Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1028 ggr
gulzebra
2013-04-08 16:45

Vad kallas buren?

Jag är så grymt sugen på ett terrarie, typ Exo Terra, tycker de är så sjukt snygga och funderar på att köpa ett längre fram - när jag inte har en massa andra utgifter i stil med tvättmaskin och sånt… Men jag vill minnas att jag sett en glasbur som också skulle kunna vara nåt för mig längre fram, såg ut som ett terrarie typ (kanske var ett terrarie på riktigt också iofs), med inbyggda hyllplan i hörnen. Såg döpraktisk ut! Men jag lyckas inte komma ihåg vad buren/terrariet hette, och hittar den ingenstans. Är det någon som vet vad jag menar, namn på den eller var man kan hitta den?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Grodan
2013-04-08 18:22
#1

Jag vet vilken du pratar om… men vad den heter vet jag inte. Har själv lagt in den här på sajten i några trådar, men kommer ju inte att hitta den bland alla "vad ska jag ha för bur"-trådar… borde dock gå som smådjursterrarie eller något sånt på google


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-08 18:24
#2

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-08 18:25
#3

Här en tråd med film och foto (skrålla ner till #15 för foto): LÄNK


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2013-04-08 18:53
#4

Ah, danke! Får se sen om det blir en sån eller ett vanligt terrarie då 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2013-04-08 19:01
#5

Prisjämförelse får du göra själv. Jag bara googlade lite snabbt och vet inte vart man köper dem för bäst pengar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2013-04-08 19:07
#6

Absolut! Tycker priset ser rätt bra ut där oavsett, återstår bara att se om det blir en sån eller ett vanligt terrarie - har lite tid på mig att fundera, blir inget än på ett tag utan ska i första hand få hem min alldeles egna tvättmaskin (gaah! KOMSI KOMSI MASKINEN!❤️) och jaga bänkdiskmaskin, men sen blir det nog nåt åt mössen 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
zickan
2013-04-09 18:42
#7

Går göra liknande själv av gamla akvarium om man vill hålla ned kostnaderna lite. Går ju få rätt billiga glas bitar ut skurna hos en glas mästare, sedan sätta fast med silikon för att göra hyllplan

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
2013-04-09 19:42
#8

#7: Nåt hemmabygge blir det inte här, så snål är jag inte att jag måste spara någon tia eller så. Karet är ju billigt från början så det är ju bara småkrafs som finns att spara, med ett sämre slutresultat i mitt fall.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Iyen]
2013-04-10 05:34
#9

*Själv e jag snål jag. Blev sugen på buren av duna-typ som är på utförsäljning. 200:- för en ny bur… Inte illa det.

gulzebra
2013-04-10 08:35
#10

#9: Billigt! Fast det är ju knappast snålhet däremot. Klart man köper en billigare bur om det finns, speciellt när det är rena kapet som med dunan.

Men om jag skulle ställa mig och bygga ett terrarie, som jag vet innan kommer få skitdålig kvalité jämfört med ett köpt, när ett färdigbyggt är billigt redan som det är och jag som mest skulle spara några tior… Det däremot vore snålt :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Iyen]
2013-04-14 12:44
#11

Svar till mig själv. Och lite svar till gulzebra. Jag gick och köpte mig ett terrarium igår. Har inte helt bestämt mig om flickorna får den, eller hamstrarna. Det lutar åt hamstrarna. Ökenlandskap… Gaaaah så vackert det kan bli 🤗

88x45x45 cm

gulzebra
2013-04-14 13:15
#12

Nice! Blir det ett ökenlandskap så måste du lägga upp bild ^^ Men det borde väl bli asdrygt att ha typ sand odyl till hamster, rengöringsmässigt menar jag?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

StillaSinnet
2013-04-14 13:26
#13

personligen tycker jag terrarium med skjutgals är enklare att komma in i än uppifrån, och hörnglas limmar man enkelt dit med silicon eller smältlim. 

Däremot tycker jag att både terrarier och akvariemodeller har på tok för dålig ventilation! 

Det är svårt att få en rejäl luftgenomströmning ända ner i botten eller längst in i hörnen och eftersom det är där de ofta boar så stängde mössen till det lilla luftflödet som finns så det blir kvavt, fuktigt och hög ammoniakhalt just där mössen sover. Jag har därför efter några års användande valt bort dessa typer av burar helt

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
gulzebra
2013-04-14 15:09
#14

Det har jag däremot aldrig haft några problem med (akvariemässigt då alltså - terrarie har jag aldrig haft). Men det borde väl bero på hur man inreder också? Trähus tex hade jag till mina när jag hade akvarie, och trä andas. Någon ventilation täpptes aldrig till utan bestod av nättak till karet.

Däremot kan jag tänka mig att det blir lite vanskligt med hanar och dålig ventilation?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Iyen]
2013-04-14 18:56
#15

Inte helt öken, men lite inspiration från deras naturliga habitat. Riktar mig på Mongoliet. Men först blir det flytt på G. Ventilationen ser jag inte som något problem. Nättak och sidoventilation. Vad som bekymrar mig mest är silikonet i kanterna. Köpa stålbitar som har en 90graders vinkel och lägga dit?

gulzebra
2013-04-14 19:24
#16

#15: Ah, tänkte väl :)

Ptja, jag har min hamster i akvarie helt utan någon form av ram eller så, bara ihopsatt med silikon. Det är inga problem alls, men då är hon sysselsatt med annat än att tugga på silikon också. Men någon form av ram just in case lär ju inte skada iaf :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: