Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1109 ggr
Rebornbabyn
2013-04-21 09:58

Mat

Just nu har jag inga möss men det kan vara bra att veta vad de äter.

Så min fråga är: Finns det färdig-blandningar som man kan ge mössen eller måste man blanda eget?? :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Annons:
Rebornbabyn
2013-04-21 09:59
#1
Emmaslindh
2013-04-21 10:52
#2

Finns massa trådar om detta under mat och utfodring, är inne på telefon så kan tyvärr inte länka! Färdiga blandningar från zoobutiker har ofta ohyra och är gammal så den bör undvikas :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Rebornbabyn
2013-04-21 11:18
#3

Ok. Ska kolla på de andra trådarna…

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Rebornbabyn
2013-04-21 11:37
#4

Jag fick inget riktigt bra svar på min fråga där…

Verkar inte denna bra? http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/foder_moss_okenrattor/bunny/279125#more

Annars vill jag ha ett enkelt recept på bra mat till dom. 🙂

Tacksam för svar!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

VStromberg
2013-04-21 13:00
#5

Ja, den ser rätt bra ut! Dyr dock..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Rebornbabyn
2013-04-21 13:20
#6

#5 Okej. För den verkar innehålla bra ingredienser… :)

Men vissa av er här på iFokus skriver att maten från zooaffärer är gammalt. Jag förstår inte!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Annons:
[cessi]
2013-04-21 14:35
#7

Många zooaffärer (inkl. en här i Åbo som jag besökt) gör sina egna musblandningar/gnagarbladningar. För det första innehåller de ofta en massa skit som inte borde vara där och för det andra så vet man inte hur länge maten legat i påsen (blandade de maten förra veckan eller förra året liksom?!).

Jag skulle satsa på att blanda egen mat. Billigare i längden än att köpa dyra färdigblandningar och så vet du vad som finns i och kan anpassa efter varje mus behov. Det finns massor av trådar som ger bra tips på musblandningar, det är bara att använda den, enligt mig, fantastiska sökfunktionen!

*en som söker på musifokus varje dag, hihi*

Grodan
2013-04-21 15:04
#8

#7 Bra! 😃

Rebornbabyn, det är svårt att säga så mkt om den där blandningen. Det kan vara för mkt fröer i den per kvadratcentimeter. Första ingridienserna skall trots allt vara säd. Blandar du själv kan du justera detta på ett bra sätt.

Jag kan köpa sådana där blandningar ibland, eller vinna eller få, och då brukar jag blanda ner det i min hemmablandning, så att mössen inte sitter och äter 20-30 fröer och ingen säd…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rebornbabyn
2013-04-21 15:12
#9

#7 Okej… Tack!

#8 Ok. Tack för dina tips! Jag har lite frågor:

  • Tycker inte du att ingredienserna verkar bra eller? :)
  • Kan man inte fråga i affären hur gammal maten är? :P Hihi
  • Kan dom inte äta sån blandning? :) Är det farligt då?
  • Men vad kan man blanda i själv då? :)

Jag vill ju absolut inte att mina "framtida möss" ska få i sig farliga saker.

❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Rebornbabyn
2014-08-23 10:59
#10

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Emmaslindh
2014-08-23 11:21
#11

Personligen skulle jag inte ge mina möss någon utav dessa "färdiga" påsar med mat. 

Följer detta recept till mina möss :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

KickiG
2014-08-23 17:39
#12

#10 Jag har aldrig använg Mouse Nature, men när jag tittade sådär snabbt tycker jag det ser ut som att det är väldigt mycket söta saker i det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2014-08-24 08:13
#13

#10.   Fyrtio kronor för 400 gr = 100:- kg. Redan där tar det stopp! 🙂

Mycket vacker förpackning dock, antar att det är den som man får betala för. Men musen på förpackningen är en röd mus, som jag aldrig i livet skulle mata med denna blandning eftersom de redan före har anlag för fetma.

Jag skulle önska större andel spannmål. Och av fröerna är hälften linfrö! (tokigt).

Torkad frukt är onödigt, russin är definitivt onödigt (ge färsk frukt i stället, torkad frukt har mkt hög andel socker).

Ta bort jordnötterna från nötterna. Johannesbröd … är det bra? Vet inte, mina får aldrig.

Svaret blir nej. Nej, jag skulle inte ge mina möss detta. Blanda i stället eget, som alla säger.

Själv ger jag ungefär såhär:

Mest säd. Fröer (väljer en egen blandning av duvfrö och undulatfrö). Liten del nötter (mandel, hasselnöt, valnöt). Hundmat (torrfoder). Grönt (avokado, sallad, våtarv).

Matrester från min egen tallrik ibland. Jag hoppar över bukfylla som makaroner, ris och potatis. Ger köttben att gnaga på (t.ex från fläskkotlett), lite köttfärs, lite lax, lite ägg, rå morot, äppelskrutt, salladens "rotstock", broccoli, och annat. Lite äggskal kan man kasta in åt dem ibland och se om de äter.

PS. Jag kan inte säga hur mycket av varje som jag ger, för jag blandar inte allt. Jag ger olika andel till olika möss! Ungar, ungmöss, dräktiga, digivande, "vanliga vuxna", gamla, samt "röda" (dominant yellow), får olika mängder av de olika ingredienserna.

Ungar får säd som gryn, vuxna får säden mestadels hel. DS

Annons:
Upp till toppen
Annons: