Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 3764 ggr
.:Vera:.
5/4/13, 2:19 PM

Allergi.....

Hej! Jag undrar om möss är allergivänliga. Eller är  det så att man utvecklar allergi mot möss, jag har kollat och sökt runt men det står olika överallt. :/

Annons:
Lamina
5/4/13, 2:45 PM
#1

Möss är inte mer allergivänliga än något annat pälsdjur. Men allergier fungerar så olika. Vissa människor kanske tål möss, men inte typ katter och hundar eller något annat djur. Andra kanske tål i princip allt utom möss. Eller så kan man vara som jag, att man bara tål ett visst kön av en del djur. Jag tål t.ex. inte råtthanar och reagerar lite smått på mushanar, men klarar av honorna alldeles utmärkt. Andra jag har hört om har svårt för honor och/eller bebisar.

Ett tips är helt enkelt att prova om du är intresserad av att skaffa möss. Besök någon som har möss eller låna hem ett par några dagar och se vad som händer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

.:Vera:.
5/4/13, 2:58 PM
#2

Ok. Tack så mycket för svar. 🙂

Grodan
5/7/13, 1:07 PM
#3

Möss och råttor räknas som de mest allergi-ovänliga djuren, tyvärr.

Jag läste en vetenskaplig artikel för många många år sedan då det även påstods att människor som inte var allergiska kunde utveckla allergi lätt om de utsattes för musurin (där allergenerna finns) i större mängd. Jag har dock inte själv sett att det varit så att folk som har möss plötsligt blir allergiska…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
5/8/13, 3:48 PM
#4

Jag är pälsdjusallergiker. Katt tål jag sämst, kan inte ha inne och kan egentligen inte klappa så mycket. Hälsa på folk med katt om det är städat går bra, men inte om katten vill umgås med mig.

Hund tål jag hur bra som helst. Degu går ganska bra. Dvärghamster gick inte alls bra. Mössen går bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Miss_björnbär]
5/8/13, 3:50 PM
#5

Min sambo är också pälsallergiker. Han blir jättedålig av katten men reagerar inte på något annat djur även om han skulle vara allergisk mot dem. Mycket konstigt tycker jag men lycklig att jag får ha möss och hundar :D

.:Vera:.
5/8/13, 4:56 PM
#6

 Ok tack så mycket! :)

Annons:
Grodan
5/9/13, 1:45 PM
#7

Det man reagerar på är urinen. I den sitter allergenerna. Så har mössen/råttorna mkt urin på sina tassar/klor när de går på din hud så kan du reagera. Det är fullt normalt.

Jag själv (som inte är allergisk mot annat än guld och ev ägg - vid allergitest reagerade mina vita blodkroppar på ägg men det "händer" inget…) brukar har små röda strimmor där råttorna rivit med sina klor. Jag kan få likadant om möss river med sina klor (dock inte lika vanligt).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: