Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 510 ggr
[Random_Sweet]
2013-06-08 14:51

Kastrera?

Hej!

Stella & Samara har ju fått sina ungar nu (Stella 9st & Samara 8st)
Och jag har veeerkligen (!) fastnat för en hona ur Stellas kull, Och en hane ur Samaras kull.

Men grejen är den att jag ska trappa ner på min uppfödning och dom här kullarna är mina (troligtvis) sista kullar.
Och då ville jag ha kvar nån som jag kan följa hela livet ut, Någon som det inte ska paras på. Utan det ska vara en sällskapsmus, Som får vara med på så gott som allt.

Men, Till saken nu, Dom här två som jag fastnat för nu är det mening att ska bli mina sista möss, Men det är ju en hane & en hona. Och dessutom är dom kusiner..

Så kan man kastrera hanen?
Eller kan man ha dom ihop hela livet om man tar bort alla kullarna? Eller sliter det på honan?

Känns som jag skrev väldigt flummigt nu, Men är lite trött.. Så hoppas ni förstår ändå.🤐
//Meii

Annons:
[Iyen]
2013-06-08 16:22
#1

Det känns som djurplågeri om du låter de gå tillsammans, få ungar och du avlivar på löpande band. Honan lär ju inte bli långlivad iallafall…

[Random_Sweet]
2013-06-08 16:35
#2

#1 Nä, Tänkte på det jag med..
Men kastrera möss..? Går det verkligen?

[Iyen]
2013-06-08 16:41
#3

#2 ring en veterinär och fråga på måndag? Om jag kommer ihåg rätt har grodan förklarat några gånger att det går, men är ett svårt ingrepp pga anatomin på musen. Men med en kunnig veterinär och en fet plånbok behövs nog.

[ChinHeart]1
2013-06-08 16:43
#4

Nedsövning av ett sådant litet djur är väldigt riskabelt, för det första. För det andra, som Iyen säger ett mycket svårt ingrepp och jag tror dödsrisken är stor.

Jag tycker du ska behålla bara hanen istället. Eller annars honan och kanske ännu en hona om hon inte ska gå med sin mamma eller något. Tycker det är onödigt att krångla till det. Visst är det jobbigt att låta något man fäst sig så vid gå men mycket jobbig måste man göra här i livet!

[Random_Sweet]
2013-06-08 17:08
#5

Jag vill absolut inte riskera något!

Men har verkligen fäst mig vid dom här två, Det har aldrig "klickat" såhär mellan mig och någon av mina möss förut.. Dessutom så är dom här bara några dagar.

Upp till toppen
Annons: