Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1240 ggr
ariama
3/29/13, 7:42 PM

Lus

Först en liten varning för känsliga läsare. Sluta läs här. Jag dissekerar mina döda möss…

Tyvärr fick min goa, fina vackra Honey Glow en tumör och har idag tagits bort vid ca ett år och sju månader. 😕Jag tar bort tumörmöss, innan tumören växer sig alltför stor, vill bara först vara säker på att det verkligen är en tumör och inget annat.

Mina döda och avlivade möss, brukar jag kolla igenom extra noga, nu när de "ligger still" (ähum).

Jag brukar också öppna och kolla inuti, att allt ser bra ut, att inga inälvsparasiter finns, osv. Jag har en steroelupp, dvs ett mikroskop med "två ögon". Jag brukar också kolla igenom huden noga, särskilt i nacken och runt ögonen.

Tyvärr hade jag "napp" den här gången … En enda liten lus. Huden såg helt fin ut, rosa och fräsch, lusen såg lika "fräsch" ut den, i samma färg nästan genomskinlig. Utan sterolupp skulle jag aldrig ha sett den!!. Så liten att jag inte ens kan fotografera den!

Ajaj. Först satt den nerborrad i huden i nacken. Bara en endaste. Sen släppte den taget och började "fly". Hur fångar man en sån? Så liten att den inte går att ta i.

Jag klippte helt sonika bort en bit nackskinn på Glow, satte i en petriskål (används på labb), kollade att den var kvar där, satte på locket, tejpade igen sidorna, och så in i frysen. Så, nu har jag en lus i frysen 😃. Intressant!

Efter påsken ska jag kontakta Roslagstulls Djurklinik. De är de bästa jag vet i alla fall, och jag brukar få bra kontakt med dem. Får ta och åka in, med en mus och en bit fryst nackskinn med en likaledes fryst liten lus. Sedan är det medicinerinig, och storsanering som gäller. Får bli en rejäl vårstädning!!

Sista fotot på Honey Glow (närmast kameran)

Annons:
L8sson
3/29/13, 7:45 PM
#1

Otroligt intressant!  Jag blir så galet nyfiken och intresserad, Lottiz berättade en hel de historier på årsmötet och visade bilder osv. Jag blir så intresserad och vill vet mer, ju mer man är med om ju mer lär man sig. (Y) 

Bra att du delar med dig!

VStromberg
3/29/13, 7:48 PM
#2

Bra jobbat! ❤️

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ariama
3/30/13, 8:23 AM
#3

#1 och #2. 😘

Lusen heter (allra troligast) Polyplax serrata. Storlek upp till ca en och en halv millimeter. Den ser ut såhär: http://www2.vetagro-sup.fr/etu/DPN/parasites/pouano.html

ariama
3/30/13, 8:41 AM
#4

Jag är ju emot att medicinera "i förebyggande syfte" eller "för säkerhets skull". Eftersom risken är stor för att ohyra och bakterier utvecklar resistens, och våra djur sedan inte går att behandla, när angreppen är allvarlliga och verkligen behövs av nöden.

Givetvis är jag inte emot medicinering och behandling, när smitta påvisats rent konkret.

Eftersom jag propagerar för en avel som stärker immunförsvaret, även vad gäller parasiter (både inre och yttre) har det hänt (här på mus.ifokus till och med) att jag anklagats för att vara för snål för att vilja sköta om mina möss på bästa vis.

Det är jag inte, jag bara vet vad jag pratar om i det här fallet.

Om jag var "snål", kunde jag använda den förpackning med stronghold som jag redan har, eller vända mig till lokala vetrinären och få det jag vill, och inte kosta på en svindyr vetrinärklinik, inklusive resa, trängselskatt, och annat. Som du skriver L8sson, ju mer man är med om, ju mer lär man sig.

Behandlar djur mot sjukdom och parasiter gör man ENDAST i samråd med kunnig vetrinär!!!!!

ariama
3/30/13, 8:53 AM
#5

Varifrån lusen kommer, vet jag inte. "Bekymrar" mig inte så mycket. Alla vilda djur har parasiter, mer eller mindre. Och våra tama husdjur kommer inte heller undan.

Både vilda och tama djur utvecklar resistens mot parasiterna, med hjälp av sitt immunförsvar. För mig är denna naturliga immunförsvars-resistens en viktig aspekt!

Jag är inte så "blödig" av mig. Svaga djur avlivas här, och tas ur avel. Det är mitt ansvar som uppfödare, både mot mössen, mig själv, och eventuella köpare (även om jag inte avlar för att sälja).

Med tanke på denna detekterade mus-lus, känner jag mig ganska nöjd. 😃  Och anser att min avel gett reslutat.

Jag har alltså löss bland mina möss (har en så har alla här). Några synliga angrepp har jag däremot inte, inte någon "utbrytande epidemi". Hos en äldre hona med tumör (allmänt nedsatt immunförsvar) kunde EN lus hittas, svårfunnen, med mikroskop!

Fotot på Glow här ovan, är taget för tre veckor sedan…

StillaSinnet
3/30/13, 12:19 PM
#6

Ja, detta är spännande. Kanske inte så trevligt, men intressant och spännande är det. Detektivarbete!

Ja, mina bilder är jag rädd om och spar undan till utbildningsdagar åt SVEMUS, men sedan ska jag publicera dem på min hemsida så folk i allmänhet kan få lära sig.

jag kollar också pälsar när djuren dör. Och jag fick en chock i vintras när en mus som varit ensam och blev skivig och ful i pälsen dog. Jag har aldrig förr sett så mycket skabbkvalster! Djur som går tillsammans håller varann rena om ohyra finns, men denna var gammal och skruttig och orkade inte hålla sig själv ren och hade ingen burkompis.

Sedan blev det sanering och medicinering här inför årsmötet i februari. Men bra bilder fick jag på de små terroristerna! Till och med två i parning och små bebisar 😮

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
3/30/13, 1:32 PM
#7

Bara en lus. Inga ägg?

Låter konstigt.

Hur gör du med möss du köper in? Jag vet att du vanligen inte gör det, men du har införskaffat några möss de senaste månaderna, hur gjorde du med dem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/30/13, 2:54 PM
#8

#7. Nä, fann inget annat, inte ens ägg.

Inköpta möss bor i en egen hörna i musrummet, och har "halvkarantän", typ. Honor får en kompis, som sedan blir "halvisolerade". De har ett täckt akvarium, pysslas inget extra med, hålls koll på, och syns inget märkvärdigt så införlivas de sakta med de andra, dvs jag släpper efter mer och mer på kollen.

Några parasitangrepp har jag inte märkt på mina köpta möss!

Köper ju också bara möss från ställen där jag har lite (mest "mycket") koll, och inte är särskilt orolig. Visst, vad som helst kan hända, och vad som helst kan följa med köp och mus. Men jag vill också att de ska vara lite tåliga, och klara av lite påfrestningar.

Det har funkat hittills. När det inte går, och jag blir av med alla mina möss pga mitt agerande, så byter jag väl agerande efter det. 😉   Inte heller skyfflar jag spån mellan burarna. De bara "införlivas" sakta  och "naturligt", av sig själva liksom. Utom de som omedelbart får en kompis (som kan "offras" om något går fel). Har hittills inte fått några sjuka möss.

Grodan
3/30/13, 3:15 PM
#9

#8 Ok. Lusen borde ju kommit in via ägg i någon päls, kan tyckas… men du kan ju plockat något ute också…

Jag har inga vetenskapliga belägg för det men jag tror att hårstrån med gnetter på (okläckta ägg) som ligger någonstans, ex i havresilon på en bondgård… faktiskt kan kläckas i rätt betingelser om det inte gått för lång tid… MEN säker är jag inte…

De folk som haft löss på sina möss/råttor har eg aldrig kunnat säga med 100% säkerhet varifrån angreppet kom.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/4/13, 8:41 AM
#10

Jag ändrar "lus" till "kvalster". Det borde jag ha förstått meddetsamma, men min vana av dessa små kryp är inte så stor (eller var inte så stor, nu vet jag mer 😉 ). De är också svåra att studera och räkna ben på.

De är mycket mindre (högst 1/2 mm stor) och suger inte blod (är vackert genomskinliga utan "smuts" inuti). Jag kan inte se dem med blotta ögat.

Har ännu inte kontaktat vetrinär, har inte haft en lugn stund över, och sedan orkar jag inget längre. Men mössen mår bra.

Myocoptes musculinus eller Myobia musculi bör det vara.

De är tyvärr alltför små för att kunna fotograferas, jag kan inte fota via stereoluppen tyvärr.

Fortsättning följer.

StillaSinnet
4/4/13, 10:24 PM
#11

#10 Låter som skabbkvakster och de är ju inte helt ovanliga

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
4/5/13, 5:48 AM
#12

Nä precis. Inte helt ovanliga. Myocoptes musculinus och Myobia musculi är de två vanligaste arterna på möss. Vilken av dem det är (eller båda, för det kan det vara), kan jag inte avgöra och lär knappast få veta heller. Angreppen är i alla fall lindriga, de har inget bra "fäste" i mina möss.

Grodan
4/6/13, 6:32 PM
#13

Aw. Skabbkvalster gör ju trots allt mycket mindre skada på mössen än löss. Glad att det "bara" var skabbkvalster. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: