Annons:
Etikettfilmer
Läst 4011 ggr
StillaSinnet
2013-06-18 14:56

Mindre skogsmus äntligen fast!

Under vintern och våren har en vildmus bosatt sig i vårt garage. Jag såg musbajs på den bänk där jag hade sädsäckarna och flyttade dessa omgående eftersom vildmöss kan ha sjukdomar som tammössen inte tål. Vi har inte haft några problem med möss alls tidigare 🤔

Jag upptäckte sedan att några bananlådor med gamla kläder började få underliga förändringar…små tygtussar låg utanför och musbajset blev det mer av. När jag lyfte av locket hoppade lilla musen ut och försvann, och där i bland urväxta mössor och vantar hade den byggt ett mjukt och varmt bo i vinterkylan. Jaja, nu var kläderna redan förstörda så jag lät den bo där medan det var kallt ute, men började smida planer på hur jag skulle kunna fånga in den…

På Jula hittade jag en lång stege med tipptrampolin som tippar ner en liten nyfiken mus i tex en hög hink. jag köpte den för länge sedan för att ha hemma om jag fick tammöss på rymmen, och kom nu plötsligt att tänka på den igen. Kanske vore värd att prova? Den låg ouppackad någonstans och jag började leta. Hittade den!

Jag riggade en djup papperskorg med både musens bomaterial från klädlådorna och god mat. Där har sedan fällan stått. I bland har jag kikat ner. Ingen mus… Christer började bli irriterad för den gnagde på fler ställen och fann en påse med gräsfrön som vi har att laga gräsmattan med. Någon mus såg vi inte, bara spåren av den. Christer hotade med att ställa ut en slagfälla…ajaj…det ville inte jag 😕

Så en dag fann jag av en händele mushålet i väggen där den hade tagit sig in och hade fri tillgång till att rymma ut och in genom som den ville. Jag stoppade hålet med en glasskiva men visste inte om jag låste in musen i garaget, eller låste den ute. Hinken med tippbrädan fick stå kvar. Så såg jag nya musbajsar…och rätt som det var satt där en mus en dag 😃

Musen såg så liten och eländig ut. säkert utsvulten och jättetörstig. jag hade inte tittat i fällan på några dagar eftersom modet svikit mig genom månader av tålamod och väntan. I hinken låg det som jag tycker en mus ska ha: mat, bomaterial och ett toarör att gömma sig i. Musen sprang genast in i röret och var enkel att flytta till en petbox där den fick vatten och gurka, och ny mat, i väntan på att få lift långt, långt bort från oss. Den var förmodligen så törstig att den riskerade allt för att få vatten för den struntade i min hand och drack ur skålen innan jag hade hunnit tagit bort handen ur buren. 

Här är en liten film på Agda, som hon fick heta. 3 min lång studie av söt skogsmus som smaskar och putsar sig ❤️

Christer tyckte vi skulle spara henne. 

-Det är ju den sötaste sorken av alla du har, som han sa 🤪

Ja, söt. Nej, ingen sork. Nej, vilda djur får man inte behålla. Dessutom smittar den mina tammöss 😟

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
JohannaEkroth
2013-06-18 15:02
#1

Nej så söt! 😍

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

hejkomochhjälpmig
2013-06-18 17:23
#2

Nämen gud vilken sockersöt liten hungrig rackare ❤️

Lottavo
2013-06-18 17:51
#3

så ljuvligt söt!

Grodan
2013-06-18 20:18
#4

Vilken söt berättelse. Och jäklar vilken hungrig liten sak.

Fast jag fattar inte varför den är i erat garage nu i juni… Ska den inte vara ute i det gröna med sin musfamilj? Helt galet… hm…

Berätta gärna varför du är så säker på att det är en mindre skogsmus, för oss som inte kan skilja på större och mindre skogsmus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2013-06-18 20:23
#5

#4 ja, den har ju boat in sig sedan januari i lådorna med urväxta kläder och har ju kunnat smit ut för att fröjda sig och äta som den har önskat tills jag hittade ingången…och då var det kört!

Om man har sett båda så är det enkelt att skilja dem åt. Din mindre ser ut som en mus med pasturella 🤪, liten kropp och stort huvud. 

Större skogsmusen är mer rejält byggd jämförelsevis. längre i kroppen och kraftigare helt enkelt. Större stogsmus har också bättre färgad agouti (rödare) än mindre skogsmus som är gråare.

Och ändå skiljer de sig markant från husmusen, så jag tycker det vore svårt att förväxla dem.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

L8sson
2013-06-18 22:16
#6

sockersöt sak, vad du är söt att du gjorde som du gjorde 👍❤️

Annons:
hejkomochhjälpmig
2013-06-18 22:26
#7

#5 Vilken bra "se skillnad"-beskrivning! :) Googlade ju halvt ihjäl mig ett tag utan att hitta något riktigt bra svar på skillnaderna. Mina google-skillz kanske är kassa iofs… 😞

Det var ju faktiskt rätt stor skillnad mellan de båda skogsmössen, större än vad jag trodde! O_O Denna ser ju nästan lite ut som en större skogsmus unge som rullat sig i aska ❤️

StillaSinnet
2013-06-18 22:37
#8

#7 ja, den undernärd unge med förkrympt kropp. Huvudet är nästan lika stort som kroppen 😮

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: