Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 881 ggr
heej#swaag#
6/6/13, 10:21 PM

muus

heej, jag blir väldigt glad om nån hjälper mig med det här..

jag har tagit hem en mus som jag hittade vid villan, gissar att baby musen är ungefär 4 dygn gammal🤪

 den har ingen päls, ögonen har inte öppnats ännu..

musen är is kall!!

jag kan inte hålla den varm!! 

vad skall jag använda om jag vill mata den!!

vart skall ja lägga den!!

glad för svar

mvh.Steffi😉

Annons:
VStromberg
6/6/13, 11:32 PM
#1

Avliva den.. Det är olagligt att ta in vilda djur hur som helst.

Och för att tillägga så kommer den dö i vilket fall.. Så avsluta lidandet, följ lagen och ta död på stackarn.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Random_Sweet]
6/7/13, 3:08 PM
#2

Lever den än?

Grodan
6/7/13, 5:31 PM
#3

Jag håller med nakenmuffen till stor del, men hade valt att skriva det på ett snällare sätt faktiskt. Dessutom hade jag gått in lite för att skrämmas genom att tala om att

  • vilda möss kan bära på smittor som kan vara farliga för människor
  • musungar kan endast födas upp på ESBILAC som köps från Apoteket för en dyr slant
  • när musen är uppnappad och redo att släppas ut har den ingen flock och kommer tyvärr inte att leva länge i det fria

och sedan länka till andra trådar och Artiklar i ämnet.

Det finns några solskenshistorier här och vi har och har haft flera medlemmar som nappat upp/räddat livet på skogsmöss. Flera av dem har sedan varit tvungna att behålla dem i fångenskap - vilket är emot lagen och inget vi egentligen kan stödja. Dock anser jag att folk måste få göra sina egna val. Vill man prompt rädda en musunge som utan Din insats vore död och hålla den i tamhet den korta tid den har på jorden, så fine! Det skadar kanske ingen, OM inte musen bär på farliga smittor dvs…

Ska lägga in några länkar här… snart (edit: glömde)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
6/7/13, 6:06 PM
#4

#3 nä.. snällare sätt är inte nödvändigt för min del.. Sånthär lär man sig i tid med att man börjar gå :) Man plockar inte in vilda djur som privatperson, och gör man det så är det enbart av en anledning - för att avliva.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
6/7/13, 6:13 PM
#5

#4 Jo, man ska uttrycka sig vänligt på offentliga forum anser jag. Vad man än vill säga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/7/13, 6:15 PM
#6

heej#swaag# Hur har det gått? Överlevde musen eller dog den?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
6/11/13, 5:17 PM
#7

🌈


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Djur-Lina989]
6/11/13, 6:44 PM
#8

Alltså eftersom det redan har gott länge nu och en liten mus unge blir kall på bara någon minut, och det man behöver för att hålla den vid liv är en elektrisk värme dyna som man lägger under buren/lådan.

Get mjölk, och va uppe varannan timme eller varje timme och mata ungen vilket innebär natten också krävs mycket tid och omsorg. 

Den överlever inte på  get mjölk och en värme dyna inte så jag menar men för att hålla den i liv de främsta timmarna.

[Djur-Lina989]
6/11/13, 6:55 PM
#9

Och mammans första mjölk är mycket viktig för ungarna!

VStromberg
6/11/13, 7:22 PM
#10

Och sen är det fortfarande o l a g l i g t.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ajanki
6/11/13, 8:19 PM
#11

Men nu var frågan hur det gått, och frågan var ställd till ts. 🙂

hejkomochhjälpmig
6/11/13, 10:09 PM
#12

Vilda möss KRÄVER dessutom MYCKET MER än en tammus för att vara nöjd med sitt liv i fångenskap och enligt mig så kräver även en tammus en hel del! Vilda möss är helt odomesticerade med allt som kommer därtill, de är inte ett resultat av avelsarbete för att få fram lugna, trevliga. "slipade" individer som passar som husdjur utan är helt och hållet skapade för att överleva i det vilda. Detta får man inte glömma eller ignorera!

Kan man inte/är man inte beredd att ge musen allt den kommer vilja ha och behöver för att må bra så är det bättre att låta bli. Och den kommer vilja ha mycket mer än vad du tror.

Som exempel kan jag ju ta min egen uppnappade skogsmus, hennes bur är ett akvarium med måtten 150cm x 50cm x 50cm. Mindre vill hon inte ha. Detta är fyllt med klättergrenar och jord - för får hon inte gräva ordentligt blir hon olycklig. Har du plats för något sådant? Har du råd med det/är villig att lägga de pengarna på musen? 

Är du villig att bara sova högst två timmar i sträck de första veckorna? Har du kunskap nog att ta hand om en mus eller är du villig att lägga många, många långa timmar på att skaffa dig den kunskapen? Kan du se om en mus är nöjd eller om den är olycklig?

Din musunge kommer behöva en muskompis också, hur ska du få tag i en sån? Alla möss kommer inte överens med alla möss… din vilda mus kan dessutom bära på sjukdomar som är dödliga för andra möss.

Det är ett stort ansvar och jobb att ta hand om en liten musunge helt själv och dessutom ge den ett lyckligt liv. Så är det med alla djur, men vilda djur är svårare.  Möss vill ha någonting att göra varje vaken minut i princip, speciellt vilda möss, har du någon plan redan nu om hur du ska aktivera den?

Är ditt svar på allt detta Ja: Go for it. 

Är du tveksam: Låt den somna in så att den slipper lida mer.

Handen på hjärtat så hade jag som redan gjort det en gång inte vågat göra det igen.

VStromberg
6/11/13, 10:16 PM
#13

#12 varför har du en vild mus i fångenskap?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
hejkomochhjälpmig
6/11/13, 10:25 PM
#14

#13 http://mus.ifokus.se/discussions/518e3ca8ce12c466e50006d8-hjalp-ohyra-loss-vad-gor-jag#29 Inlägg #29 om länken inte skickar dig direkt dit. Men kort och gott så styrde hjärtat och inte hjärnan kan man väl säga. Ångrar det inte en sekund men hade heller aldrig gett mig på det igen.

Upp till toppen
Annons: