Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4177 ggr
Pennybus
6/16/13, 6:49 PM

Bottenmaterial?

Vad ska man ha för bottenmaterial? Vad är bäst?

Jag tänker att kanske torv eller jord vore bäst, men har sätt de som använt spån, alspån, om man skulle använda det, vart får man tag på det billigast?

Många nybörjar frågor men vill vara förberedd Inför musköpet!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
lol girl
6/16/13, 7:25 PM
#1

Jag använder just nu TOA-LÄTT det tycker jag är bra! =)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

StillaSinnet
6/16/13, 9:05 PM
#2

Chipsi super :) alternativt hampaströ.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

TheCottonCandy
6/17/13, 1:19 PM
#3

Jag använder också TOA-LÂTT :)

hejkomochhjälpmig
6/17/13, 1:36 PM
#4

Här finns en hel tråd om just olika sorters bottenmaterial: http://mus.ifokus.se/discussions/4d7167a7b9cb46221d076e40-bottenmaterial?4d7124efb9cb462141047e48-1

I inlägg 5 i denna tråden finns en fin lista också :)

Själv använder jag gärna torkad torv, den är alldeles för fuktig direkt ur  säcken. Luktar ingenting och det funkar ok att plantera i om man vill ha det naturligt inrett. Viktigt med välventilerad bur annars blir torven fuktig på direkten igen och det kan då mögla om mössen spiller och sprider ut mat. 

Det kan också flytta in ovälkomna gäster - fick en hel hord med växtkvalster som tyckte det var toppen att det var lite fuktigt, varmt och gött. Har själv gett upp på att ha växter däri då det måste vattnas då och då blir det fuktigt igen 😡

Har bara fått det att funka riktigt bra i 375 liters karet än så länge. Funderar på lösningar och provar mig fram med de andra burarna fortfarande. Mössen älskar iaf att kunna gräva ordentliga gångar och "gå under jord" :)

Pennybus
6/17/13, 2:39 PM
#5

#4 Så torv är ett bra bottenmaterial? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

hejkomochhjälpmig
6/17/13, 3:40 PM
#6

#5 Jag tycker det, men som sagt: inte helt lätt att få det att fungera 100% alltid. Man får hålla det under uppsikt och ta ur och lägga in nytt efter behov. Men det skadar inte att prova tycker jag, funkar det och håller sig fräscht så är det ju inga problem, funkar det inte är det ju bara att byta till något annat.

Jag vill ju att det ska fungera "utan att jag byter det" i princip, just för att det är ungefär +50 kg jag behöver ha i 375 liters karet. Vill liksom inte behöva ha ut allt det så ofta. Det tar ett bra tag innan två möss lyckas skita ner allt det ens nämnvärt så jag antar att det är därför det fungerar. Jag kollar över det dagligen och tar bort torv som har blivit blött t.ex (mina möss tycker det är kul att gräva nära eller över vattenskålarna ibland…) men oftast är det ytterst lite som behövs göras.

I de mindre burarna funkar det inte lika bra tycker jag, mössen skitar ner och stökar till för fort, spiller ut vatten och så blir det fuktigt och ja, allt möjligt… hinner knappt torka nästa lass torv innan de behöver nytt.

Men tänker man byta minst varje vecka, vilket är lättare i en mindre bur förstås och håller efter dagligen är det nog inga problem så länge det inte blir fuktigt.

Gillar torv främst för att det funkar bra att gräva i och för att det tar hand om just kisset så himla bra, torv är ju surt och kiss är basiskt så det neutraliserar kisset, om jag inte är ute och cyklar. Det jobbiga är just att det suger åt sig fukt något så in åt helvete bra att får det bara en chans att bli fuktigt blir det just det!

Här är en annan länk om "naturligt inredda burar": http://mus.ifokus.se/articles/4d714eb4b9cb46222d060c1e-inreda-naturtroget-i-buren?4d7124efb9cb462141047e51-1  Lite om problem som kan dyka upp, vad man bör undvika och vad som fungerar.

Jag är själv rätt ny på möss så om någon annan tycker något om torv vill även jag gärna höra det! :)

Annons:
Pennybus
6/17/13, 3:48 PM
#7

#6 Vi använder torvblandning på vintern och torv på sommaren åt kaninerna, så det känns som ett bra material.

Vill ju ha det så naturtroget som möjligt, tänkt ha ett "fönster"(Öppen bur) åt de också, så torv kändes som ett bra "naturtroget" material, så jag tror jag kör på det! :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

StillaSinnet
6/17/13, 6:04 PM
#8

Det som är viktigt och det som ska styra valet av strö är i första hand musens hälsa. Dammfritt, hög uppsugningsförmåga och neutralisering av ammoniak för att undkomma ammoniakångor. Musens luftrör och lungor är känsliga och de sover stor del ab dygnet med nosen i ströbädden. Toalätt är inte bra för tassarna som blir röda och irriterade Vanligt spån är för dammigt, suger upp dåligt och ger stark ammoniakdoft snabbt Torr torv är för dammigt Alspån är för hårt och ger tryckskador på trampdynorna

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
6/18/13, 10:35 PM
#9

#8 

Vad använder du för bottenmatrial? För- och nackdelar med det?🙂

StillaSinnet
6/18/13, 10:52 PM
#10

#8 i #2 skrev jag att jag använder Chipsi super. Jag har bara testa det under juni månad men märker redan stor skillnad i burarna! Det doftar bättre och det packar till sig på ett sätt som gör att mössen kan bygga med det. Det dammar inte MEN…så klart finns det ett MEN. Det är mycket smått och rasar ut på golvet lätt. Det skräpar alltså ner en del om man har möss som tycker om att gräva.

Om jag inte har råd med Chipsi så använder jag Lättströ (hampaströ från Granngården) eftersom det också är relativt dammfritt, men inte alls lika rent som Chipsin. Chipsi suger upp mycket bättre än hampa och håller därför borta lukten längre.

Aspflis använde jag glatt förr men på sista utställningen hittade man förhårdnader på fötterna på två av mina möss, något jag aldrig har råkat ut för innan jag började med aspflis. Det är ju små fyrkantiga träbitar och det kan möjligen blir för hårt för känsliga musfötter så därför valde jag nu att prova något nytt. Jag är jättenöjd! Som bäddmaterial använder jag hushållspapper och träull

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
6/18/13, 11:00 PM
#11

#10 Oj, jag missade att du redan skrivit det 😞 Förlåt.

Låter som ett jättebra bottenmaterial! Detta måste helt klart testas :D Att de kan gräva och bygga i det också är ju bara ❤️ Alla mina är grävgalningar nämligen!

StillaSinnet
6/18/13, 11:16 PM
#12

#11 nej, nej ingen fara 🙂

ja, det är som små, små sågspån men dammfritt och det packar sig i högar när de gräver. Ska se om jag an fota en sådan bur där de har grävt gropar och högar som liksom packar ihop sig utan att rasa sönder för lätt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
6/19/13, 5:16 PM
#13

#4 Jäklar. Vi behöver göra en ny lista! Någon som orkar?

Jag använde aspflis i över 10 år och hade aldrig några problem med det. Det är det bästa bottenmaterialet anser jag. Dock har den firman jag köpte det av slutat sälja till privatpersoner och jag har inte hittat någon annan firma att köpa storpack från till bra pris de sista 3 åren. Detta har gjort att jag provat väldigt mycket.

  • Aspflis : mycket hög absorberingsförmåga, håller lukt och ammoniak borta länge. Är det en bra kvalitet är det ljust och luktfritt. Dyrt och svårt att få tag på.

  • Toa-lätt : faktiskt ett bättre bottenmaterial än man kan tro, då det har hög absorberingsförmåga och ammoniak inte bildas så fort, dock är pelletsen lite väl stora och hårda för små mus och råttfötter så man bör blanda ut det med ett annat strö. Kan lukta lite konstigt och kan göra att det blir dammigt i musrummet fort.

  • STL : helt värdelöst i mina ögon som ensamströ, det bildas ammoniak väldigt fort

  • Hampströ : ganska ok, speciellt att blanda ut Toa-Lätt med. Det är mjukt och ulligt och håller ammoniak borta ett tag

  • Majskolvsströ : finns olika sorter. Det är tyvärr lite dammigt, men är det strö som enligt forskningsresultat för ca 10 år sedan anses vara bäst på att hålla ammoniak borta. Mycket dyrt, men att ha det i en hörntoalett där musen går och kissar kan vara ett hett tips.

  • Bokflis : ganska ok faktiskt. Håller ammoniak borta mycket bättre än alflis!!!

  • Alflis : överreklamerat helt klart. Det bildas ammoniak mycket fort och uppsugningsförmågan är inte så bra som man skulle vilja. 

  • Kutterspån : som ensamströ skulle jag inte köra med det, speciellt inte när veterinär Ricardo Feinstein på SVA berättade att det är så vasst att det skär små små sår i mössens tassar. Dessa sår i sin tur gör att musen kan bli mer mottaglig för smittor i o m att det påverkar immunförsvaret att alltid ha små sår att "jobba med". Uppsugningsförmågan är rätt dålig, men möss gillar kutterspån att gräva och greja i och det luktar också ganska trevligt. Kan damma en del och det är inte heller bra för möss/råttor att leva i ett strö som dammar.

  • Annat hyvlat spån : det borde vara samma problem som med kutterspån, att de hyvlade spånkanterna är för vassa för små mustassar att man inte borde ha det som ensamt bottenströ. Däremot att blanda ut med Toa-Lätt kan man ev göra i nödfall.

  • Back-2-nature : strö av återvinningspapper. Som Toa-Lätt men pelletsbitarna är mindre och helt ok för små mustassar. Dyrt, men kan vara ett bra alternativ.

  • Halmpellets : har inte provat än


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
6/19/13, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#0 och #11 nu har jag fotat lite olika strö som jag använder

Först ut Lättströ från Granngården ca 120.- för bal på 15kg

I ströt finns pellets och det är komprimerade växtdelar, inte foder som jag först trodde

Jag tycker lättströ är ett ok alternativ med känns skitigt redan från början med alla mörka växtdelar och pelletsen. Der är också relativt grovt, som tändstickor i grovlek, men kortare "pinnar"

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
6/19/13, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så till min nya favorit, Chipsi super. Det funkar att byta var 14:e dag hos hanar och kanske ännu längre tid mellan städning hos honor m man bara tar doften i beaktning. men hur andra hygiensynpunkter behöver det städas oftare så klar (bajspluttar, bakterier, skräp, matrester odyl)

Första förpackningarna köpte jag av Elin Mattson (Vattnadal) och hon sålde 3,4kg för 72.- vilken kan verka dyrt. Det funkar om man inte har så många möss som jag. Nu letar jag större förpackningar och jag vet att det finns 24kg balar för bättre kilopris

småflisigt är det men dammar konstigt nog ingenting!

Här kommer burar så som de ser ut i dag, inte ny städade. Uppgrävda, högar, underjordiska gångar under nergrävda äggkartonger och i bland ser buren helt obebodd ut, för det mesta händer under ytan

Här bor det 6 hanar (bebisar)

Här bor det 5 honor, (mamma med fyra döttrar)

Här bor det tre honor. Jodå, huset har de grävt över, lika så matskål och papprullar 🤪. Se obebott ut

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
6/19/13, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

På sista bilden i #15 syns några större spånbitar. Det är bäddmaterialet Easy Clean Aspen som jag lägger i en näve av att bädda med. Skitdyrt men lite kan man ju lyxa till det. drygt 200.- för en förpackning som är stor som 3,5 Chipsi men väger mindre. Ger 50L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
6/20/13, 12:41 AM
#17

#15 Åh, tackar! Bra bilder :D

Jag bara måste ha chipsi! 3,5 kg påsarna är det enda jag hittar som man kan beställa över internet, 24 kg balarna låter dock ännu mer lockande om man skulle lyckas komma över någon sådan.

jollycox
6/20/13, 2:20 PM
#18

Gick in på zooplus.dk och kollade om dom hade chipsi super och det hade dom, billigt och stora balar. http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/hoe_stroe/traestroeelse/chipsi/186842
Jag ska beställa! 😃

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
6/20/13, 2:22 PM
#19

Jag vet fortfarande inte vad Chipsi super är. Tycker det ser hyvlat ut och jag kör inte med hyvlat.

Nä, Chipsi Bokflis tycker jag Ni kan prova istället.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
6/20/13, 4:32 PM
#20

#19 nej, det är inte hyvlat. Det är mer som pyttesmå bitar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Tess21
12/29/15, 11:30 PM
#21

jag ska skaffa möss och ska då ha hampaspån och kanske carefresh :3 är det ett bra val? :)

👻🌛

bozboz
12/30/15, 12:06 AM
#22

Carefresh använder jag imellan åt! Brukar ha toa-lätt och carefresh varannan vecka o de är super! Bebbarna bara älskar att leka med de o det ser verkligen roligt ut när dom springer runt med bottenmaterialet! Dom älskar det verkligen! Synd att det är ett dyrare material men de är super måste jag säga endån!

KickiG
12/30/15, 9:53 AM
#23

Jag använder hampaströ utblandat med halmpellets eller toalätt och ibland något annat också. Väldigt nöjd med det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
1/2/16, 9:25 AM
#24

jag vidhåller att chipsi super är bästa ströt efter 1,5 år. Jag byter aldrig!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Nordanälvens
1/2/16, 4:21 PM
#25

Chipsi super är absolut bäst! Har testat toalätt, alspån och easy-strö bland annat. Älskar chipsi super, luktar inte äckligt som såg/kutterspån gör och är mjukt . Inte dammigt heller för den delen och stinker inte piss efter två dagar hos hanarna.

Lätt värt pengarna!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
1/18/16, 6:28 PM
#26

#24 haha… ja, det är ju trevligt att du hittat hem där i bottenströjungeln

jag vet vilket strö jag gillar bäst, men väljer ändå bort det pga ekonomi o omständigheter (jobbigt att få tag i, jag har inget släp, jag är lat  mm)

.

Vad som är viktigt att tänka på när det gäller strö är att det ska passa DIG och dina krav, samt givetvis vara ett bra strö och inte hälsofarligt eller direkt olämpligt av andra anledningar. Men det är ändå DU som städar till dina djur. Djuren struntar nog eg i vad du väljer bara de slipper sitta i ammoniak, skitiga burar, kan gräva och slippa sår på tassar mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: