Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1025 ggr
Rebornbabyn
4/1/13, 3:30 PM

Gallerburar?

Vad är max-avståndet "mellan" gallret? (så de inte rymmer).

Jag har inga möss men jag bara undrar :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Annons:
Tbopp
4/1/13, 3:31 PM
#1

har för mig att det var typ 7mm ^^ fast jag minns inte exakt hehe

Rebornbabyn
4/1/13, 3:32 PM
#2

Okej, tack ändå!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sync
4/1/13, 3:34 PM
#3

Mina två gallerburar har 4-5 mm mellan varje. alltså riktigt litet. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Rebornbabyn
4/1/13, 3:38 PM
#4

Då är alltså ca 13 mm alldeles för stort? 

Var kan man köpa billiga burar? ^^

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Tbopp
4/1/13, 3:41 PM
#5

nu har inte jag möss men jag skulle kunna tänka mig att det är för stort ja. På blocket brukar det finnas rätt så billiga burar, titta där :) sen finns det ju samlalådorna från ikea som är bra ^^

[cessi]
4/1/13, 3:42 PM
#6

Gränsen borde vara 7 mm, så ja, 13 millimeter tar nog mössen sig ut ur! Jag köpte en dunabur på ett lokalt loppis för 15 euro. Annars finns det mycket burar på köp och sälj-sidor på nätet för varierande priser, jag skulle rekommendera att du håller utkik där!

Annons:
Rebornbabyn
4/1/13, 3:43 PM
#7

Ja, men finns det några internetsidor där det finns "billiga" burar?

Finns det andra "lådor" än SAMLA lådorna från IKEA som man kan andvända som bur?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Rebornbabyn
4/1/13, 3:56 PM
#8

Och om man har en SALMA låda som bur till dem, ska man då ha lock på eller inte? :) Så de inte hoppar ut!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sync
4/1/13, 4:00 PM
#9

13 mm är ALLDELES för stort ja. xD #7 #8 Riktiga affärer, även på nätet, har dem oftast lite dyrt. Kan kosta även upp till 1000 om de är riktigt stora. Men oftast inte lämpliga för möss. Ja. Man kan ha lock på.. men glöm inte göra andnings hål! ;))

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Rebornbabyn
4/1/13, 4:07 PM
#10

Sync: Ja, var på lådan ska man isf göra andningshålen och hur?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sync
4/1/13, 4:16 PM
#11

En fin artikel av L8sson och Nakenmuffen. Däremot så är den om öppnade burar, men kika gärna in. Det funkar utmärkt. http://mus.ifokus.se/articles/5156f98ece12c46afe000959-oppna-och-billiga-burar-steg-for-steg?discussions-2 Jag gjorde däremot annorlunda. Gjorde en massa hål på locket med en eldvärmd spik. :) Plus ett litet hål på sidan så att musen kan komma upp i min hand om den vill, utan att behöva öppna locket. ^^

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Rebornbabyn
4/1/13, 5:12 PM
#12

#11 Tack, men isf är jag rädd att mössen ska smita när den är lådan är öppen på ena sidan.

Har du någon bild på din bur? (jag tycker att den lät lite säkrare!) :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Velinga1984
4/1/13, 5:21 PM
#13

Har inte bild på mobilen men det finns nät att köpa för att till såna burar. Bara söka här på forumet :)

Annons:
Sync
4/1/13, 5:22 PM
#14

Just nu har jag inte dessa burar här. Utan de är i Ystad. Är nu hemma hos mina föräldrar. Men kan göra bilder imorgon. Nej.. friska (i huvudet) möss hoppar inte ut sådär. Kan hända av misstag, men det är oftast inga problem. Dessutom får man bättre kontakt med musen. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Rebornbabyn
4/1/13, 5:29 PM
#15

#13 Ok, tack.

#14 Okej, Ja, skicka gärna bilder imorgon! Men din bur, har du också ett "öppet hål" på sidan eller? För isf vill jag ha en "lucka" som man kan öppna när man ska leka med musen. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sync
4/1/13, 5:35 PM
#16

#15 Ja, som jag sa innan. Jag har ett litet hål på sidan så musen kan kika ut och eventuellt hoppa upp i min hand. :) Däremot inte så stort som i den därra artikeln. Det är bara att låta fantasin flöda! Man kan fixa en bur exakt hur man vill! :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Rebornbabyn
4/1/13, 5:39 PM
#17

Ja :) Man kan väl ta andra sorters lådor med?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sync
4/1/13, 5:52 PM
#18

Förmodligen.. Bara dem är tillräckligt stora och har lufthål. Däremot är det inte rekommenderat med trä som botten. Det både luktar och blir äckligt av avföringen och annat..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Rebornbabyn
4/1/13, 6:02 PM
#19

Ok, tack. kan man inte göra typ "luckor" att öppna när man ska ta ut musen? Istället för att ha öppna sidor hela tiden m.m.

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Velinga1984
4/1/13, 6:25 PM
#20

#19 Javisst, bara fantasin stoppar dig :) men tänk på att ge buren bra med lufttillförsel så dom inte får syrebrist. Många av mina honor går inte att ha i öppna burar, så sync; de är friska ändå i huvudet ;) Har som sagt även en hane som gärna rymmer om han har öppen bur. Öppna burar passar inte alla möss, och att hävda en sån sak utan erfarenhet av rymningsbenägda möss är inte bra. Du får gärna låna min tricolor- hona som både hoppar för att nå sitt mål samt klättrar på allt hon kan för att nå sitt mål. Vissa av mina bor i öppna burar och vissa bor i stängda burar.

Annons:
Rebornbabyn
4/1/13, 7:01 PM
#21

#20 De som bor i stängda burar, är det vanliga hamsterburar då eller?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Velinga1984
4/1/13, 7:26 PM
#22

#21 Nej, förvaringslådor i plast med nät och sk labbburar. Vägrar ha gallerburar i mitt hem då det dels knappt några som passar möss och att det stökar ner för mycket ifrån buren.

Sync
4/1/13, 7:27 PM
#23

#20 Nu menade jag inte rymningsbenägna här va.. ;) Jag har visst det erfarenhet av rymningsbenägna möss. Även råttor och en degu.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
4/1/13, 7:29 PM
#24

#22 Jag har gallerburar och det stökas inte runt burarna alls .. och mina möss älskar att gräva. Vadå knappt passar möss? Låt henne testa. Mina möss älskar gallerburar. Suck.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Velinga1984
4/1/13, 7:58 PM
#25

#24 Ja, sucka på du ;) JAG kan bara skriva min åsikt och nej jag tycker inte att många gallerburar passar möss. Har heller inte skrivit att hon inte får prova själv. Och nej du nämner inte rymningsbenägna möss utan att friska möss i huvudet inte rymmer. Ha en bra kväll förövrigt då jag inte jag lust att diskutera mer om detta :)

Sync
4/1/13, 8:14 PM
#26

#25 ja.. men nu skrev du det på ett sätt så du skrämmer bort henne från att testa. Jag vill inte bli missförstådd. Jag menade inte att rymningsbenägna möss inte är friska. Men när jag sa "friska" menade jag då Inte rymningsbenägna. Jag valde bara fel ord. Förlåt för det, Velinga.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Velinga1984
4/1/13, 8:49 PM
#27

TS; det finns många trådar om fördelar och nackdelar med alla typer av burar. Så sök tips. En stor nackdel med förvaringslådor typ Samla är att mössen kan gnaga sug ur då plasten är relativt mjuk. Men prova det du känner är bäst, jag har provat sk duna-burar, terrarium och akvarium innan jag kom fram till de jag har idag. För mig med 7 burar så behöver det vara smidigt att städa burarna vilket mina är :)

Annons:
UlrikaD
4/2/13, 1:23 AM
#28

Det är väldigt olika från mus till mus hur de är, beter sig och vill bo.
Jag har haft möss som gnagt hål i en stor tjock duna-bur, men jag har åtskilligt fler som bor hur bra som helst i plastlådor. De gnager inte det minsta.

Jag har världens, gosigaste och trevligaste möss (tycker jag:), men jag skulle aldrig våga ha öppna burar. Många av mina tar vägen vidare ner ifall det finns någonting att klättra på. De hoppar ju inte rakt ut från en höjd eller så, men oftast så finns det någonting att ta tag i och kila vidare på. Så öppna burar är ingenting för mig här hemma. Men däremot så är mina möss inte rymningsbenägna för de håller sig på ett bord ifall jag har dom där. Men som sagt…finns det någonting att ta sig vidare på så gör de det.

Men är heller ingen stor fan av gallerburar, men en del kanske tycker det är jättekul att klättra i. Men det känns som om man skulle kunna skada sig ifall man klättrade högt, fastnade med en tass och ramlade. Jag vet inte. Föredrar att fylla mina burar med klättermöjligheter på säkrare sätt. Men det är ju bara hur jag gör:)

Rebornbabyn
4/2/13, 9:38 AM
#29

#28 Tack för dina tips! Kan du lägga in bilder på dina "burar"?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

UlrikaD
4/2/13, 3:59 PM
#30

Jag har vanliga dunaburar i olika storlekar, de största är 1m långa. Sen har jag sådana plastlådor som tipsas om i öppna burar, fast jag har inget öppet utan nät i lock och på sidan istället.
Sedan har jag terrarium, vilket alltid kommer att vara mina favoriter, men lite dyrare.
Har tyvärr inga bilder, men olika vanliga burar som jag för det mesta öser in roliga saker att bygga med, papper, kartonger o.likn. Brukar oftast ha en hel del äppleträdgrenar. Både att gnag på och att klättra på. Sen de burar som är höga nog har jag såna hänggungor med stege man kan köpa på olika zoo-affärer. De är väldigt poppis. Tyvärr är de för långa för en del burar. Men i terrarierna och i de stora dunorna funkar de jättebra.

Rebornbabyn
4/2/13, 4:26 PM
#31

Jaha, tack för att du delade med dig av dina tips! :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Rebornbabyn
4/2/13, 5:16 PM
#32

Jag har fortfarande inga möss men jag tycker ändå att det är kul att titta på tillbehör och leksaker till dem. Så nu undrar jag, kan man andvända trähjul till möss? Och isf vilken storlek: 15 cm eller 20 cm?

Här är länk: http://www.grizzlyzoo.se/hamster-ovrigt-Karlie/hamsterhjul-bogie-tra-15cm/

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Upp till toppen
Annons: