Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1293 ggr
gulzebra
4/6/13, 7:21 PM

Hanar ihop, tecken innan man särar?

Hupp, helt plötsligt ska det visst bli möss här hemma igen! Imorrn hämtar jag hem två hanar som bor ihop - zoomöss, så jag förväntar mig inga möss med supertemperament som kommer kunna bo ihop resten av livet, även om jag såklart håller tummarna för att de inte kommer behöva säras på. Lite grundkoll har jag väl men jag har trots allt inte haft hanar som faktiskt bott ihop i min ägo utan som mest bara skrapat upp resterna när sönderbitna möss omplacerats hit och särats på redan när de fått hoppa ner i varsin Transportbur, så jag får det gärna inbankat i skallen punkt för punkt så det sitter. Så, vilka tecken är det jag ska hålla utkik efter hos de här hanarna, så jag vet när det kan vara på gång och när de definitivt ska säras på om det kommer behövas?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
gulzebra
4/6/13, 7:25 PM
#1

En tanke som dök upp förresten - ägaren sa att hon inte hunnit göra ren buren, men det kan jag göra när jag ändå ska bekanta mig med gossarna imorrn sa jag. Men när jag tänker efter, vore det kanske bättre att lämna buren skitig några dagar? Jag tänker på revir och sådär, nu när de kommer till ett nytt ställe, att de ändå är kvar på sitt revir liksom, att de slipper pinka in reviret så direkt efter flytten - skulle inte det kunna gynna de när det gäller att fortsätta bo ihop, eller är jag helt ute och cyklar?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Velinga1984
4/6/13, 7:46 PM
#2

Jag är helt oerfaren på hanar i flock så följer tråden :) Jag har dock 2 brorsor som rumlar runt i nystädad bur om de inte sätts in samtidigt. Inget allvarligt och det lugnar ner sig for't, de är 5 månader. Deras pappa och en kullbror bryr sig inget om det utan traskar glatt på även när buren är nystädad. Har noll tolerans mot öronhack, sår och rufsiga pälsar och det gäller även mina honor ;)

Grodan
4/6/13, 8:07 PM
#3

#1 Ja, bra tänk. När allt blir nytt - ny omgivning o ny matte - så är det faktiskt bra om något är gammalt, dvs bur och lukt.

Tecken du ska leta efter:

  • pip och skrik från buren

  • jakt

  • ridande

  • feta pälsar

  • tufsiga pälsar

  • frän lukt av kiss 

  • när någon hane försöker komma ut ur buren, ex klättrar i taket, hoppar i ett hörn eller hoppar snabbt uppför din hand/arm när du öppnar buren

  • stressigt beteende


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/6/13, 8:11 PM
#4

Ah okej. Då kanske jag inte tänker helt fel ang att låta buren vara skitig ett par dagar då, räcker med att omgivningen är ny till en början :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/6/13, 8:12 PM
#5

Jag borde verkligen lära mig skriva snabbare ser jag ^^ Tack Grodis!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
4/6/13, 9:53 PM
#6

#5 😃 Jag går nog ofta tillbaka o ändrar i mina inlägg.. hihi…

I a f så leta efter tecken på trivsel samt vantrivsel. Se hur de mår tillsammans.

Ett tips vid städning är att du sparar något med revirdoften, dvs inte städar ur all doft på en gång. Vissa hanar klarar inte det. Du märker dock snabbt vilka slags hanar du har. Riktigt dominanta hanar klarar sällan att bo i flock och de kan efter burstädning märka revir, precis som råttor, på alla nystädade saker, faktiskt även i spånet… Det var länge sedan jag själv hade någon sådan hane, men de börjar alltså att kissa ner allt när det är nystädat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
4/6/13, 10:02 PM
#7

Zebra, vad är det för hanar du ska få hem? Hårlag, färg etc


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/6/13, 10:03 PM
#8

Nä alltså när jag skrev hade du liksom inte gjort något inlägg ;) Men jag gjorde annat samtidigt så poff så postade jag efter dig :P

Ah, spara nånting vid all burstädning alltså? Will do! 
Återstår att se hur de funkar då. De ska tydligen ha bråkat litegrann, dock inte ofta, men det är svårt att veta vad det skulle innebära - det är ju så olika vad folk tolkar som ett bråk menar jag, svårt att veta om det bara är lite brottning eller rena blodbadet så att säga. Och samma sak med vad ofta betyder för den delen :P Menmen. Vi får se om jag sitter med en eller två musburar framöver helt enkelt. Jag kommer helt enkelt förvänta mig två men hålla tummarna för en! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/6/13, 10:05 PM
#9

#7: Oj, bra fråga, jag är urusel på färger. Men båda är tan iaf, den ena bandad med pannfläck och den andra broken skulle jag gissa på, men då har jag inte sett hela muslingarna än utan en bild bara. Hårlag gissar jag är vanligt korthår, ingen texel eller nakenfis eller så iaf :)

Färgfrågetråd med bilder dyker garanterat upp när de anlänt 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
4/6/13, 10:08 PM
#10

#8 Du ser ju på dem hur allvarligt det är. Har de hack i öronen och sår på rumpan och svansen så är det tyvärr allvarligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/6/13, 10:13 PM
#11

#10: Yes, det syns inget sånt på bilden däremot så jag får se hur de ser ut när jag hämtar de imorrn :)

Sår på rumpan och sådär säger nog sig självt egentligen. Kan inte annat än minnas lille Albin som blivit en enda liten köttslamsa om han gått ihop med Mistär och Spott längre - trion i Stockholm om du minns den alltså, där den 4e dött i "värmeslag". Men vad söt han blev när han läkt och fick gå runt och må bra utan andra muspojkar att bråka med! <3

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
4/6/13, 11:15 PM
#12

*host* nä, minns inte Albin… 😊


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/6/13, 11:19 PM
#13

Haha nä inte konstigt, det var 2008 såg jag nu när jag kollade 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[Snuttegris]
4/7/13, 12:14 AM
#14

Jag ska ju snart få hem två bebisgrabbar och är livrädd för den dagen dom kommer in i slyngelåldern och kanske inte kan gå ihop. Mest rädd är jag för att inte upptäcka i tid att dom inte går ihop. Så jag tackar Grodan för alla tecken man ska hålla utkik efter. Detta var precis vad jag letade efter.

gulzebra
4/7/13, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har fått hem killarna nu. Söta, nyfikna och framåt så jag som tänkte lämna de ifred till en början fick snällt hälsa lite ändå 😃
Vad säger du ang färgen Grodis? Jag har ingen aning alls, annat än att de ser ut att vara blåa med brunt i typ, så bra koll har jag :P

Den till synes mörkare musen hamnade tyvärr i skuggan på bilden, hans färg syns bättre på baken - det är samma färg på båda två vad jag kan se.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Den bandade

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den bandade igen.
Vad heter det när de är bandade med pannfläck? Hade en förr men minnet är dåligt. Pannfläcksbandad rakt av bara, minns jag rätt då?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och den här killen, broken eller even?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En sista :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 3:26 PM
#20

Jo förresten, glömde - vad är de för hårlag egentligen? Tycker skillnaden mellan långhår och korthår borde vara enkel att se, men det är för smått för mig, jag ser bara nåt mellanting liksom 😞

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
StillaSinnet
4/7/13, 3:45 PM
#21

#20 möss som inte renavlas på korthår eller renavlas på långhår får gärna ett semi-utseende. Men dessa ser ut som korthår tycker jag. kanske inte perfekta korthår, men ändå korthår 🙂. 

De ser ut som zoomöss brukar se ut i sin kompakta kropp och de brukar underligt nog ha den här typen av päls. lite mer…uppburrade looken, utan att vara uppburrad. Begreppet uppburrad brukar symbolisera ilska men vad jag menar är att de har det utseendet trots att de är lugna och fina. Äsch, jag förklarar nog knasigt…🤦‍♂️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

gulzebra
4/7/13, 4:17 PM
#22

#21: Haha nejdå, jag förstår precis vad du menar - bland de möss jag haft så har det varit en tydlig skillnad på pälsen beroende på härkomst, med just den där burrigheten hos zoomöss och möss som sprungar ur zoomöss :) Och det är väl lite det som förvirrar - för jämför jag tex de som kommit från uppfödare så har hårlaget varit solklart även för mig trots det lilla formatet, det syns så mycket tydligare då! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
4/7/13, 5:49 PM
#23

Grattis till att nu fått hem killarna. Hur mår de? Trivs de ihop?

Blue Tan är de. Den ena är ljusblå och hans teckning bör vara Pannfläcks Berkshire. Den mörkblå är Bläsad eller Pannfläcks Banded eller Berkshire… eller både ock.

Mörkblå brukar de kunna bli/se ut som om de är Satin, men tycker inte att han ser ut att vara Satin.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/7/13, 5:54 PM
#24

#23: Tackar! De verkar må finfint, och verkar trivas ihop. Men det är svårt att säga, det blir inte så mycket liv när de ligger och sover :) Måste säga att det är nice att ha hanlukten hemma igen - jag gillar ju pojklukt…😃

Alright, tackar! Får se om jag kan få till lite bilder som visar mer av de under kvällen eller imorrn eller så - magen och sådär :) Men berkshire, ska de ha fläckar på ryggen sådär?

Nej satin är de inte ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
4/7/13, 6:07 PM
#25

#24 De är säkert en mix av flera teckningar, därför fläckar på ryggen. Man kan ju också säga att de är övertecknade Even… men är inte hundra på att de enbart är varianter av Even/Dutch-genen. 

Det finns ju så många gener som ger tecknat som kan ensamma orsaka konstiga varianter och även i kombo med andra teckningsgener ge skumma varianter.

Pannfläcks Bandad - recessiv bandad med pannfläck, ser oftast mer ut som en felaktig Dutch. Kallas för Belted, bt. Recessiv.

Charlies från Banded - när man parar två Banded av den dominanta Bandedgenen kan man få "Charlies"… De kan se ut lite som Dutch, även vara svartögda vita och allt därimellan. Banded, W(sh). Dominant

Even/Dutch/Broken - den största tecknade genen som kan vara så oerhört variabel. Den ligger till grund för vad vi vet tre olika varianter: Even, Dutch och Broken, men kan även vara den som ligger till grund för Berkshire. Denna är spridd jorden runt och mycket populär och man kan avla fram en mängd olika varianter med hjälp av den. Piebald heter den oftast bara i UK och USA. ss. Recessiv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/7/13, 6:10 PM
#26

Haha jäkla möss, jag blir bara förvirrad av alla teckningar märker jag :P Föredrar råttor på det sättet, mer rätt på liksom😃

Bilder lär dyka upp iaf! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
4/7/13, 6:21 PM
#27

#26 Äh, du kan göra gensoppeteckningar på råttor också… Ta hooded och variegated… många är ett mixmax av bägge… och i många fall där de tror att de har hooded så har de eg variegated…

Variegated-genen är nästan samma som Dutch-genen på möss. Du kan göra oerhört många olika varianter med hjälp av den som Variegated, Capped, Am Berkshire med bläs, Dutch-liknande, Spotted, Kragad… och Svartögd vit…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
gulzebra
4/7/13, 6:27 PM
#28

Jojo, men det är enklare. Där slänger man ju in ett mm så är det lugnt även vid tveksamheter 😇

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nuså, här kommer bildbomb där teckningarna syns lite bättre :)

Först ut är Lenny.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Lennys mage

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lenny

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Lenny

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Lenny

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och så Benny

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
gulzebra
4/7/13, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Benny

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hej Grodis! 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Benny har faktiskt också en mage

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Benny

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/7/13, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Benny

Såg att Benny har ett hack i ett öra, men jag tänker att det lika gärna kan vara något annat än att de bråkat när det är bara det lilla hacket, så jag avvaktar och ser hur det går helt enkelt :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

UlrikaD
4/7/13, 9:15 PM
#40

Men vilka sötnosar!!

#37 Hur söt som helst.❤️

gulzebra
4/7/13, 9:23 PM
#41

Indeed 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Grodan
4/8/13, 6:32 PM
#42

ASG… du är för skön liten zebra! ❤️

och jäklar va goa de där killarna ser ut…

Idag ser de ut att ha samma nyans på sin blåa färg… skumt…

Bennys band ser ut att gå runt… och då ligger faktiskt närmast att anta att han är Banded. Pannfläcks banded eller bläsad banded.

Lenny tycker jag är pannfläcks berkshire - ville skriva pannfläsk för han är lite fläskig också… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
4/8/13, 6:46 PM
#43

Ja jag är så mjuk och go så! 😃 Det är de! Skulle vara otama, väntade mig ett par fegisar men de är väldigt framåt och nyfikna ^^

Nä inte skumt, sa ju att skuggan lurades när jag fotade första omgången ;)
Danke! Yes, de har tydligen fått en hel del havre och talgbollar. Några talgbollar för mycket imo :P Men sån lyx får de inte här, så de kanske droppar det värsta fläsket. De talgbollar som getts genom åren här hemma har bestått av typ en per år eller så bara, så den lyxen får de fetglömma så fort jag städat ur buren från talgbollssmul 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: