. Efter 40 minuters velande om jag skulle köpa eller inte så gick jag ut från affären med två små tjejor.

Tyvärr kom ju tanken långt senare när jag kom hem-shit TÄNK OM en av dom är gravid eller kanske båda. Jag erkänner det var ett riktigt dumt misstag att inte ta reda på sånt innan man går ifrån djuraffären. 

Jag hoppas inte jag blir totalt utfryst nu efter att dels ha köpt från djuraffär och sen den enorma tabben att inte ta reda på lite mer om deras bakgrund. Men jag ska då aldrig mer gå in i en djuraffär och titta bland möss för att jag är nyfiken, det var livsfarligt.

Men mina tjejer verkar friska och pigga. Fint hull, fin glansig päls och inga mjäll eller nåt skit i pälsen, friska pigga klara ögon och en ren svans. Inga deformerade kroppsdelar heller för den delen.

Tänkte sätta in en bild på deras hem. Sen om ett par dagar när dom har kommit till ro så kommer det bilder på de små tjejorna.

Hade gjort så fint till dom på kvällen och när jag kom upp på morgonen så var det helt oredat, men dom verkar ha haft kul i alla fall och det är det som är huvudsaken.

Annons:
[Snuttegris]
2013-03-26 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag började att plocka lite i deras bur idag men väldigt försiktigt för att inte skrämma skiten ur dom små, som fyllde på deras mat och vatten och satte in ett äppelskrutt åt dom som dom kan få smaska lite på. Passade på att ta lite kort.

Tjej nummer 1

[Snuttegris]
2013-03-26 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tjej nummer 2

[Snuttegris]
2013-03-26 14:25
#3

Ketchupflaskan ligger utanför buren 😉

[Snuttegris]
2013-03-26 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Omjusterande på grenarna

Grodan
2013-03-26 21:03
#5

Det är absolut ingen som mobbas för att du köper möss från zoo.

Visst blir väl jag lite ledsen i ögat över att du inte vill stödja seriösa uppfödare, men jag är nog den enda. Jag ogillar zoobutiker starkt. Tycker att det en dålig affärsidée att sälja levande djur. Och allt sånt som du skrev och som man kan prata i evighet om…

Jag kan gå in på zoobutik och titta på möss utan att köpa hem någon. Inga problem. Men oftast låter jag bli (att ens gå in i en zoobutik), för jag kan bli upprörd av saker… lol

#4 Jättefint akvarium de fått. Gillar den där trägrunkan/grenen. Vad är det för något?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Snuttegris]
2013-03-26 21:54
#6

Jo men jag blir lite ledsen på mig själv också faktiskt att jag inte kämpade mer med att stå emot. Jag har annars inte köpt ett enda djur i zooaffär på 25 år. Köpte mitt första djur i en zooaffär (marsvin) när jag var 8 år.

Men men gjort är gjort och hädanefter så kommer jag bara att köpa från uppfödare även om dom bor långt bort. Transport brukar ju gå att ordna på något sätt.

Men skönt att höra att ingen som fryser ut mig för min dumhet. För självklart stödjer jag ju 1000 ggr hellre seriösa uppfödare för då vet man att dom för det första är handvana, för det andra vet jag deras bakgrund och får veta deras stam osv, ja det finns ju bara fördelar med seriösa uppfödare.

Grenarna jag har i buren är faktiskt plastgrenar som kan kan vrida och forma i stort sätt hur som helst väldigt praktiskt måste jag säga 👍

Tack Grodan för att du tog dig tid och ork att skriva och kommentera.

Annons:
[Snuttegris]
2013-03-26 21:58
#7

Äntligen ser jag dom äta också. Vart lite orolig att dom inte äter. Men nu så vågar dom sig fram och gräva i torrfodret, men blötmaten verkar dom nobba just nu. Jag hoppas också att dom dricker som dom ska.

Grodan
2013-03-26 22:03
#8

#6 hihi… jag tror det är så länge sedan jag shoppade något levande på zoobutik också, nej, fail… jag köpte några krullbullar på Bollis zoo, men det var bara för att de var från min linje..

#7 Ja det är ju en omställning för dem. I zoo får de absolut inte den mat vi förespråkar här på sajten. Färsk mat brukar ha en liten invänjningstid för zoomöss, grossistmöss och andra möss som bara utfodrats med torrfoder/pellets.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Snuttegris]
2013-03-26 22:15
#9

Ja tyvärr är det nog så med dom flesta djur från zoo eller grossister, djuren får ju bara själva basmaten så att säga och i vissa lägen knappt det. Tyckte det var lite konstigt att dom tom nobbade mjölmask.

I morgon ska jag försöka locka med lite gröna ärtor och räkor och hoppas att dom mumsar glupskt. Eller så kanske dom är framme o äter när jag inte ser. Dom är rätt så blyga ännu så länge.

L8sson
2013-03-26 22:42
#10

Mina första möss kommer från djuraffär, när dom gik bort så gick jag till samma djuraffär och köpte lika igen. de har samma möss, samma blod liksom. 

Men ja köper bara från uppfödare annars, men dom mössen är så speciella, helt underbara <3 

Vissa möss fäster man sig vid bara, så då måste man ta med dom hem :)

[Snuttegris]
2013-03-27 06:51
#11

Tjej nr 1 = Amy

Tjej nr 2 = Penny

Överlycklig nu för nu har jag sett båda tjejer både äta och dricka, dock nobbar dom fortfarande blötmat. Men idag ska jag köpa räkor och se om jag kan muta dom med det och lite gröna ärtor. Dom är i alla fall otroligt charmiga och söta 😍

Just nu jobbar jag med att vänja dom vid mina händer. Stoppar ner händerna, gnuggar med lite bottenmaterial så att jag luktar lite mer som dom och sen håller jag handen still en bra stund utan att försöka närma mig dom. Vill att det är dom som kommer till mig istället.

Buren står brevid datorn och nu är dom ute mer ofta och blir inte lika rädda om jag tex reser mig upp. Tror detta kommer bli bra

[cessi]
2013-03-27 09:04
#12

Jag är i samma situation som dig just nu :) Alltså jag har visserligen köpt möss från uppfödare men de kom hem till mig igår så jag är också i startgropen att bygga upp en tillit. Lycka till med dina muslingar ❤️

[Snuttegris]
2013-03-27 10:17
#13

Lycka till själv cessi, vi får ju berätta för varandra hur det går för oss ❤️

Annons:
[Iyen]
2013-03-27 12:32
#14

Jag gillade också platsgrenen. Vart hittade du den och vad gav du för den?

Jag har förresten också en zoomus hemma, fick honom efter att tjejen som köpt, tröttnade & skänkte bort honom på blocket. Just han kanske inte är den idealiska musen, för någon 🤫

[Snuttegris]
2013-03-27 19:40
#15

Jag fick plastgrenen av en god väninnan som tidigare haft det till fågel. Givetvis har jag tvättat noga i virkonS innan.

Kanske man kan titta på fågelavdelningar och se om man hittar någt liknande.

Ja ibland kan man kanske ha lite otur med att få möss som inte är så sällskapliga. Idag har jag haft mina små tjejer upp i handen en stund och klappat dom. INget blodvite denna gång i alla fall :D

[Snuttegris]
2013-03-27 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En ny bild på lilla Penny. Bilden kunde ha blivit superfin om jag hade  förstått hur min kamera fungerar

[Snuttegris]
2013-03-27 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lilla Amy som kikar fram ur toarullen ❤️

[Snuttegris]
2013-03-28 11:10
#18

Nu sitter Penny på min axel och vibrerar under mitt hår. Är det tassdarr jag får äran att uppleva?

Grodan
2013-03-28 17:10
#19

#18 Kan det vara.😃

Det kan också vara det att en mus andas mycket snabbt och hjärtat slår många slag per minut. Det kan ge en vibration.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Snuttegris]
2013-03-28 18:47
#20

ok, hoppas bara det var tassdarr så hon inte är sjuk.

Annons:
Grodan
2013-03-28 19:57
#21

#20 nej, sjuk är hon inte, men möss vibrerar ju en del… just för att hjärtat slår snabbt och andningen är snabb…

De hinner ju på 2 år ha lika många hjärtslag och andetag som en människa som lever 75-80 år….


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Snuttegris]
2013-03-28 23:03
#22

Oj jösses. Skönt o veta att det inte är något fel på henne då 👍

Upp till toppen
Annons: