Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 803 ggr
[Random_Sweet]
4/4/13, 6:48 PM

Aktiviteter utanför buren?

Hej! 

Är det någon som vet något man kan göra med mössen utanför buren?
Vad brukar ni göra med era möss?

Jag vill liksom hålla på med dom, Och vissa av mössen är jätte sociala och hoppar upp i handen direkt när jag är där och fixar. 
Men vet inte vad man kan göra :/

Testade agility förut, Men det verkade dom inte tycka om, Så det kom vi inte långt med :P

Tänkte att man kanske får ännu socialare möss om man har någonting att göra med dem! :)

Så bomba med förslag på vad man kan göra nu är ni snälla! :D

Annons:
Velinga1984
4/4/13, 7:24 PM
#1

Jag testar mina möss med nya miljöer, tex på en lekyta gjord av min smyckeshållare. Idag fick de vistas på min brödlåda, häromdagen fick de vara i ett nedlagt glas. Kanske inte låter så roligt men det vänjer dom vid nya saker och de får något att utforska medans jag kan ta kort 😉 Märker enorm skillnad på de möss som vill vara med och de som mest tycker det är jobbigt. Men det är nyttigt med miljöombyte 😛

[Random_Sweet]
4/4/13, 8:42 PM
#2

#1 Ah, Okey. Det ska jag prova! :)

Grodan
4/6/13, 6:55 PM
#3

Jag har några rastplatser mina möss får vara på. Har dem även gärna på mig och i fickan.

Sedan får de även byta bur några gånger i sitt liv. Jag har inga gallerburar, men akvarium och terrarium. Vissa kan även få bo i öppna "lådor"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
4/6/13, 8:22 PM
#4

#3 Okey. Ja, Jag brukar oxå ha dom på mig, Men tyckte de behövde utvecklas! :)

Grodan
4/6/13, 9:47 PM
#5

Du kan göra iordning en rastplats åt dem. Det kan vara ett bord med leksaker eller en mindre avgränsad del av ett bord. Allt beror på dig och vad du har plats med.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
4/6/13, 10:47 PM
#6

#5 Jag har två stora pappkartonger som det är inrett för möss. Där har dom fått varit mycket förut, Men trodde inte det var något som dom gilla speciellt mycket. Men får väl börja ha dom där igen då! :)

Annons:
Grodan
4/6/13, 11:14 PM
#7

Ja, varför inte. Du kan även göra labyrinter lätt av kartonger


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Snuttegris]
4/7/13, 12:01 AM
#8

Något jag tyckte verkade skoj och som jag en vacker dag ska pröva med mina sen är - om man har tillgång till badkar eller en duschkabin man kan stänga, så ta med dina möss dit, sätt ner dom på golvet och se om dom klättrar upp för benen på dig. Gör dom det så beröm mycket. Då får dom både motion och ni får ännu mer kontakt.

Som sagt jag är absolut ingen musexpert, men tittar och läser väldigt mycket på nätet om träning, aktivering och social kontakt. Finns ju en hel del som man fastnar för och tycker verkar skoj. Sen om alla saker fungerar är ju något man bara själv kan få personlig erfarenhet av. Vissa saker funkar alldeles utmärkt till vissa möss och annat kanske inte fungerar alls. Hoppas ni hängde med i min röriga hjärna 😛

Jag vill i alla fall inte utge mig för att vara musexpert då jag bara har haft mus i ett par veckor, men jag älskar att ta reda på saker och testa olika saker när det gäller mina djur.

Tycker också att det har kommit fram många andra bra tips i tråden som jag själv ska testa.

Grodan
4/7/13, 5:52 PM
#9

Precis. Badkar. Nu har jag inte längre badkar och det är jättetråkigt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
4/8/13, 1:13 AM
#10

#7 Ah, Okey. Får testa det nån gång! :)

#8 Har inget badkar.. :( 
Men tack för tipset ändå! Kan ju testa det ifall jag någon gång köper mig ett badkar. :)

ajanki
4/8/13, 7:47 AM
#11

Jag brukar ofta ha mössen på mig och så har jag ett motionsbord med hjul, pinnar, rullar m.m där älskar dom att vara! Vissa av mössen får även vara på min säng och springa men eftersom sängen är ganska stor och där finns många ställen att gömma sig på och "försvinna" så har jag bara dom mössen som kommer när jag ropar där:)

[Snuttegris]
4/8/13, 3:34 PM
#12

Jag funderar på om jag skulle göra ett klätterträd i köket till mina möss, med massa saker man kan hänga som typ små bon och leksaker, gungor osv. Sett att många har det till undulater, men jag kom att tänka på att man had kunnat göra nåt liknande kanske till mössen.

[Miss_björnbär]
4/8/13, 3:57 PM
#13

#12 åh det där lät smart och roligt! Okej om jag kanske härmar den idén? :D

Annons:
[Snuttegris]
4/8/13, 4:26 PM
#14

Ja men självklart 😃

Upp till toppen
Annons: