Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 6714 ggr
axilur
3/27/13, 11:13 AM

OT Skalbaggar inomhus

Jag vet att ariama är bra på småkryp, och kanske några fler här också, så jag testar att kasta ut en krok här! 😉

I somras jobbade jag i en hundbutik där vi alltid hade rökta grisöron och grisknorrar i stora tunnor som såldes som lösvikt. En dag märkte vi att det kröp omkring små svarta (ganska söta) skalbaggar i tunnorna. Olyckligtvis hade jag precis köpt hem en massa öron i samma veva, plus att jag hade köpt stora rökta oxben från samma butik och lagt i samma skåp som grisöronen. Skalbaggarna blev jätteglada över oxbenen och mumsade glatt på dessa. De verkade även borra upp gångar i benen eller åtminstone hittade de på något sätt vägar in för att vara så svåra som möjligt för oss att få bort från maten…

Vi slängde allt, men skalbaggar har setts flyga runt och krypa längs våra väggar då och då sen dess. Har inte sett någon på några månader nu, men idag landade en på min hand när jag satt i soffan!

I butiken upptäckte vi även vita mjuka ägg i det mjuka "lurvet" i en hundbädd på lagret, larverna som tittade ut var vitaktiga.
Idag hittade jag likadana trasiga mjuka ägg i en handduk i närheten av skåpet där oxbenen och grisöronen låg för flera månader sen, och en skalbagge sprang därifrån när jag rörde handduken. Såg ingen larv den här gången dock. Handduken har ju inte legat där sen i somras, den är t.o.m tvättad för inte så länge sen, och har hängt på en krok ett i närheten par veckor.

Jag funderar på om det kan vara mjölbagge http://www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Mjolbaggar/ Det är den bagge jag tycker är mest lik i formen iallafall.

Hur blir jag av med dessa? I april ska vi flytta och jag vill inte så väldigt gärna ha med mig skalbaggekompisarna till den nya lägenheten, hur söta de än må vara.

Nu har vi inget ätbart utanför frys, skafferi och kyl, men jag har inte sett en enda bagge i närheten av eller i skafferiet, så jag förstår inte vad de lever av. Kanske hittar man någon härlig godisgömma i flyttstädningen, hua…

/Anneli

Annons:
axilur
3/27/13, 11:17 AM
#1

Det lustiga är att om man googlar "bli av med mjölbaggar" så handlar nästan uteslutande varenda träff om mjölbaggar i just skafferi och kök - där jag har allra minst problem med dem… 🤔

/Anneli

axilur
3/27/13, 12:52 PM
#2

Skinkbagge är det!

/Anneli

[Iyen]
3/27/13, 1:01 PM
#3

Trevligt…. =)

axilur
3/27/13, 1:02 PM
#4

Eller hur! 😃 Tror de bott i en vinranka jag har hemma också. Kan man frysa ihjäl dem eller måste man kasta grenen?

/Anneli

[Iyen]
3/27/13, 1:56 PM
#5

Ingen aning. Om jag gissar så skulle jag väl tro att du behöver sanera betydligt mer än bara grenen. Men vad vet jag…absolut ingenting =p

UlrikaD
3/27/13, 7:45 PM
#6

Det är inte såna här då? För såna får jag in när illrarna gömmer nån köttbit under soffan och jag missar det.

http://www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/

Annons:
Vattnadal
3/27/13, 8:38 PM
#7

De dör om du fryser dem. Hade ofta sånt på gamla jobbet när vi köpte köttben od från imazo.

Fläskänger är lättare att bli av med, men dessa är inte heller omöjliga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
3/27/13, 9:09 PM
#8

#6 Nej, jag tror faktiskt inte det är såna. Är ganska säker på att det är Korynetes caeruleus det handlar om. De är grönmetall-färgade och formade precis som på bilder jag hittar på den arten.

#7 Vi fick våra från dogman, de där lådorna med ca 100 rökta grisöron i.

Vi har nu slängt alla trähus och grenar till musen som legat i ett skåp i närheten och som vi tror har funkat som boende, ställt ut höpåsen i minusgraderna på balkongen, dammsugit ur alla skåp och skrubbat prylar. Slängde också handdukar som låg i samma skåp eller i närheten av grisöronen från början. Kollade igenom våra egna kläder men det ser helt orört ut. Vet inte vad mer man kan göra. Hoppas lite elakt på att det stannar kvar här och inte följer med oss i flytten iallafall…

/Anneli

UlrikaD
3/27/13, 9:20 PM
#9

#7 Jag blir inte av med mina tror jag. Tycker alla är borta och sen helt plötsligt ser jag en komma krypandes. Och så är de borta ett tag och så ser jag en till när jag städar kattlådan.

Men förut när jag upptäckte dom då såg jag både larver och skalbaggar. Efter jag sanerat allt så ser jag aldrig några larver, bara skalbaggarna. Så jag tror de ligger nånstans och planerar sitt världsherravälde.

axilur
3/27/13, 9:55 PM
#10

#9 Jag börjar känna lite likadant.

/Anneli

Grodan
3/28/13, 1:03 AM
#11

Fläskängrar brukar jag ha… 

Ängrar känns igen på sin lurviga kropp. Det är oftast som larver man  hittar dem. Eller så hittar man larvskal…

Här i huset har det under vintern dock märkt av någon liten svart bagge liknade änger. De ligger på rygg, döda, lite här o där. Vet inte varför de dör… De bor förmodligen i väggarna… Det är ju ett gammalt hus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/28/13, 7:24 AM
#12

#11, haha Grodan, de är inte alls döda! De lurar dig! Sorry. Dvs om det är en änger av något slag. Deras specialitet är att spela död om de blir upptäckta. Det kan ju vara något annat du har också. Det är larverna av ängrar (som är en skalbagge) som är håriga och lurviga och som lever i livsmedel.

Något bra svar kan jag inte ge utan foto. Eller mer exakt beskrivning. Storlek, färg, form, rund eller platt, osv. Färg kan vara olika på halssköld, ben, kropp, vingar, osv.

Det är med skalbaggar som med möss, de kan vara väldigt olika 😉

axilur
3/28/13, 11:15 AM
#13

I formen ser de ut precis såhär http://www.rentokil.se/skadedjursguider/insekter-och-spindlar/traskadeinsekter/skinkbagge/index.html Jag har dessvärre packat ner kameran. Men de skimrar i grön metallisk färg snarare än blå kan jag tycka, men det beror kanske på ljuset. Och är lite matta eller med någon slags struktur på skalet som gör att de inte är helt blanka.

Vi bor i ett hyreshus som inte blivit renoverat på tretusen år och därför känns tanken på att de kan ha en koloni någonstans i något trä icke-synligt inte helt främmande.

Igår såg jag tre stycken som promenerade på väggar, alla i olika rum, och två som parade sig i ett fönster. De som parade sig fick tyvärr inte leva vidare. Det är absolut inte lika många som fanns i början, så antingen sinar de eller så är de på gång att komma tillbaka igen…

/Anneli

Annons:
ariama
3/28/13, 11:29 AM
#14

Du har säkerligen bestämt dem rätt. Och de kan skimra i metalliskt grönt också, så du är rätt ute.

Det mysko är att de skulle ha kommit med grisöron, kan jag tycka. Men kanske inte, även om det inte är så stor likhet mellan torkade grisöron och levande skalbaggelarver.

Jag skulle inte klassa dem som skadeinsekter, utan snarare som nyttoinsekter, i och med att de ger sig på de verkliga trägnagarna, de som gör skada i hus och möbler hos människor.

"Dina" skalbaggar, liksom trägnagarna, är inte skadedjur på livsmedel! De ger sig knappast på musmat, mjöl eller havregryn. Trägnagarna kan göra skada eftersom deras larver äter trä, i väggar och hus t.ex.

"Dina" skalbaggar kan klassas som skadeinsekter därför att man kan finna dem inomhus, och många människor blir "hysteriska" (förlåt ;-) enbart av att finna småkryp inne.

Bra att du flyttar, innan ditt hus "rasar ihop" i en sågspånshög, haha. Fast, det kanske inte går så fort, i och med att du har "dina" vackra skalbaggar där, som eliminerar en del av skadelarverna.

Grodan
3/28/13, 5:05 PM
#15

#12 Ja, jag vet, men det är nog inte ängrar. Har inte sett några larver någonstans alls. De påminner dock i kroppen lite som ängrar, fast de är lite mindre. Första gången jag ser dem tror jag alltid att det är musbajs… Tills jag tittar närmare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/29/13, 5:21 AM
#16

#15. Aha, "musbajsskalbaggarna"! Titta noga på nästa du finner, om de inte har två små vita prickar på ryggen, små. Det är pälsängrar! (Äter inte päls från mössen eller andra levande djur).

De kan finnas inomhus, men kan också komma in utifrån. Deras specialitet är att leka döda och att leka musbajs. 🙂

axilur
3/29/13, 7:42 PM
#17

Jag är inte så orolig längre efter att jag förstått att de inte är ute efter att skada något jag bryr mig om iallafall. 🙂

Läste någonstans att den här skalbaggen har en tendens att hänga med just grisöron och annan hundmat. Det är åtminstone vid grisöronen och de rökta oxbenen de har hållit sig allra mest. Nu verkar de mest "virra runt" i brist på annat.

/Anneli

Vattnadal
4/1/13, 5:14 PM
#18

Vi fick ofta såna på brynäs zoo, alltid i köttiga torkade eller rökta ben. Tror de äter sånt, annars kulle del väl inte dyka upp i sånt?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
4/1/13, 8:57 PM
#19

Ja, det såg så ut.

/Anneli

Grodan
4/29/13, 7:38 PM
#20

#12 Kollat nu, amaira och JO, de ÄR döda!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
5/1/13, 5:11 AM
#21

#20.  Så bra 🙂

axilur
5/1/13, 9:37 AM
#22

Och nu har vi flyttat. Hela nya lägenheten är renoverad och vi slängde allt som krypen kunde tänkas gilla, så jag tror och hoppas att vi är av med dem nu!

/Anneli

Upp till toppen
Annons: