Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1975 ggr
ariama
2013-03-28 08:14

Människor har inte morrhår

Lite etologi (läran om djurs beteende) och lite socialantropologi (överfört från människor till möss 😉).

"Den antropologiska forskningsmetoden är speciell, den kallas fältarbete och kan beskrivas som deltagande och observation i en främmande kulturell miljö under en längre tidsperiod. Man behöver förstå att alla människor ser världen genom olika glasögon, och även "jag" (som forskare) har min egen kulturs glasögon fastvuxna, utan att jag vet om det, jag kommer aldrig undan dem. De är som "en naturlag", och inte bara ett par glasögon som kan visa världen i olika ljus och skapa olika tankemönster och idéer."

Annons:
ariama
2013-03-28 08:24
#1

Människor har inte morrhår.

Det betyder, att vi kan inte, inte med all vilja eller inlevelser i världen, föreställa oss hur det är att leva med morrhår!! Än mindre förstå hur det är att ha morrhår som främsta sinne.

Luktsinnet kan vi förstå litegrann, men bara en liten smula om vi försöker tänka oss luktsinnet som dominerande sinne.

Vårt dominerande sinne, än ögonen. Vi ser världen omkring oss.
Vi kan se världen medvetet, dvs tänka omkring vad vi ser. Men mestadels ser vi världen "omedvetet". Det är synen som vägleder oss, utan att vi tänker på det.

Synsignalerna omvandlas i hjärnan, till "handling" - utan att vi tänker på det. Vi har inga problem med att gå igenom dörrar, kliva på bussen, läsa en bok, steka ett ägg, låta bli att snubbla på stenen eller trampa på hundbajset på trottoaren. Många av oss kan till och med köra bil "automatiskt", dvs medan vi drömmer oss bort till en annan värld.

Hur fungerar det till exempel för en fladdermus? Som ser med hjälp av ekolokalisering? Eller fåglar som kan flyga till Afrika med hjälp av jordens magnetfält?

ariama
2013-03-28 08:38
#2

Men morrhår var det. Och möss. Och mössens sinnen som är så olika våra egna.

Mössens främsta sinnen, är morrhåren och lukten.

Ögonen är för mössen inte särskilt viktiga, om vi jämför med människor. De ser inte särskilt bra, har inget större sinne för "detaljer". Ögonens främsta uppgift är inte synskärpa, utan att snabbt och effektivt upptäcka rörelse!

En anfallande katt, en neddykande uggla, en smygande räv, minsta lilla rörelse som upptäcks - och kan skapa reaktion snabbare än blixten - räddar musliv, och har genom evolutionens drift först vidare genom generationerna, till fulländning.

Mössen ser inte heller färger så som vi gör. De sägs vara färgblinda, men det betyder inte att deras värld är svartvit, utan att de i likhet med de flesta däggdjur inte kan se rött.

Luktsinnet är oerört viktigt för mössen!! De "ser" och uppfattar och tolkar hela sin värld, via luktsinnet!!

På nära håll, finns morrhåren. Morrhåren är "mössens ögon" på nära håll.

Hur möss uppfattar sin värld via hörseln, vet jag däremot inte.

ariama
2013-03-28 08:50
#3

Efter dessa inledningar kommer jag till vad jag vill säga  😃 .

Vi avlar möss, och alla möjliga "morrhårsdjur" till "morrhårshandikapp", via olika pälslag, eller genom att ta bort päls. När vi tar bort päls på djur, tar vi även bort deras morrhår. Det vill säga, vi tar bort ett av deras sinnen!!

När vi förändrar pälsen, förändrar vi också morrhåren, och däremd förändrar vi också ett sinne, och i förlängningen ett beteende.

Det vore konstigt, om ett förändrat viktigt sinnesorgan förändrades UTAN att även beteendet förändrades.

Jag säger inte att djuren lider på något vis, i alla fall inte i fångenskap. I det vilda skulle de aldrig överleva (och sådana mutationer finns ju inte heller i vilt tillstånd, de selekteras snabbt bort).

Jag säger bara, att förändrade beteenden hos morrhårsförändade djur, troligtvis går att finna i just morrhårs- "handkapp".

Jag vet att t.ex. fuzzymöss - en del av dem i alla fall - har förvånat med ett otroligt "gott temperament". Det kanske är tänkvärt att sätta beteendet i samband med fysiologiska förändringar?

Om inte annat, tänk er en blind människa, eller en människa med synnedsättning, som glatt springer runt och leker i en värld full med osynliga saker att snubbla på. Eller som muckar fysiskt gräl med andra som de inte kan se ordentligt, vore inte det ganska dumt? Det skulle nog inte kännas "riktigt självklart".

Hur som helst, hur det KÄNNS, har vi ingen aning om! Inte ens med "jämförande tanke-expriment".

ariama
2013-03-28 08:52
#4

Rent praktiskt, kan vetskapen ha betydelse genom att förstå, att beteendet i sig (hos en morrhårs-funktionsnedsatt mus) inte går att överföra via avel, till en normal mus med normala morrhår.

Grodan
2013-03-28 17:08
#5

Håller med helt. Vill man avla på temperament bör man välja SH! Hårlagsmössen "luras"… Dvs deras underbara temperament går inte alltid i arv då det i många fall kan bero på deras "morrhårs-handikapp" 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Connection]
2013-03-28 18:51
#6

Så ni anser att man egentligen inte borde ha kvar "hårlagsmössen" då man aldrig kan vara säker på att deras (ev) trevliga temperament verkligen beror på temperamentet, så att säga? Är man oseriös om man avlar på t.ex. fuzzy, anser ni?

Annons:
Verticalvein
2013-03-28 19:44
#7

Ariama du har alltid så himla intressanta ämnen du tar upp!
Jag som är totalt nybörjare (har aldrig haft möss) och jag tycker att det är så himla kul att ta del av er erfarnas funderingar och erfarenhet :)
Tack!

Grodan
2013-03-28 19:52
#8

#6 Mja, just Fuzzy kan diskuteras, men ingen som avlar på LH, Astrex el Texel anses som oseriös i Sverige. Däremot i exempelvis Tyskland så, ja, där är man oseriös om man avlar allt utom SH.

#7 Det är egentligen inget nytt alls. Jag har dillat om detta i många år, men ingen har väl eg lyssnat utom amaira.  Jag la ihop två och två år 2000 när jag började blanda in Rex på mina råttor och märkte att Rexråttorna hade annat temperament, och att detta inte gick i arv som jag ville. Så jag förstod att de var lugna och lite korkade pga sitt handikapp. Detta har aldrig tagits emot väl bland råttfolk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Verticalvein
2013-03-28 19:57
#9

#8 Nytt sa jag aldrig men väldigt intressant :)
Det här handikappet, är det något man kanske  inte ska avla på eller är det inte så skadligt för mössen/råttorna iaf? Tex en rex som väl har lite morrhår? Dom kanske bara har en funktionsnedsättning och inte ett fullt handikapp?

Grodan
2013-03-28 20:03
#10

#9 Nä, man tar väl i när man säger handikapp, kanske. De klarar ju av ett liv i fångenskap. Men man bör väl ha i beräkning att deras lugna och harmoniska beteende inte alltid är ärftligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Connection]
2013-03-28 21:18
#11

Svårt ämne, men mycket intressant att diskutera och höra andras åsikter om. Jag är ju själv väldigt inne på fuzzy. Hmm, tror ni att aveln på t.ex. dessa orsakar direkt lidande för djuren?

ariama
2013-03-29 04:55
#12

Handikapp eller funktionsnedsättning - ja, det beror ju på sammanhanget, både när det gäller människor och djur. I det vilda är jag övertygad om att det är ett handikapp, i fångenskap antar jag att det är en funktionsnedsättning.

Hur mössen mår, inombords, vem kan säga det? Vad vet vi om att leva med morrhår? Det beror ju på vilka "drifter" som lever rövare där inne 😉. Vilka behov de har.

Människor säger ibland om djur, att vad de inte vet att de saknar, saknar de inte, men det är inte sant. Såg ganska nyligen ett TV-program om människor i USA som privat har vilda djur i bur som husdjur, t.ex. tigrar eller pantrar.

En man uttryckte, om sin tiger instängd i liten bur på bakgården, att tigern inte kunde lida, för den hade levt i fångenskap i hela sitt liv, och visste inget annat. Ett utomordentligt korkat uttalande. Ett vilt djur föds med "vilt-tänk" i huvudet!! Annars skulle de inte överleva i naturen.

Vilttänk i huvudet skapar drifter i kroppen, det kallas "behov". Olika behov kan vara olika starka. Ett starkt behov som förblir otillfredsställt, kan ta livet av människor! Djur kan bara tiga och lida.

Våra tamdjur är domesticerade, avlade i generationer så att vilttänket mildrats.

Vi vet hur det är att leva utan morrhår. Men vi vet ingenting om hur det är att ha ett "handlings-schema-i-hjärnan", som i sin tur skapar "drifter-i-kroppen", kopplat till ett morrhårs-sinne. Vad det skapar för behov, och vad det innebär att ha detta handlingsschema stympat.

Ändå vill jag säga, att hårlagsavel är "okej". Med den kunskap jag har idag (kan ändra sig). Jag tycker bara det är viktigt att ha tanke och vetskap i bakhuvudet, och inte bara "ta för givet".

ariama
2013-03-29 04:57
#13

SVEMUS som förening har tagit ställning i frågan, genom att inte tillåta en standard på morrhårslösa nakenmöss!! En eloge till svemus för det!!

Annons:
ariama
2013-03-29 05:07
#14

#7. Verticalvein  😘.

Grodan, ja, det var du som tog upp det här med morrhåren först. 😘 Det är alltid intressant och givande att dela tankar och erfarenheter!

Avel på hårlag, och nakendjur, går knappast att någonsin komma ifrån, tror jag. Varianterna är för populära och älskade, vad det än gäller för djurslag. Jag vet inte heller om det skulle vara nödvändigt att "komma ifrån".

Först och främst gäller det ju att "bekämpa" avel med gener som orsakar skador som ger smärta och/eller lidande, på ett mer konkret vis.  Som den nakengen som krackelerar ögonen hos musungar.

[Connection]
2013-03-29 09:13
#15

Väldigt bra skrivet, ariama! Fick mig att tänka till ordentligt… Jag tycker det är oerhört viktigt med berikning (att djuren kan få utlopp för naturliga beteenden) men hur ska ett djur kunna bete sig naturligt om vi har avlat bort dess främsta sinne? Att avla medvetet på funktionsnedsättningar på djur känns ju inte direkt sunt eller ens okej, då djurens välmående borde komma i första hand…

Sync
2013-03-29 12:29
#16

Att avla bort morrhår är jag emot. Men när det gäller t.ex. krull borde det ju inte vara några problem. Då morrhåren fångar upp partiklarna iaf. Fast med mindre grad än en mus med raka morrhår. Däremot en LH mus som har raka borde ha det ännu bättre än en normal mus då även deras morrhår är längre. :) Eller? ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-03-29 17:28
#17

Men varför nämna fuzzy här? Fuzzies har ju morrhår, dock kan de vara krulliga, är det därför dem nämns?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2013-03-29 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fuzzy, tydliga, raka, morrhår =) Mina fuzzys ska ha raka morrhår, även om det i standarden är tillåtet med krulliga.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Connection]
2013-03-29 18:38
#19

Viktoria:👍

ariama
2013-03-29 19:14
#20

#17. Jag kan inte fuzzy (är inte särskilt intresserad ;-). Men alla "hårlagsmöss" har ju även morrhåren förändrade på något vis.

Fuzzy med raka morrhår bör ju vara bättre/normalare/vettigare än krulliga.

Det finns flera olika krull-morrhårs-gener! Här har det ibland dykt upp en gen som gett krulliga morrhår på annars helt vanliga korthårsmöss (eller semikorthår).

Morrhår fångar inte bara upp partiklar utan är även känselorgan.

När jag hade en mus som rymt en gång och kröp in under mitt täcke på natten, fick jag ett bra exempel på hur möss använder morrhåren!

Hon sprang upp och ner längs med mitt ena ben. Det enda som kändes, var den taktila beröringen av morrhåren mot min hud. I mörka gångar använder de morrhåren som "blindkäpp" typ 😃, fast tusen gånger skickligare förstås.

Eller titta hur en mus springer utmed en vägg! Och runt hörn. Hela tiden med morrhårskontakt. Krulliga morrhår ger en annan känsel, antar jag.

Men, som sagt, jag har ingen aning om hur mössen verkligen använder morrhåren, fullt ut, på alla vis. Än mindre hur det upplevs eller känns. Det är bortanför min inlevelseförmåga.

Annons:
VStromberg
2013-03-29 19:17
#21

Ariama, du är förståndig! När man nu väl orkar läsa dina inlägg ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ariama
2013-03-29 19:39
#22

  😃

 Det är härligt med skriv- forum, det är ingen som avbryter en när man "pratar" 😛

[Connection]
2013-03-30 12:34
#23

Haha! 😃

Sync
2013-03-30 13:01
#24

" När jag hade en mus som rymt en gång och kröp in under mitt täcke på natten, fick jag ett bra exempel på hur möss använder morrhåren!" Haha :D

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-03-30 13:25
#25

#17 Näe, de har inte raka morrhår. De har allt från väldigt lätt krusade till böjda och krulliga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-03-30 19:57
#26

#25, mina har raka, och så ska dom fortsätta vara =)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-03-30 23:24
#27

Du skriver det envist, men jag hävdar att Fuzzy (fu/fu) inte har raka morrhår. Även om det ser ut som det. De har allt från lätt böjda, lätt "frizziga" till väldigt böjda/frizziga.

Det är (generellt) inte så att ett hårlag ändrar allt utom känselhår. Den ändrar all behåring.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VStromberg
2013-03-30 23:28
#28

De är raka. Eventuellt böjda kan jag gå med på, men inte mer än vad de korthåriga mössens morrhår är… Och jag talar sanning Grodan, så självklart är jag envis ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

StillaSinnet
2013-03-31 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 de kan variera mycket. jag har haft både raka, krökta och "vingliga" vet inte hur ska förklarar dem bättre. De är liksom inte rundböjda som rex, men inte spikraka heller.

Era fuzzy i annonsen har ganska krökta morrhår btw, men det är helt ok att det r så :)

Ett exempel på en fuzzy. Alla morrhår är INTE raka här

Här är en ny bilde på en annan fuzzy, ganska raka, svagt böjda

Ytterligare en fuzzybild med "busiga" morrhår som strävar efter att stå rakt ut men vinglar på vägen dit.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-03-31 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Hur som helst så är morrhåren an av anledningarna till att fuzzy nu är med i standarden men inte nakenmusen (ögonsjukdomen är givetvis en annan anledning till att få bort den varianten). Jämför man med astrex eller texel så har fuzzy betydligt bättre funktion i sina morrhår.

Trollslända, texel. Det syns ju tydligt hur långa och krökta hennes morrhår är. När en texel sniffar så rör sig en fly av morrhår runt hela huvudet. Bra eller inte?

Astrex är korthårskrull och deras morrhår blir jättekorta när de kröks inåt. Blir som en liten hårboll runt nosen. Bra eller inte?

så en liten fuzzybebis som avslutning :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-03-31 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu vill jag att alla tar i beaktande att jag verkligen inte på något sätt alls försvarar nakenmössen, men jag vill ändå på ett objektivt plan delge det jag upptäckte när jag hade dem. 

Nakenmöss har inga morrhår alls, och de drogs med sjuka ögon, men ändå var de sociala, orädda, umgicks med korthårsmöss utan problem. 

I MINA ögon, utan problem. 

Jag har alltid haft nakenmöss ihop med pälsade möss och ser ingen skillnad på beteende, mobbing eller agressivitet dem emellan eller mot människor, men visst kan de ha lidit i det tysta. Det vet jag inget om

Vad jag däremot tror är möjligt är att barberade möss lider mer än de som föds utan morrhår. De som har haft sina morrhår och blivit av med dem saknar dem. 

Jag lutar mitt antagande mot de studier som gjorts på människor som förlorar ett sinne i vuxen ålder jämfört med de människor som föds in i sitt handikapp och inget annat vet. 

Barberade möss vet hur de ska använda sina morrhår i en förfinad kommunikation och blir handikappade i sin fortsatta kommunikation när detta tas ifrån dem. Turligt nog växer morrhår ut igen :)

Bara för att tydliggöra:

Ta en titt på denna bild och FÖRSTÅ varför vi inte ska avla på nakenmössen även om de fungerar socialt

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-03-31 14:31
#32

Mycket bra inlägg, Artlink! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-03-31 20:54
#33

Heja Artlink!! Många bra bidrag till tråden. Jag uppskattar väldigt mycket, att du "alltid" har bra foton att visa upp, när saker och ting diskuteras. Det är värdefullt!

Det är en intressant diskussion, överlag.

(och givetvis uppskattar jag alla svaren i tråden!!!)

VStromberg
2013-03-31 22:04
#34

#29, ja, böjda. Men inte krulliga eller krusiga ;) Alla våra möss morrhår tycker jag dock ser ut sådär. Och just Mörten o Tasken har böjda, det vet jag, en annan anledning att de inte passar MIN avel. Jag vill ju ha nakenmöss med morrhår, inte fuzzypälsade ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Sync
2013-04-01 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

På tal om morrhår .. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-04-21 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

På tal om böjda morrhår…… Detta är ingen fuzz och ingen krull heller ;) En helt vanlig mus!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-04-22 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#36 Aw… vilka fina morrisar

Jag har vita morrhår på flera av mina rådisar, det ser lite skoj ut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-04-22 16:33
#38

#37, DÄR kan jag hålla med om krulliga morrhår.. Men mina fuzz har då f*n inga krulliga morrisar ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Upp till toppen
Annons: