Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 632 ggr
[Snuttegris]
4/5/13, 6:22 PM

Det går framåt

Har haft mina små mösstjejer nu i ungefär två veckor.

När dom kom hit så var dom mycket skygga små damer och tryckte mest i huset.

Varje dag så är jag nere med händerna och plockar i buren och rumsterar om och ändrar och dom verkar uppskatta detta för dom kommer fram mycket när jag har ändrat om.

Penny är mycket mer framåt än Amy, men det får ta den tid det tar. Man får vara lite mer försiktig med Amy helt enkelt.

Båda tjejer har nu ett par gånger suttit på axeln och myst och burrat in sig i håret i nacken.

Men idag hade Penny ett riktigt stort genombrott.

Läste i en artikel här på mus iFokus att man kan träna att tämja genom att ha mössen på en mindre yta och bara ha handen på ytan och inget annat. Då blir automatiskt handen något spännande till slut (förhoppningsvis).

Tog upp Penny och lyfte ut henne på en stol. Satte mig själv på golvet med handen i centrum. Länge gick hon och utforskade stolen och undvek handen. Men till slut började hon att utforska kanterna och ryggade inte när jag satte handen till kanten. Till slut klev hon till och med ner på på handen och klättrade upp på armen. Då släppte jag ner henne på stolen igen och så höll vi på så fram och tillbaka. Till slut verkade hon så pass trygg med min hand och arm att hon pausade i springandet och satte sig på min arm och började putsa sig själv lite grann.

Åh vad lyckan var stor i den stunden. Där kände jag verkligen att den träningen gav resultat så det är en träning jag kommer att fortsätta med.

Jag trodde aldrig jag skulle bli så fäst vid möss, men jag är verkligen musbiten. Tänk att så små varelser kan etsa sig fast i ens hjärta så hårt efter så kort tid. Jag ångrar inte en enda sekund att jag skaffa dessa små varelser, trots att dom kommer från djuraffär.

Försökte ta bilder idag på träningen, men dock så blev inte bilderna så bra. Inte lätt att fota med ena handen och hålla rätt på en mus med den andra, och få musen att sitta still. Men ska se sen om jag lyckades med någon bild i alla fall.

Annons:
Lamina
4/5/13, 7:33 PM
#1

Vad kul att höra att det går bra med dina små! Och jag har faktiskt aldrig hört om eller tänkt på att man kan göra så. Det ska jag komma ihåg. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Snuttegris]
4/6/13, 3:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bra bild fick jag fram 😃 utav 30 st

[Snuttegris]
4/6/13, 3:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Inte riktigt lika bra, men syns tydligt hur modig lilla Penny är som vågade klättra vidare upp på armen 😍

ajanki
4/6/13, 11:34 AM
#4

Så härligt att läsa!!! Jättefin tjej ❤️

[Snuttegris]
4/6/13, 1:45 PM
#5

Tusen tack ajanki. Dock börjar jag bli oerhört skraj. Tycker att Penny blir bara tjockare och tjockare så är livrädd att hon är gravid.

Så nu läser jag på precis ALLT jag kan komma över när det gäller gravida möss. Men fy vad skraj jag är. Det var ju inte så här jag ville börja min muskarrriär.

Känns verkligen som att jag fick mig en läxa för att jag köpte från djuraffär.

ajanki
4/6/13, 1:56 PM
#6

Varsågod 😃

Hon behöver inte vara dräktig, jag tycker att hon ser ut att vara sable DY och DY har väldigt lätt att lägga på sig! Men jättebra att du håller koll på henne ifall hon är dräktig!

Annons:
[Miss_björnbär]
4/6/13, 1:58 PM
#7

Superfin tjej och så kul att läsa sånt här! Känner igen mig så väl 😃

[Snuttegris]
4/6/13, 2:23 PM
#8

Tack så mycket, ja hon är superfin min lilla tjej. Jag håller stenhård koll på henne. Har en liten fråga, något extra hon behöver om hon skulle vara gravid? Ger ju hemblandad musli med de fyra sädeslagen, oh så har jag blandat i lite nötter, lite undulatfrö, lite hundmat och så får hon ju färskmat varje dag. Men finns det något annat jag kan tänka på?

[Snuttegris]
4/6/13, 2:25 PM
#9

Vad betyder DY? Jag trodde faktiskt först att hon var en blue agouti tan.

Lamina
4/6/13, 2:25 PM
#10

DY är Dominant Yellow. Dom har anlag för att bli feta, riktigt feta.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Snuttegris]
4/6/13, 2:29 PM
#11

Aha ok tack så mycket :D

ajanki
4/6/13, 2:43 PM
#12

Torrfodret låter bra, men är hon dräktig behöver hon också bra färskmat som lax, köttfärs, ärtor, broccoli m.m

[Snuttegris]
4/6/13, 2:53 PM
#13

jag skrev att hon får färskmat varje dag 😃 sen får dom också färska grönsaker varje dag och frukt.

Annons:
[Snuttegris]
4/6/13, 2:54 PM
#14

Men man kanske skulle koka lite ägg åt henne och kanske mosa skalet, tänkte på att äggskal borde ju ge kalk. Iofs kanske jag inte behöver mosa skalet, hon kanske får i sig det ändå, kan ju vara kul att gnaga på.

ajanki
4/6/13, 2:54 PM
Lamina
4/6/13, 2:59 PM
#16

Jag brukar koka ägg och slå på det så det blir små sprickor över hela skalet. Då kan man skära det i lagom stora delar med skalet kvar. Så får alla mössen varsin del kokt ägg med skal. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Snuttegris]
4/6/13, 3:34 PM
#17

ja men precis Lamina 👍

Ingen fara ajanki, lätt att missa ibland 😃

Grodan
4/6/13, 10:07 PM
#18

#0 Vilket oerhört tålamod du har haft! Och du har verkligen läst och funderat och sedan kommit på något som passar dig och dina möss. Blir jätteglad när jag läser sånt här. ❤️

Det är tråkigt att möss är så pass otama idag när de säljs. Jag vet inte vad det beror på, förmodligen beror det på att man avlat in mer rasslig engelsk typ på mössen idag (nu inte menat att alla engelsktypade är rassliga). Jag minns ju den tiden då man t o m kunde köpa möss från zoo som var tama eller kändes tama redan från början…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Snuttegris]
4/6/13, 11:50 PM
#19

Jag tror tyvärr Grodan att många möss man köper från djuraffär kommer från grossister, och tyvärr handlar det väl mycket om att föda upp så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Grossister lägger väl inte direkt tid på att handplocka med djuren som dom ska sälja. Vilket är synd. Många djuraffärer och grossister skulle nog tjäna "mer" på att sälja handtama djur som man kan plocka med, det gör ju att kunde blir nöjda och vill komma tillbaka. Men men det kanske bara är jag som är konstig. Får man hem ett handtamt djur så blir det så mycket roligare att vara djurägare.

Jag har ett stort intresse för gnagare och älskar att pyssla med djuren. Jag älskar att läsa på och lära mig om djuren jag har hand om. Nu läser jag på en hel del om mus-agility då jag tror att Penny skulle passa mycket bra för det då hon är så nyfiken av sig och tycker om att klättra. Men först måste vi bli riktigt goda vänner och hon måste först kunna lita på mig till 100%

Jag anser att det är viktigt att läsa och lära sig om djur man ska ha för att dom ska få den bästa vård och omsorg. Kan man inte ta sig tid att läsa på om djuret man ska ta hand om så anser jag att man inte ska ha djur. Men det är min egna åsikt. Men för mig så djurens liv precis lika viktiga som mitt eget. Djuren har inte själva valt att leva i fångenskap och då är det mitt ansvar att ge djuren ett så bra liv som möjligt för det är jag som har valt att ha djur i fångenskap, då är det mitt ansvar att ha kunskap och information om djuret/djuren som bor hemma hos mig.

Framför allt så anser jag att det är oerhört viktigt att läsa på om vad djuren ska ha för mat så jag inte ger fel mat till mina djur och orsakar plågsamma sjukdomar. Sen givetvis för mig är det viktigt att läsa på om vad dom kan ha för aktivering när dom är i buren. En mus som inte har något mer än ett hus och lite mat i sin bur och bara får vara ute en timme om dagen är ingen lycklig mus. Jag ser ju att när mina tjejer är i buren så har dom mycket kul med rivet papper som dom boar med, klättrar och utforskar på dom grenar jag har satt in, jag har satt in roliga hus med mycket hål i som dom kan klättra in o ut i. Nu ska jag om nån vecka fläta rep åt dom som dom kan klättra på. Buren är ju en plats mössen tillbringar rätt så mycket tid i och då ska det finnas aktivering anser jag. Sen tycker inte jag att mössen bara ska sitta i buren 24/7, mina får komma ut minst 1 timme om dagen och då är det mycket träning och aktivering som gäller.

Oj vad detta inlägg blev långt. Men min poäng är i alla fall att om du tar dig tid att läsa på om ditt djur så tjänar både du och djuret så otroligt mycket. Det blir så mycket roligare att vara djurägare om man har kunskap.

Lamina
4/6/13, 11:54 PM
#20

#19 Ohh vad jag älskar att läsa sånna inlägg. ❤️

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[Snuttegris]
4/7/13, 12:06 AM
#21

Tack Lamina, hoppas bara inte att någon tar mig som en bessewisser.

[Snuttegris]
4/7/13, 3:23 AM
#22

Idag har det gått ännu mer framåt.

Vi började med att träna med Penny idag (hon är enklast att lura ut). Satte henne på  en plan yta på en stol och placerade mig själv på golvet. Direkt visade hon tecken på att hoppa upp i handen och klättra upp för armen. Idag utökade vi också med att att ha två händer. Satt i ena handen och klättrade över till den andra, upp o ner om och om igen. Det gick riktigt bra. När Penny är ute så är händerna verkligen inget otäckt, bara något väldigt skoj att klättra på. Efter en halvtimme märkte jag att hon började tröttna och släppte tillbaka henne i buren. Tänkte se om jag kunde lura ut lilla Amy.

Nu hade ju lilla Penny kissat en del på mig så jag tänkte att om Amy känner doften så kanske hon vågar sig fram lite mer mot handen och armen. Sagt och gjort. Lade ner hela handen och armen i buren. Penny var genast framme och började klättra. Amy tog det mycket försiktigt men vågade sig framåt. Till slut sprang även hon på armen och undersökte.

Nu tänkte jag att när jag ändå står här så kan jag passa på att städa buren. Grabbade tag i en liten plastskål och började ösa. Nu blev det fart på tjejerna vill jag lova. Den där skålen var ju bara för intressant för att ignorera. Dom klättrade in i skålen och undersökte.

Här var jag snabb i tanken. Lyfte upp skålen med bägge tjejer i och höll upp den andra handen brevid skålen. Penny fattade direkt vinken och klättrade upp i handen som fanns brevid skålen. Hon klättrade upp och ner och fick på så vis även Amy till att våga sig upp i handen. Nu flyttade jag ner tjejerna till buren igen och fortsatte ösa bottenspån. Tjejerna tyckte det var skitkul att följa efter skålen och vi hade en låååång lekstund. Detta gjorde verkligen susen för lilla Amy som blev mycket mer modig och klättrade frivilligt i både händer och skål.

Lyckan i mitt hjärta blev så enorm så jag fick tårar i ögonen.

Nu har jag verkligen funnit ett sätt att både leka och träna med mina små tjejer. Säger detta ännu en gång- jag ångrar inte en sekund att jag snubblade in i musvärlden ❤️

[Miss_björnbär]
4/7/13, 10:16 AM
#23

Jag blir så himla glad av dina inlägg! :D

[Snuttegris]
4/8/13, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här har vi den berömda plastskålen som tjejerna älskar att klättra upp i när jag städar buren 😛

[Snuttegris]
4/8/13, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Så här fint sitter Penny i handen nu

[Miss_björnbär]
4/8/13, 4:24 PM
#26

Så fin är hon ❤️

[Snuttegris]
4/8/13, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tycker hon ser tjock ut, tycker hon blir bara tjockare och tjockare, hon börja påminna om ett päron i formen 😭

Här är en bild till på Penny

Annons:
[Snuttegris]
4/8/13, 4:25 PM
#28

Tack miss_björnbär 😃 Dom är verkligen mina ögonstenar

Upp till toppen
Annons: