Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2253 ggr
Bumsibum
2013-05-13 11:03

alla här gillar ju möss men....

..ja som sagt, alla här har ju ett stort intresse för möss, antingen har möss, har haft eller vill ha. Söta, fina små djur, smarta, mysiga, intelligenta osv. MEN nu till den "stora" frågan… hur skulle ni ställa er till om de kom in en (eller flera) mus/möss till ert hem i köket osv.. ja alltså "vilda" möss ?? 😛…

Annons:
Ketang
2013-05-13 11:07
#1

Det finns musfällor som fångar mössen utan att skada dom. Jag hade nog skaffat såna och åkt iväg lååångt och släppt ut dom tror jag. 🙂

[Iyen]
2013-05-13 11:09
#2

Många gör nog skillnad på vild och tammus. Hade jag bott i hus med el i hade jag nog försvarat mitt hus likt Nordkorea. Nu bor jag i hyreslägenhet och det är inte mitt problem :P

Bumsibum
2013-05-13 11:10
#3

ja, de låter som en bra plan, jag har själv inga (vad jag vet) men en på min facebook skrev att de hade en mus i köket hehe, så därför jag tänkte "humm vad hade man gjort" :P

Bumsibum
2013-05-13 11:12
#4

jag hade nog helt ärligt fått lite små panik om de vatt en vildmus eller fler här, även om jag har möss o de får krypa o ha sig på mig, men en vild e ju en annan sak hehe läskigt kan jag tycka.. plus vet man inte va de har för sjukdummar som kanske kan gå över på mina hör hemma ! :P

VStromberg
2013-05-13 11:15
#5

Fått panik och försökt slå ihjäl den, haha…

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Iyen]
2013-05-13 11:16
#6

#5 hahaha :D underbar

Annons:
Bumsibum
2013-05-13 11:17
#7

hahahah!! xD  ah jag har 2 katter här hemma..men vet inte om de hade förstått..

[Tilde!]
2013-05-13 13:24
#8

Tagit lite bilder på dom och försökt ta ut dom med sånna där musfällor som INTE är skadliga för sötnosarna.

Bumsibum
2013-05-14 10:15
#9

hehe, undra om man hinner få så bra bilder men man vet ju aldrig ;) hihi.

[cessi]
2013-05-14 10:30
#10

Nu kanske folk blir upprörda, men vilda möss är skadedjur och ingenting som jag skulle vilja ha i mitt hus. Nu bor jag visserligen i lägenhet men när jag bodde med mina föräldrar så kommer jag ihåg en vinter när vi hade möss i huset. De kröp mellan ytter- och innerväggarna och en natt vaknade jag av att det krafsade just vid mitt öra. Trodde såklart att mössen tagit sig in i mitt rum och fick panik, men tack och lov var det en vägg emellan. När vi skaffade katt försvann alla möss, de kände väl lukten eller nåt.

Jag blir glad och upprymd när jag ser möss utomhus för jag tycker att även vilda möss är sjukt söta. Men i huset? Nej tack. Musfällor for the win 😉

Bumsibum
2013-05-14 10:37
#11

håller helt med dig, jag hade fått lite panik faktist o ha de i hemmet hur söta de än är hehe.. en sak me sina egna små! 😃

nlinds
2013-05-14 10:37
#12

Musfällor ^^ Fick sätta upp sånt i min mammas hus innan jag flyttade, dock vågade hon inte ta i dom döda mössen (inte ens med en plastpåse) … , det fick jag göra och slänga ut dom i skogen..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Lottavo
2013-05-14 10:47
#13

Den här diskussionen dök upp hemma hos svärisarna i helgen… Jag tyckte att nej de vill man inte ha in , de kan ju ha med sig sjukdomar och ohyra. Fick svar av svärfar att ohyra har vi ju redan… 😕

Annons:
Bumsibum
2013-05-14 11:06
#14

#12  förstår 😛

#13  mjo tyvärr så är de många som tycker så om ens älskade djur.. 😕… samma med råttor… när jag hade det… folk får lära sig skilnaden mellan tam råttor/möss och vilda..

Lottavo
2013-05-14 11:09
#15

Folk får tycka vad de vill, det är deras problem om de inte inser hur goa de är! 😉 Men jag blir besviken när vuxna människor inte kan tänka sig för när barn hör på, oförmågan att förstå att de blir ledsna när någon säger så om deras älskade djur! För att gå än mer OT… Vi pratade även om hur mycket det kostar att gå till veterinären… "det finns ju fler"… 😡

Bumsibum
2013-05-14 11:13
#16

ja, jag vet min bror tycker jag kan döda mina råttor/möss själv än att slösa pengar på avlivning om de behövs UCH! samma om de behöver annan vård =(

Lamina
2013-05-14 16:24
#17

Nu tror jag inte jag någonsin kommer få problem med möss eller råttor i huset. En lös gnagare i mitt hem blir inte långlivad om Silas (katten) får nos på den. Han blir som en blodhund.

Skulle någon liten jäkel ändå lyckas smita förbi katten så åker slagfällorna fram. Jag vill inte att dom ska komma i närheten av mina gnagare och riskera att smitta dom med nått. Och helt ärligt vill jag inte att dom vilda djuren skulle råka bli smittade med nått dom heller…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[ChinHeart]1
2013-05-14 16:43
#18

Då hade jag inte varit rädd, jag hade hjälpt den ut. I hela mitt liv har jag jagat ut levande möss som katterna släpat in för att min mamma varit för rädd😇

Vattnadal
2013-05-14 18:13
#19

Jag har nästan alltid en "snällfälla" i djurrummet, har jag tur går vildingarna i den om de går in där, eller en tam på rymmen, för den delen. I köket har vi slagfällor i skafferi och diskbänksskåpet. Ute har vi 3 kastrerade stallkatter, som fångar allt de kan, med beröm godkänt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bumsibum
2013-05-14 18:16
#20

#19  hihi ja rymlingar har man ju vatt med om, har hittat mina små i strumplådan o ja över allt när de lyckas rymma *fniss*

Annons:
StillaSinnet
2013-05-14 20:42
#21

#10 håller med dig. Dessutom kan de smitta mina tama möss med både ohyra och sjukdomar!

men söta är de :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-05-18 14:10
#22

Jag fick in ett tiotal möss i vintras. Först fångade jag dem i snällfällor, sedan när jag insåg att några kom tillbaka fick jag döda dem.

Det var svårt. Skogsmössen var svårast, men jag lyckades komma på en fångstfälla, som tyvärr dödade dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bumsibum
2013-05-19 19:09
#23

#22  ja… blir de överdrivet så blir de nog lätt så.. :(

min mamma kan ens inte döda en fluga eller annat kryp… haha 🙂

Grodan
2013-05-19 19:52
#24

#23 Finns ingen anledning att döda andra kryp. Jag har huset fullt med spindlar. Tre i badrummet, två i råttrummet, ett gäng i sovrummet, en i vardagsrummet, köket går inte att räkna och inte källaren heller. Alla de behöver ju mat så jag kan inte döda några småkryp. Däremot försöker jag hålla huset fritt från humlor o getingar då de kan göra mina små illa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

adirf1
2013-05-19 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Hehe, tror mig ha berättat om musen som levde innanför taklisten hemma hos oss tidigare.. Där levde den i säkert 3 månader, utan tillgång till vatten, endast frigolit, tapet och ett par skåp som husat saker som tex knäckebröd.

Det blev väll nästan som ett omvänt stockholmssyndrom för efter en månad började vi tycka så synd om den lille. Vi hörde honom springa omkring men vatten fick han ju inte så vi började sticka till honom sallad och gurka titt som tätt 😇
Jag har inget större problem med de vilda, har alltid räddat dem från katter, idag kan jag även ta bort dem om de är illa tilltygade, så länge de inte kommer i närheten av mina eller stannar i huset och förstör så har jag inga problem med dem.
Fotat får jag erkänna att jag gjort, hittade lite söta bilder på en musling katterna släpat in(detta var innan jag skaffat möss) och vi bestämde oss för att hålla en kik på den innan vi släppte ut den(pga ett ben som stundvis verkade bra, stundvis dåligt). Det är väll dumt att säga, förmodligen var den bara väldigt stressad/nervös men den upplevdes som väldigt lugn, kändes nästan tam(tog emot mat ur handen på mig, kunde sitta i handen och tväta sig).
Dåligt av mig att göra så med ett vilt djur, men det var två år sedan.. :/

Bumsibum
2013-05-19 23:08
#26

naaw.. fin historia! =)
söt! 🙂

adirf1
2013-05-19 23:19
#27

Tackar^^<3

Annons:
Upp till toppen
Annons: