Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 455 ggr
Tazzar
2013-06-16 16:44

Ge äldre hona en ny kompis?

Hej på er!

Har en musflicka på 1,5 år som alltid har haft minst en kompis hos sig. I torsdags gick hennes då enda burkompis bort. May, en av mina "favvosar" fick en blodfylld tumör vid 8 månaders ålder vilket jag är väldigt ledsen över. Jag blir heller inte lyckligare av att se min lilla Rut gå omkring och leta, efter flickan hon tagit hand om, sedan hon var liten och ny i familjen. Rut är en underbart snäll mus både mot människor och de burkompisar hon har haft.

Vill så gärna att hon ska få fortsätta gå med minst en annan mus, nu går hon ju ensam, har dock förstått att möss inte bara är att sätta ihop, i och med att de blir sjuka om man ändrar i bakteriefloran bland annat.

Har två andra hon-flockar. Båda på tre stycken, i den ena är alla strax över året och i den andra ca 7 månader gamla. Känner på mig att de inte är något för henne, eller rättare sagt hon inte är något för dem. Båda grupperna är ganska tajta.

Hur hade ni gjort med denna tjej, kan man på något sätt ge henne en vän "någorlunda" riskfritt, eller hade ni låtit henne fortsätta gå ensam?


Annons:
Sync
2013-06-16 17:09
#1

En mushona ska inte gå ensam. Hitta någon ny, hemifrån, som kan bo med henne. Du kan skyffla spån imellan burarna först.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-06-16 17:18
#2

Jag hade skyfflat spån ett par veckor, även låtit mössen träffas på rastplatsen en stund, för att se vilken flock hon skulle passa bäst med. Och sedan satt ihop henne med den flock som passar bäst.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tazzar
2013-06-16 17:58
#3

#2 Hur mycket spån tar man, ungefär, och hur ofta under dessa veckor?

Av ren nyfikenhet och kanske bra att veta… Hur lång tid skulle spånskyffling ta om hon fick en ny honbebis (från ett annat ställe då) som vän, i jämförelse med om det är ens egna?

May satte jag nämligen ihop i höstas efter att jag köpte henne, med Rut och hennes äldre halvsyster Berit (som gick bort tidigare i våras), lät dem träffas en gång i rasthage innan men fick höra på ett annat forum att jag därmed redan hade gjort så skadan var skedd, att låta dem träffas även om det var utanför, och då kunde jag lika gärna sätta ihop dem direkt pga det. Bytte dock ut allting i buren för säkerhets skull. Jag hade väldigt tur, och det gick bra.

Nu tänker jag ju dock testa att sätta ihop Rut med mina egna och inte skaffa någon ny.


Grodan
2013-06-19 17:35
#4

#3 Jag tar en näve ca 2 gånger i veckan i ca 2 veckor, sedan en näve 3-4 gånger i veckan i 2 veckor till. Jag iakttar noga hur mössen reagerar de första 2 veckorna. Nyser någon slutar jag att skyffla eller ökar ej skyfflingen.

Jag har hört att andra gör på andra sätt och det vore helt klart roligt att få höra hur de gör och hur det går.

Nej, jag anser inte att ett snabbt möte på rastplatsen är farlig. Mössen har inte så intim kontakt på en rastplats som man kan tro. De går omkring och nosar och grejar. Att mötas på rastplatsen är ungefär som att skyffla spån faktiskt.

Det farliga i att sätta ihop två möss i en bur är att immunförsvaret kan få en "chock". Där är de nya bakterierna 100%.

När du skyfflar spån eller sätter ihop mössen på en rastplats får ändå musens immunförsvar en liten dos av de nya bakterierna och har en chans att "anpassa sig".

Nu är det dock inte alltid så att nya möss innebär nya smittor. Ibland kan möten gå bra, men vågar man ta risken?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-06-23 18:13
#5

Hur har du tänkt nu, Tazzar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tazzar
2013-06-24 16:05
#6

#5 Att hon ska få gå ihop med min yngre grupp så småningom. 🙂

Tänker på det du skriver i #4 angående att möten i rastplatsen inte är så farligt som man kan tro. 

Kanske de skrev som de gjorde till mig på det andra forumet för att just mötet när Berit och Rut träffade May för första gången blev mer "intimt" än det du beskriver (vilket jag också berättade i den tråden). 

May satte sig direkt i ena hörnet utan att röra sig någonstans när jag släppte ner Berit och Rut. De gick då båda och började "pyssla om" henne. Rut putsade henne på pannan och runt öronen, Berit ville sitta bredvid May och hade ena tassen på hennes rygg (såg faktiskt ut som att de välkomnade henne på något sätt där), varpå May efter det blev modigare och inte längre bara satt i hörnet utan började springa runt hon också.
Men väldigt mycket närkontakt var det i alla fall, då de "pysslade" med May ett ganska bra tag, och även May slickade på dem, hon också till slut. 

Det kanske är "värre" när de gör så? (Var kanske 10 minuters slickande i alla fall - men bör kanske notera att jag inte visste särskilt mycket om hur känsliga just möss är med bakteriefloror osv då, i höstas.)


Annons:
Upp till toppen
Annons: