Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2067 ggr
Pennybus
2013-06-19 23:06

Transportera mus?

Hej!

Under allingsåsutställningen är det ju tänkt att jag ska skaffa 2-3 möss, men tanken slog mig idag; Hur ska jag transportera de?!?!

Vi svängde av till Grizzly Zoo och medan jag ändå köpte saker åt hunden passade jag på att kolla lite smått i smådjurshörnan, och hittade en sådan här: http://www.teddytassen.se/webbshop/hamstermus/hamstermusburar/transportburar/transportbur-alladin-926.html (Inte just den men en liknande)

Är det en bra Transportbur? :) Det känns som det iaf!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
Torreador
2013-06-19 23:15
#1

Jag har en sådan och jag tycker att de är kanonbra!! För en kort enstaka transport funkar ju en vanlig liten låda också så klart. Men Transportbur är bra att han ändå ifall man behöver åka till veterinär, när man ska städa buren eller vad som helst när man behöver stänga in dem en stund!

Lycka till :-)

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Pennybus
2013-06-19 23:20
#2

Vad ska vara i transportburen när man åker? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Torreador
2013-06-19 23:26
#3

Jag har haft antingen spån, torv eller pellets i min beroende på vilka småttingar som varit i den och jag har då använt samma som de ska ha i sin bur sedan. Jag brukar även lägga i lite halm eller "bös" som de kan mysa in sig i.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Miss_björnbär]
2013-06-19 23:29
#4

Jag är inte så förtjust i den där, kändes som att jag skulle klämma tassar och svans varje gång jag använde den vid städning så jag har bytt ut den mot godislådor (det är massor av lufthål i dem som man kan göra själv med lödkolv) Jag föredrar godislådorna som både Transportbur och att de får vara där när jag städar buren :)det rekommenderar jag iaf.

[Miss_björnbär]
2013-06-19 23:31
#5

Jag brukar ha i mat, alspån (håller dock på att byta till lättströ) sen en bit gurka, en toarulle eller något de kan gömma sig under. :)

Frosstis
2013-06-19 23:37
#6

Jag känner samma som #4 och använder en reptilbox istället

Annons:
StillaSinnet
2013-06-20 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag håller med #4. Jag har klämt svansar i de där dumma locken

Exoterra är bra transportburar. Samma som vi använder till utställningen. Då har vi storlek 2 men det finns i fler storlekar. 

Tänk dock på att under transport är det bra om djuren åker ganska trångt. Skulle man tappa, krocka eller på annat sätt få transporten i stöt och slag, så slungas djuret i den mot väggarna. Ju större, desto mer fart och kraft innan djuret landar.

I transport skakar, gungar och rör på sig så vattenflaskor lägger och det kan bli ganska grisigt och otrevligt inne hos djuren. Jag föredrar en äppelbit, gurkbit, vindruvor eller annat saftigt som vätska.

Ibland är mössen redan packade i godislådor. Då ingår transportlådan liksom i köpet. Man har då förborrat (smält) lufthål. I värme kan detta vara otillräckligt, så på sommaren är en riktig petbox att föredra

Här är en bild på de transportboxar jag menar, och du kan se röda godislådor med lufthål mellan boxarna

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Stephanie
2013-06-21 11:29
#8

En annan sak att tänka på är - kommer mössen från samma ställe, eller kommer de från olika kullar? Kan du i så fall stoppa ner alla samtidigt i samma Transportbur?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Pennybus
2013-06-21 12:20
#9

Det är tänkt 2-3 honor från samma kull,för att få så lite strul som möjligt :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Pennybus
2013-06-21 16:14
#10

My bad, Ska ha hem 2 honor och en hane, hanen från en annan uppfödare och honorna från samma kull(mammas idé då hon blev stormförtjust i tanfärgade möss)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Grodan
2013-06-21 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag tycker att petboxar är bäst. Eller vilken plastlåda som helst som du skär ut en fyrkant av och sätter i NÄT!!!

Många möss har på tok för lite luft i sina plastlådor och riskerar att kvävas.

Du kan även kolla här: Transportbur

Hemmagjord transportlåda till råttor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kent
2013-06-21 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

finns bra transport bur att köpa på mässan i alingsås….

reptilgrottan kommer dit och dom har den här model strl 2 ( dock inte 12 liter som på bild ) for 45,- på sitt bord

Grodan
2013-06-21 21:21
#13

#12 fin låda😃finns de i flera färger?

Jag gillar att vissa lådor har lock i flera färger. Det är kanske inte bra på utställning, men för en musägare är det bra, man vet att musen x sitter i den gröna lådan, att musen y sitter i den rosa osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
kent
2013-06-21 21:53
#14

finns i lila , grön och blå

Upp till toppen
Annons: