Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 608 ggr
jollycox
2013-04-02 11:12

Klättermöss

Jag har två små otroligt aktiva pojkar som klättrar i taken. Ena bor i en liten duna och den andra i en 70-duna. I den lilla buren är det som ett hyllplan så han når ju till taket(i skrivande stund är han och klättrar i taket) men i den stora buren är det från högsta stället 20 cm till taket så han hoppar upp till taket.
Igårkväll tänkte jag att jag skulle ställa något så att han i den stora buren kan klättra i taket, så han slipper hoppa och kanske göra illa sig. Dock såg det då ut som att han försökte komma mellan gallret så jag plockade bort det igen. I och med det kan jag ju inte bygga på höjden i buren heller, då klättrar dom ju i gallret, men dom vill ju klättra.
Jag la några böcker på gallrena så dom inte skulle kunna klättra överallt men dom måste ju få luft också.
Jag behöver köpa nya burar men har väntat med det då jag inte vet vad för typ av bur jag ska ha, tydligen inte dunaburar, och gallerburar går helt bort. Har eventuellt ett terrarium på gång.

Vad för typ av bur bör jag köpa?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Velinga1984
2013-04-02 11:17
#1

Hur unga är dom? Min ena hane klättrar gärna på sitt galler, han har bott i labbbur sedan drygt 4 veckors ålder utan att lyckas ta sig ut. Min ena hona klättrar oxå på allt fast hon snart är 11 månader, som ung fick hon bo i ett terrarium då hon var rymmarexpert :) Nu bor hon i en plastlåda med finmaskat nät vilket håller henne inne.

jollycox
2013-04-02 11:23
#2

#1 Dom är 6 veckor på torsdag.
Jag har funderat på en rätt hög plastlåda som man kan inreda på höjden då och så sätter man finmaskigt nät på två sidor, men inte så stort att det går att klättra mycket på det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vildvittrans
2013-04-02 11:45
#3

Plastlåda eller akvarie tycker jag är bäst! Har haft duna som reservbur och tyckte som du och fäste då finmaskigt siktnät över gallret. Men lite joxigt att se till att inget vasst finns samtidigt som det ska gå att stänga buren också.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

jollycox
2013-04-02 11:50
#4

#3 Akvarium känns likadant som duna, jag måste ju ha nät på taket och då kan jag inte bygga på höjden för då kommer dom klättra i taket ändå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vildvittrans
2013-04-02 11:54
#5

Fast då kan du välja ett väldigt finmaskigt nät och spänna i en träram. Då kan de varken komma ut eller fastna. Jag har grenar ända upp till tak i mitt akvarie och mina älskar att sitta där och lukta och kika ifall någon kommer och öppna. Men siktnätet är så finmaskigt att de har svårt att hänga direkt i nätet dagarna i ända.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

jollycox
2013-04-02 22:28
#6

Altså jag blir typ tokig 🤪
Har haft ut dom en stund nu och knappt en minut efter att jag satt ner dom i burarna igen så klättrar båda i taket. Plus att när jag hade dom ute så klättrade den ena upp för väggen, på tapeten. 🤔
Har iallafall köpt två plastlådor som jag ska sätta finmaskigt nät på på sidan så hoppas jag att det blir bättre.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Upp till toppen
Annons: