Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 381 ggr
Regnbågen
6/4/13, 11:10 PM

Ännu en nybörjare ;)

Hej alla musälskare!

Jag blev rätt nyligen intresserad av dessa djur och har inte riktig kunnat sluta tänka på dem, så min förhoppning är att kunna skaffa mig några små vänner ganska snart. Men innan det kan hända behöver jag (såklart) förbereda mig så mycket som möjligt så jag verkligen är redo och därför dyker såklart en del sådana där jobbiga nybörjarfrågor upp. ;) Jag har kollat runt på forumet och fått svar på många av dem, så de som kommer här under är sådana jag inte kunde finna svar på eller som inte riktig hade rätt svar, så att säga. :)

Min första fråga är månadskostnad för mössen. Jag vet att det är väldigt individuellt beroenden på mat man har, spån för buren och hur många möss man har mm, men jag är lite nyfiken på hur stor skillnad det kan vara mellan spån, mat mm, så jag undrar lite mer individuellt hur just din månadskostnad är gentemot antal möss du har.

Sedan undrar jag om det skulle vara möjligt att flytta dem mellan två hem ibland om man har burar som står redo för dem på båda ställena. Det är inte en lång sträcka för dem att transporteras på ca 10-15 min gångavstånd. Jag vet att djur inte gärna flyttar runt, men läste något om att t.ex. råttor tycker om lite äventyr. Stämmer detta in på möss med eller skulle de bara må dåligt av det? Hur ofta ungefär kan de flyttas om det skulle funka utan att det gör dem illa?

Annons:
Sync
6/4/13, 11:35 PM
#1

1. För två dagar sedan hade jag fyra stycken möss. Då betalade jag max 200 per månad. Då räknar jag inte med rå maten, eftersom de får oftast det jag får och det räknas in i min normala matbudget. 🙂
Runt 200 kronor spenderas på bas/torrfoder av egen blandning, samt bottenmaterial. Jag använder alspån från Nickos. 

Sen måste man alltid ha extra peng för säkerhetsskull. Så som veterinärbesök och medicin köp. Man vill också ha lite extra leksaker till dem.. Men det bästa finns ute i naturen (eller hemma, så som kartonger och toarullar) och det är gratis. 🙂

Men igår ökade antalet möss här hemma till fem, och inatt med fyra till. Alltså har jag 9 möss här hemma nu. Får se hur mycket allt kommer kosta. Men jag tror inte det blir så stor skillnad. Knappast.

2. Mina möss åker med mig på tåget två gånger om månaden. Egentligen fyra, då jag åker till min mamma, och tillbaka två dagar därpå. Alltså dit, tillbaka, dit och tillbaka. 
Mina honor har lärt sig att sova under resan, och de mår helt perfekt på båda ställen. Min hane Gil har lärt sig att det är inget farligt att åka tåg, men i början var han lite rädd. Dock så sitter han alltid uppe hos mig på tåget, lös. Sover oftast under min tröja eller i luvan. Folk har blandade reaktioner. Hihi. 

Det finns dock saker man måste tänka på om man ska transportera sina möss så ofta. Man måste tänka på hur man hanterar buren under färden. Inte skaka, inte slå i saker osv. Samtidigt att man ska fixa det så så de har vind-fri kartong/plast hus där inne. Så att de inte blir sjuka. På vintern = Det behövs extra värme i buren.
Jag använde mig utav värmeplattor som funkar upp till 4 timmar tror jag det var. Min resa tar 2,5 timmar. Samt att jag alltid proppade buren fullt med hushållspapper och en extra flaska med varmt vatten i. 

Hoppas jag blev lite till hjälp. 😃

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Regnbågen
6/4/13, 11:54 PM
#2

Det var du verkligen då det var ungefär precis vad jag ville höra 😉

Som sagt så är den första fråga mest lite nyfikenhet på hur mycket det kan kosta för x antal möss i månaden, men den andra frågan oroade mig lite då jag flyttar mellan två hem lite då och då. Skönt att veta att det funkar att ta dem med sig. 🙂

Sync
6/4/13, 11:56 PM
#3

#2 Det funkade just med mina möss, ja. Det tog tid innan de fattade att allt är okej dock. De flesta hundar som ska med på tåget för första gången är också vettskrämda. Vissa lär sig inte att det är inget som händer. Kan hända möss också. Det finns chans att de stressar sig ihjäl. Så du måste ändå ha det i åtanke. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Regnbågen
6/5/13, 9:35 AM
#4

Jo, såklart är de inte någon garanti på att alla skulle klara det. Menade bara att det är skönt att veta att det kan gå. Om det inte skulle funka för mina framtida små ska jag såklart ha en reservplan att lösa det med :)

[Iyen]
6/5/13, 10:16 AM
#5

200 i månaden… Den budgeten håller inte jag :0

Sync
6/5/13, 10:36 AM
#6

Men Jag gör. Du kan ju också skriva som svar hur mycket du spenderar per månad på dina möss. Samt antal möss du har. Alla har ju det olika. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
[Iyen]
6/5/13, 12:50 PM
#7

#6 Jag vet inte exakt vad de kostar. Har inte räknat ut. Men bara strö blir ju lätt över 200. Mina flickor gillar att gräva… Mat vet jag inte… Köper när det gama börjar ta slut. 100-200 kanske? Men jag själv äter ju både pumpafrön och solroskärnor så det hade jag köpt ändå…
Kanske att jag hade lyckats med 200 om jag bara hade haft två möss. Nu Har jag tre möss och tre st roborovski dvärghamster (som hatar varandra och därför ökar ju kostnaderna ännu mer, eftersom att de får leva ensamma i egen bur). Svårt att räkna ut vad bara mössen kostar…
Och jag har velat fram och tillbaka med i vilken typ av bur jag vill ha flickorna i (mössen). De har provat mini-duna (250:-) , Låda med galler överdel (400:-?), gallerbur (250) akvarium (250:-) och idag fick de flytta till ett terrarium (800:- ). Bur är ingen löpande kostnad egentligen, men för mig har det blivit så 🤐 Men nu får det räcka 🤪

Sync
6/5/13, 1:44 PM
#8

:)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Velinga1984
6/5/13, 4:38 PM
#9

Jag har 14 möss i 7 olika burar och har inte en aning om vad de kostar :) Varje månad är mat för ca 500:-, bottenströ för ca 300:-, sen tillkommer det ibland inköp av fler möss, nya burar, utställningskostnader. Nä jag vill inte veta vad mina möss kostar :D

Grodan
6/5/13, 4:45 PM
#10

Jag skrev i en liknande tråd rätt nyligen en liten lista på vad torrfodersingredienser går på från ICA, Coop, Willys, Citygross etc… Vet någon vilken tråd det är?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/5/13, 4:54 PM
#12

#11 Wee, TACK Iyen! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: