Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 648 ggr
[ChinHeart]1
2013-05-12 15:21

Misslyckad kull..

Hej! 
Min hona Sugarsnaps fick ungar för två veckor sedan idag. Hon födde 15 st friska ungar men jag kullade bort några så att det blev 8 kvar eftersom det var hennes första kull. 

Hon har skött hand om sina ungar exemplariskt och hon har bara lämnat boet när hon själv ska äta eller dricka. Men när ungarna var några dagar gamla hittar jag en död i boet, helt utan förklaring. Alla ungarna har tuttat, ungen var tjock och allt. Men jag tänkte inte så mycket på det.. Sedan växte ungarna ifrån en annan som blev väldigt liten och smal över en natt. Jag tog bort den ungen. Det konstiga var att den hade tuttat precis lika mycket som sina syskon. Nu hade jag bara 6 ungar kvar.

Alla 6 växte, ett tag.. 3 slutade växa helt. De var tunna och mer än dubbelt så små som de andra, jag har inte lagt ut bilder på dem för jag skäms så och är rädd att folk ska tro att det är mitt fel, men jag har inte gjort något fel.. Idag hittade jag en av de små (den största av dem..) död i boet. Jag vet inte vad jag ska göra med de två andra små.. Ska jag låta naturen ha sin gång eller ska jag ta bort dem? De tuttar och tuttar men de verkar inte få något. Det är bara tre av ungarna som är runda, har öppnat sina ögon och skuttar omkring.

Sedan såg jag nyss när jag plockade upp Sugarsnaps att det rann ut något ur hennes, vad säger man.. Hål? Inte det de bajsar ur, utan det andra. Det var rött och jag antar att det var blod, men det var ytterst lite. Jag pratar om en liten, liten röd tråd, men samtidigt blir jag jätteorolig. Hon har fått krossat äggskal under hela dräktigheten och under tiden hon diat. Varje dag har hon fått något extra att äta, alltid ärtor och så något extra, bland annat bacon, köttfärs, lax.. Jag flyttade in en till hona i buren häromdagen, Jinxa, ifall det skulle underlätta för henne. Jag vet inte vad jag kan ha gjort som kan ha orsakat detta. Jag är rädd att jag har förstört Sugarsnaps och jag vet inte vad jag ska göra med de små ungarna.. Jag är jätterädd och jag behöver någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra!

Annons:
Grodan
2013-05-12 17:50
#1

Asch. Ibland går det illa. Du behöver inte skämmas för det. Du har säkert gjort ditt allra bästa.

Man kan stödmata ungarna med ESBILAC om man tror att de inte får någon bra mjölk av sin mor. Är modern sjuk så blir ju mjölken sämre. Det är dock viktigt att sätta in tillskottet så tidigt som möjligt.

Den röda flytningen tyder på livmodersinflammation. Mamman behöver en kur med antibiotika, så du kan behöva besöka veterinär. En del antibiotika kan inte ges till digivande honor, då det kan påverkar ungarna.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[ChinHeart]1
2013-05-12 18:32
#2

#1 Då ska jag köpa ESBILAC. Vart kan man köpa det?
Min mamma jobbar på en vetklinik, hon och en veterinär. Så jag ber mamma ta ut lite antibiotika så fixar vi nog detta. Men är det något livshotande livmodersinflammation? Jag vill verkligen inte förlora min Sugarsnaps, hon är ju en av mina vad man kanske kallar favoriter..😕

[Tilde!]
2013-05-12 19:26
#3

Hoppas det blir bättre/fixar sig!

[ChinHeart]1
2013-05-12 19:28
#4

Det hoppas verkligen jag med.

Lottavo
2013-05-12 22:53
#5

Håller tummarna

L8sson
2013-05-12 23:12
#6

Jag har haft en hona som hade det tufft i början, hon tog hand om sina bebbar så mkt hon kunde men det gick inte alls bra. Ungarna var små och ojämna, jag skickade alla förutom 2 till en extra mamma, som tur var har ju jag Vickan så hon hade en musmamma samtiigt som hade en liten kull som tog emot bebbarna med öppna armar. Såklart tog vi en chans med sjukdomar (olika bakteriefloror) eller att inte bebisarna kanske överlever men alla överlevde och mamman fick tillbaka ungarna när de hade börjat smaka på riktig mat. 

Det kan hända alla, man får bara hjälpa så mkt man kan. :)

Annons:
VStromberg
2013-05-13 10:25
#7

#6 Visst är det bra när man kan hjälpas åt ❤️

Lycka till med de tre bebisarna du har kvar Lina! 🌺

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[ChinHeart]1
2013-05-13 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer en varsin bild på de tre ungar som klarade sig ur denna kull. De är världens mysigaste och sötaste.. Först ut min fina Mickan som kommer stanna hos mig❤️

[ChinHeart]1
2013-05-13 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Siri som också kommer stanna kvar här hemma, eftersom min lillasyster ska ha henne❤️

[ChinHeart]1
2013-05-13 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tredje lilla prinsessan är Ebba, som hittat sitt hem❤️

Upp till toppen
Annons: