Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 626 ggr
Micee
5/25/13, 9:47 PM

2 Frågor...

Hej alla!

Har två frågor den första är: Jag har fått en ny mustjej (Nala) och hon har ett svart och ett rött öga. Är det normalt?

Nästa fråga är: jag håller på och sätter ihop Nala med min gamla tjej Kia, dom går ihop på lekbordet och i Nalas bur men inte i Kias (det är den dom ska bo i) då blir Nala dum mot Kia, har ni några tips?

Annons:
VStromberg
5/25/13, 9:53 PM
#1

Hej!

Häftigt, har aldrig sett en sån mus.. Kan du lägga upp en bild på henne?

Sanera buren ordentligt och sen inred den annorlunda, så ska det nog gå :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Nilamson
5/25/13, 9:53 PM
#2

Jag hade två möss som bråkade men jag höll dem mot varandra och gnuggade de försiktigt med samma spån, så de luktade likadant, och då blev de ganska snabbt vänner. Tog en natt ungefär, sen var de oskiljaktiga  Kan du inte ta spånen från Nalas bur och lägga i Kias bur och se om det blir bättre?

UlrikaD
5/25/13, 10:00 PM
#3

På hamster kallas det odd-eye när de har ett svart och ett rött öga. Har haft några såna. Aldrig sett en sån mus.

Micee
5/25/13, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Ja det är väldigt coolt. Absolut! :)

#2 Jo jag har gjort det men ändå blir Nala dum… :/

VStromberg
5/25/13, 10:06 PM
#5

Oj! Men är det inte så att ögat kanske är skadat?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

UlrikaD
5/25/13, 10:07 PM
#6

Fast på bilden där ser det inte ut som odd-eye. Det där ser ut som en skada.

Annons:
Micee
5/25/13, 10:12 PM
#7

Nej! Det var det jag var lite orolig för. Att hon kanske inte har nån syn på det ögat eller så. Hon har sett ut så hela sitt liv, undra vad det kan vara…

#6 Hur skulle det sett ut om det var ett odd-eye?

VStromberg
5/25/13, 10:13 PM
#8

Alltså.. Känns som att det är rätt genetiskt omöjligt att den skulle kunna vara oddeye. Bara splash/tricolor vad jag tror som skulle kunna bli oddeye, och då med ett svart och ett rubinrött öga.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Micee
5/25/13, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Alltså det blir bara sådär rött med blixten annars ser båda mörka ut.

Micee
5/25/13, 10:18 PM
#10

#8 Jaha okej ja då måste det vara en skada då eller? :o

VStromberg
5/25/13, 11:18 PM
#11

Nej hon är helt enkelt svartögd :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Micee
5/25/13, 11:46 PM
#12

vad menar du? :)

StillaSinnet
5/26/13, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har haft flera oddeye men det har varit splash i kombination med pointade, tex himalayan eller siamese,

men jag vet att oddeye har funnits i andra kombos också, har dem inte i huvudet just nu…

Däremot vet jag att svart/rubinögda är svåra att fota utan blixt. Det är enbart när blixten slår i ett rubinfärgat öga som det syns på bild

Jag tycker inte det ser skadat ut

Här är min oddeye

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Micee
5/26/13, 8:41 PM
#14

Okej tack att du förklarade lite! Vilken fin musling! :)

Tsunamis
5/27/13, 11:14 AM
#15

Tycker inte heller det ser skadat ut. Vissa oddeye har helt enkelt inte en tydlig skillnad mellan ögonen. De kan alltså ha ett svart och ett rubinrött (som då bara syns med kamerablixt).

Oddeye finns bland alla djurslag och främst tecknade varianter. Genetiskt omöjligt är det inte och inte direkt på möss heller med så mycket tecknat och spash som far runt överallt just nu.

MvH  Tsunamis

UlrikaD
5/27/13, 1:33 PM
#16

På inga andra bilder har det sett skadat ut alls. Det var bara på #4 som det såg ut exakt som det såg ut på en hamsterbebis jag såg bild på som hade fått en smäll på sidan av huvudet så ögat var blodfyllt.

Men på alla andra bilder ser det ju hur normalt ut som helst.

Grodan
5/31/13, 1:50 AM
#17

#14 #15 Håller med.

Men sedan kan ju blixt faktiskt göra alla ögon röda eller gula… eller konstiga… även svarta ögon…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: