Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4285 ggr
hejkomochhjälpmig
5/11/13, 2:42 PM

Hjälp! Ohyra? Löss? Vad gör jag?!

Hej! Jag är nybörjare på möss och behöver helt enkelt all hjälp jag kan få!

Märkte att två av mina möss har någonting som kryper i pälsen på dem, ganska ljusa, små djur av vad jag kan bedömma. Den ena musen kliar sig lite ibland medan den andra verkar helt obrydd. Vad är detta? Löss? Hur gör jag nu? Vad behandlar jag dem med? Vart har de kommit ifrån?!

Antar att hela deras bur också måste saneras, att allt måste bytas ut/tas bort/göras rent. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Till saken hör att de bor i ett 375 liters akvarium och alltid haft det "naturlig inrett" under det dryga halvåret jag har haft dem. De har ca +50 kg torv som bottenmaterial, grenar, kvistar, stenar, växter taget direkt från naturen. Har ohyran kommit in den vägen? 

Är det öht okej att ha möss på torv egentligen? Inredde det så  eftersom de älskar att gräva och gör jättemånga fina gångar och har till och med byggt ett eget bo under jorden (ratade totalt sina hus), + att det inte luktar någonting av dem på torven, men om de får ohyra av det… ja då får jag helt enkelt hitta på något annat. Jag byter grejer rätt friskt, sår nya växter, möblerar om osv för att de helt enkelt blir uttråkade annars.

Behöver mina andra möss också behandlas inkl deras akvarium även om de inte syns någon ohyra på dem? 7 st av mina andra honor har varit i kontakt med dessa två för flera veckor sen (misslyckad ihopsättning), jag har säkert inte tvättat händerna mellan att jag hanterat även mina möss alla gånger heller. Tar upp och kelar med dem ofta… Kan mina kaniner/hundar/fåglar/jag också bli angripna och behöver behandlas? 

Snälla hjälp!

Annons:
Grodan
5/11/13, 6:03 PM
#1

Hej!

Gillar ditt nick… 😃